CNC-gefreesd en gelijmd: dit is de nieuwe Pole Machine!

Techniek
5 December 2017 — Jan Geys

Nadat het Finse Pole onlangs de ontwikkeling van een carbon fiets heeft afgebroken, presenteert het merk nu de Machine. De fiets bestaat uit aluminium schalen die aan elkaar worden gelijmd, een ongeziene constructiemethode in de fietsindustrie.

Pole Bicycles is een Fins merk dat uitpakt met atypische fietsen. Zo zijn de fietsen telkens opgebouwd rond een bijzonder lange reach en een vlakke balhoofdhoek. Het merk kwam ook in het nieuws door in het lang en breed te verklaren dat ze de ontwikkeling van een carbon frame hadden stopgezet nadat ze met eigen ogen in Azië gaan zien waren naar de impact ervan op het milieu.

Nu pakken de Finnen uit met de Pole Machine, waarbij men een constructiemethode toepaste die uit de automobielwereld komt maar slechts zelden wordt toegepast in de fietsindustrie. Zo bestaat het frame uit CNC-gefreesde schalen die vervolgens aan elkaar gelijmd worden.

De voor- en achterdriehoek bestaat uit amper drie stukken – uit 7075-T6 aluminium, een aluminium dat we vaak terugvinden op onze kettingbladen. Leo Kokkonen (die ook al het Huck Norris-systeem bedacht om de binnenkant van onze banden te verstevigen), de baas van Pole, benadrukt ook dat het frame voor 100% in Finland werd gerealiseeerd, al geeft hij geen extra details over zijn onderaannemers.

Vergeleken met een klassiek gelast frame, bekom je door de CNC-bewerking en het lijmen een lichtere en stijvere fiets.

Leo somt maar wat graag de voordelen op van deze techniek: “Vergeleken met een klassiek gelast frame, bekom je door deze techniek een lichtere en stijvere fiets (3,2 kilogram zonder demper). Op deze manier hebben we nog meer controle over de dikte van de buizen, meer zelfs dan bij de hydroform-techniek. Naderhand ontstaan er ook geen spanningen zoals op lasnaden wel het geval is door de thermische uitzetting- en krimpverschijnselen. En in vergelijking met carbon is deze productiemethode beter voor mens en milieu. Tot slot is de fiets ook meer bestand tegen impacts.”

De veerweg bedraagt net als op de andere fietsen van Pole 160 millimeter achteraan en 170 of 180 millimeter vooraan. De dempingscurve is wel ietsje anders en de demper werd asymmetrisch opgehangen.

De geometrie is typisch Pole, met een balhoofdhoek van 63,9 graden, een zeer rechte zithoek van 78 graden en een reach van 480 millimeter in de maat M. De derailleur- en remkabels lopen niet intern door het frame en het frame is voorzien voor drie drinkbushouders. In het frame passen behalve de 29″-wielen (met banden tot 2.6 of eerder tot 2.35 als je de modder zo goed mogelijk wilt afvoeren), waar de fiets voor ontworpen is, ook banden tot 3 inch (in 27,5 Plus).

De Pole Machine zal voorlopig enkel verkrijgbaar zijn in blank aluminium, maar in de toekomst zullen er ook geanodiseerde versies volgen. De adviesprijs bedraagt 3450 euro (enkel frame), wat vergelijkbaar is met de prijs van carbon frames uit het topsegment.

Pole maakte van de gelegenheid gebruik om enkele toekomstige projecten toe te lichten. Zo staat er onder meer een nieuwe DH-fiets op het programma, maar ook een trail bike met 140 millimeter veerweg en een … e-bike.

Meer info op https://polebicycles.com/machine