Presentatie | BMC Speedfox 2018: wanneer dropper post en demper samenwerken

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Presentatie | BMC Speedfox 2018: wanneer dropper post en demper samenwerken

We dromen er al jaren van en het Zwitserse BMC heeft het idee nu ook uitgewerkt: op de nieuwe BMC Speedfox 2018 wordt de dropper post niet alleen geïntegreerd in het frame, ze werkt ook nog eens samen met de verschillende standen van de demper. Zo zal de demper automatisch minder soepel inveren wanneer het zadel helemaal naar boven staat en omgekeerd geldt ook, als het zadel volledig naar beneden staat zal de demper net in de meest soepele stand staan. Hieronder lees je alle details van deze heuse innovatie die we aan de voet van de Matterhorn zelf hebben kunnen uitproberen.

Maar we zagen dit echter maar geen realiteit worden en we voelden ons stilaan als verwende kinderen die er geen rekening mee hielden dat dit een vrij complex probleem was. Met de komst van de elektronica op de fietsen, dachten we dat het nog slechts een kwestie van tijd zou zijn, maar BMC komt uiteindelijk met een puur mechanisch systeem op de proppen op zijn nieuwe BMC Speedfox, de kleine all-mountain fiets van het Zwitserse merk die een veerweg van 120 millimeter heeft en 27,5- of 29″-wielen.

120 millimeter veerweg kan weinig lijken en zelfs de oude BMC Speedfox beschikte over 10 millimeter extra. De veerweg is gelijkaardig aan deze van de nieuwe BMC Agonist, die tezelfdertijd werd voorgesteld, maar die meer bedoeld is voor marathongebruik (we komen er verderop nog op terug, maar volgens ons is de Speedfox geschikt voor dezelfde doeleinden als zijn kleine broer).

BMC verantwoordt deze keuze als volgt: “We zien heden ten dage regelmatig fietsen die over teveel veerweg beschikken, een veerweg die je slechts 5 à 10% van de tijd nodig hebt. Onze slogan is ‘the right amount of bike’. En volgens ons kunnen we met een combinatie van 29″-wielen en 120 millimeter veerweg een mountainbike bekomen die licht is en makkelijk mee te nemen is naar het hooggebergte om je er ook bergaf mee te amuseren,” legt Antoine Lyard, de MTB-productiechef van BMC ons uit.De bedoeling was ook om een duidelijk onderscheid te maken met de e-mountainbikes, waar je slechts zelden teveel veerweg hebt. “Volgens ons zal een veerweg van 150 millimeter of meer in de toekomst enkel nog bestemd zijn voor endurofietsen … of voor e-mountainbikes. Door de veerweg van de BMC Speedfox te verminderen, maken we duidelijk dat dit een lichte fiets is die nerveus genoeg is om stevig mee door te trappen, maar die ook de nodige fun biedt. De biker kan dan ook van heel zijn tocht genieten en niet enkel bergaf.” Als we het zo bekijken houden de argumenten van BMC wel degelijk steek.

TrailSync: de focus op de integratie

Volgens BMC is een dropper post onmisbaar op dit type fietsen en wij zijn het daar helemaal mee eens! We hebben bij de BMC Agonist trouwens voldoende onderstreept hoe hard we de dropper post misten! Een demper die over een hydraulisch platform beschikt om de prestaties bergop te bevorderen zonder toegevingen te moeten doen wat betreft het opvangen van de schokken, de grip en het comfort op de technische stroken is ook heel belangrijk. Vandaar het idee om beiden met elkaar te combineren, vooral ook omdat je als biker soms niet voldoende tijd hebt om beide hendels te bedienen. En in dat geval is het vaak de demper die steeds in dezelfde positie blijft staan, wat verre van optimaal is.

De nieuwe BMC Speedfox is dan ook uitgerust met het gepatenteerde TrailSync-systeem dat bestaat uit een remote op het stuur die de eigen dropper post activeert. Deze dropper post zit geïntegreerd in het frame en is voorzien van een mechanisme dat simultaan de lockout van de Fox-demper activeert.

Als het zadel naar boven staat bevinden we ons in de trail/propedal-stand, als het zadel naar beneden staat in de open stand. “We hebben heel wat prototypes laten maken door ImpecLab en we hebben de relevantie van het concept laten valideren,” vervolgt Antoine Lyard.

Concreet biedt de dropper post die ontwikkeld werd door BMC een drop van 80 millimeter in de maat S, 100 millimeter in de maat M en 120 millimeter in de maten L en XL. “Het interne mechanisme is volledig mechanisch en de betrouwbaarheid was onze eerste bezorgdheid. Een luchtkamer doet dienst als veer om de dropper post terug naar de beginstand te brengen. Verder zijn er drie posities: het zadel volledig naar boven waarbij de demper meer gesloten is, -45 millimeter voor de technische zones die niet te steil naar beneden gaan en waarbij de demper open staat en het zadel helemaal naar beneden waarbij de demper ook volledig open staat,” verduidelijkt Stefan Christ, de ingenieur die het project heeft geleid.

Het 360°-design van de remote op het stuur die BMC voorstelt, zagen we al eerder bij Crank Brothers. “Voor ons leek dit het aangenaamst, maar omdat deze remote niet iedereen zal bevallen, kan je bijna elke andere remote monteren die op de markt beschikbaar is.” De remote wordt via een zeer directe kabelrouting in de bovenbuis verbonden met de zadelpen, zodat de bediening zo soepel mogelijk zou verlopen.

Om vervolgens de verbinding met de demper te verzekeren, gebruikt men een mechanisme dat gebaseerd is op een … spaak (jawel, zoals in de wielen). Als de zadelpen naar boven staat, trekt ze aan de kabel die verbonden is met de lockout van de demper (een Fox). Je kan dit mechanisme bereiken via een luikje waarop ook een voorderailleur kan bevestigd worden, moest je een dubbel kettingblad willen gebruiken.

De klant kan perfect zelf het onderhoud uitvoeren, ook al is hij geen expert

“Er worden weinig onderdelen gebruikt en het merendeel ervan zijn dan ook nog eens standaard onderdelen. De zadelpen heeft een diameter van 30 millimeter, wat iets meer is dan de klassieke dropper posts. De Trailsync-zadelpen is dan ook iets stijver en we zijn zeer gerust in de betrouwbaarheid van het geheel. De waterdichtheid wordt verzekerd door een reeds bewezen systeem, want het gaat om een bushing zoals op een voorvork. De klant kan perfect zelf het onderhoud uitvoeren, ook al is hij geen expert, en alle onderdelen zijn ook beschikbaar in de aftermarket. Het systeem is ook licht, want we winnen 40 gram in vergelijking met een RockShox Reverb + een klassieke remote lockout”, aldus Stefan Christ.

Maar hoe kunnen we de hoogte van het zadel instellen, want het onderste deel van de dropper post zit toch verwerkt in de zitbuis? Simpel, door de top af te zagen! De zadelpen is namelijk voorzien van markeringen waardoor je deze tien centimeter kan inkorten. Vervolgens monteer je daar de zadelklem op en met een inbussleutel kan je deze zadelklem nog eens 35 millimeter regelen. Wil je je fiets nadien verkopen, dan kan je een andere zadelklem aanschaffen die je 65 millimeter kan regelen.

Geometrie en wielmaten

Het frame van de nieuwe BMC Speedfox 2018 lijkt visueel en technisch sterk op het frame van de Agonist die we onlangs hebben voorgesteld. De geometrie is wel verschillend, want de Speedfox is meer gericht op het plezier aan het stuur dan op puur rendement (ook al komt hij daar niets te kort, zoals we verderop zullen zien).

De balhoofdhoek is iets vlakker zonder dat de waarden te extreem zijn (68,25 graden), maar de reach is lang (450 millimeter in de maat L) en de stuurpen eerder kort (55 millimeter). Verder is de liggende achtervork met een lengte van 445 millimeter vrij lang, zoals altijd bij BMC, ook al is ze uitgevoerd in de Boost 148-standaard. “Onze bedoeling was om een voor iedereen toegankelijke fiets te maken. Een korte liggende achtervork en een steile balhoofdhoek zouden ervoor zorgen dat de fiets minder toegankelijk zou zijn voor de minder ervaren bikers en dat wilden we vermijden,” aldus BMC.

Waar de Agonist enkel in 29″ beschikbaar is, wordt de BMC Speedfox in de kleinste maat (S) aangeboden met 27,5″-wielen. In de maat M kan je kiezen uit 27,5 en 29″-wielen (er staat geen 27,5+ op het programma en het frame is ook te smal voor banden van 2.8). Op de 27,5″ verkort de reach (436 millimeter in de maat M) en ook de stack verkleint natuurlijk met enkele millimeters (naar 595). Verder wordt ook de liggende achtervork korter (430 millimeter) en de balhoofdhoek iets vlakker (67,5 graden). Door deze wijzigingen zou het rijgedrag hetzelfde moeten blijven, ongeacht welke wielmaat men kiest.

Interessante details

We vertelden al dat het frame van de nieuwe BMC Speedfox 2018 erg lijkt op dat van de Agonist. Het frame weegt 2330 gram (inclusief demper en bouten, maar exclusief de Trailsync), maar door het gebruik van een andere link bedraagt de veerweg hier 120 millimeter in plaats van 110 op de Agonist. De interne routing van de kabels en de remleiding is wel hetzelfde, wat het onderhoud moet vergemakkelijken.

Ook knap vinden we het feit dat de kabels tussen de voor- en achterdriehoek niet langer onder het bracket ‘bengelen’, maar wel door de onderste link van de APS-vering passeren. Deze laatste wordt ook nog eens beschermd door een klein spatbord, net zoals op de Agonist.

Versies en prijzen

De BMC Speedfox-familie is relatief groot, met 3 modellen die beschikbaar zijn met verschillende afmontages. De BMC Speedfox 01 is het topmodel; een volledig carbon model met het Trailsync-systeem. Van dit model is er maar één versie beschikbaar, de 01 ONE die dit artikel illustreert. De 01 ONE is uitgerust met een Sram XX1 Eagle, DT Swiss X1501-wielen met velgen van 30 millimeter en een RockShox Pike-voorvork. Zijn prijs: 6999 euro. Dit is duur, maar toch goedkoper dan het merendeel van de topmodellen van de concurrentie. De Speedfox 01 ONE zal ook beschikbaar zijn als los frame (in het groen) en kost dan 3999 euro (wat wel héél duur is!).

De 02-modellen hebben een voordriehoek uit carbon en een achterdriehoek uit aluminium, ze zijn ook uitgerust met het Trailsync-systeem. Het frame weegt 2680 gram, wat 350 gram meer is dan de 01. Je hebt verder de keuze uit drie versies (ONE, TWO, THREE) die respectievelijk zijn afgemonteerd met een Sram XO1 Eagle, een Shimano XT 1×11 en een SLX 1×11. De prijzen bedragen 5999, 4999 en 3999 euro en de fietsen zullen vanaf augustus in de winkels staan.

Het instapmodel, de 03, is dan weer volledig uit aluminium gemaakt en het Trailsync-systeem wordt hier vervangen door een klassieke dropper post die dus niet gekoppeld is aan de demper. Dit om het prijskaartje te doen zakken. Het frame weegt 3280 gram. Ook hier zijn er drie versies beschikbaar, met een Shimano SLX 1×11, een Sram NX 1×11 en een Shimano Deore 2×10. Het goedkoopste model kost 1999 euro, de TWO 2499 euro en de ONE 2999 euro. Ook deze modellen zullen vanaf augustus beschikbaar zijn.

BMC Speedfox 2018: de eerste test

Om de nieuwe BMC Speedfox een eerste keer te testen, maakten we twee tochten: een eerste tussen Leukerbad en Visp, waarbij we zowel mochten afdalen als klimmen, en een tweede die ons naar de Gornergrat bracht en zijn mooie uitzicht op de Matterhorn. Vandaar daalden we via een lange afdaling af naar Zermatt.

We weten dit natuurlijk al langer, maar deze test bevestigde nog maar eens dat het karakter van een fiets vooral bepaald wordt door de geometrie, meer nog dan door de veerweg. Want 120 millimeter veerweg mag dan weinig lijken, toch bewees de BMC Speedfox dat die maat er niet toe doet. We hebben niet met de 27,5″-uitvoering kunnen rijden, maar de 29″-wielen pasten uitstekend bij de fiets omdat ze een nuttige aanvulling zijn op de kortere veerweg wanneer je de fiets zo polyvalent mogelijk wilt maken.

In het begin van onze eerste tocht kreeg de BMC Speedfox de kans om ons te tonen dat hij een uitstekende fiets is met voldoende rendement, ondanks dat de SAG eerder op soft stond ingesteld. En het rendement bij het trappen op de pedalen was zelfs zo goed dat hij de Agonist wat in de schaduw zette. We zeiden al eerder dat deze laatste sterk aanleunt tegen de Fourstroke … en nu wordt hij langs de andere kant ook nog eens bestookt door zijn grote broer. We kennen dan ook iemand die moeite zal hebben om naam te maken en zijn plaats te vinden in het assortiment, ondanks dat hij over goede kwaliteiten beschikt.

Maar terug naar onze Speedfox en de eerste singletracks die zowel op als af gaan. Hier kunnen we volop de mogelijkheden van de Trailsync benutten en uitzoeken of de combinatie van een dropper post met een demper echt nut heeft.

En we moeten toegeven dat in onze ogen het antwoord overduidelijk ja is. Het combineren van de dropper post met de demper is een uitstekend idee en BMC heeft dit zeer goed uitgevoerd op de Speedfox. De 360°-bediening op het stuur is aangenaam om te bedienen, vooral omdat je er amper kracht op moet uitoefenen. Een tik met de duim volstaat om het mechanisme te activeren en de dropper post reageert zeer snel en soepel. Je voelt gewoon de kwaliteit van de constructie en dat er heuse terreintests zijn uitgevoerd door mensen die weten wat mountainbiken is.

Enkel de tussenstand is wat minder duidelijk te vinden. Jammer, want deze tussenstand is best nuttig op paden die onophoudelijk op en af gaan; paden waar je een actieve vering nodig hebt, maar waar je ook het zadel en de fiets tussen je benen moet kunnen voelen en waar je af en toe op kan rusten.

Met het zadel volledig naar beneden heb je de neiging om te zeggen dat een drop van 100 millimeter wat weinig is (we rijden met een maat M en zijn zelf 178 centimeter lang) en dat 120 millimeter perfect zou zijn (zoals op de L). We begrijpen natuurlijk ook wel dat het systeem plaats vergt en dat technisch niet alles mogelijk is. En dit is natuurlijk maar een detail in het in zijn geheel zeer geslaagde concept.

Gelukkig kunnen we offroad ook rondrijden met het zadel in zijn bovenste positie, want de vering wordt niet volledig geblokkeerd. Dankzij de APS-vering met een virtueel scharnierpunt volstaat de minste afremming van de hydraulica om het pompen van de veringen teniet te doen. In lange beklimmingen geeft de fiets een lichte indruk en hij klimt zoals een goede marathonbike. Vanaf de eerste meters singletrack toont hij zijn speelse karakter, terwijl de achtervering voldoende vertrouwen biedt, ook al omdat je weet dat je geen rekening moet houden met een achterkant die al snel zijn veerweg opgebruikt zoals op een pure XC-fiets.

De grote wielen, de lange liggende achtervork en de grote wielbasis maken dat deze fiets het ‘momentum’ behoudt, zoals onze Engelstalige vrienden zeggen. Dit wil zeggen dat de fiets zal helpen om vlot obstakels te nemen door snelheid te houden in plaats van er door gestopt te worden. Dit is volgens ons één van de belangrijkste eigenschappen van deze BMC Speedfox en hij doet daarin beter dan zijn grote rivaal, de Scott Spark 120 die bergop misschien iets beter in zijn sas is, maar die ook veel vermoeiender is om te besturen. Idem voor de Orbea Occam TR die iets turbulenter is. Op dit punt moeten we trouwens ook de uitstekende DT Swiss X1501-wielen bedanken waarop de Maxxis Forecaster-banden volop hun kwaliteiten kunnen tentoonspreiden.

Denk nu niet dat de BMC Speedfox saai is om mee te rijden, integendeel. Doordat hij zoveel vertrouwen schenkt, zoek je al snel je limieten op.

Zo reden we onder meer deze natuurlijke wallrides waar we tussen elke bocht de remmen los lieten. Ondanks zijn liggende achtervork van 445 millimeter en zijn globale lengte, heeft de fiets niets plomps en voert hij de minste impuls van het stuur uit. En hij draait ook zeer kort.

De volgende dag hebben we, onder het wakende oog van de Matterhorn, meer zijn kwaliteiten bij lage snelheid getest. Nadat we de hordes toeristen op de Gornergrat achter ons hadden gelaten, kregen we deze stevige rotsachtige strook voor de wielen. Ook hier toonden de 29″-wielen wederom hun nut, want ze vermijden dat je alle veerweg moet opgebruiken bij het rijden over de rotsblokken. Het viel ons trouwens op dat onze collega Francis Cebedo (MTBR) hier met zijn 27,5″ (in de maat S) meer moeite had als de rest van de groep.

De Pike-vork (ook al gaat het nog om de ‘oude’ versie op onze testfiets) heeft de goede gewoonte om vooral het eerste deel van de veerweg op te gebruiken, terwijl de achterkant op een natuurlijke manier inzakt als we wat meer op de achterkant steunen. Dit helpt om de steilste passages zo goed mogelijk te nemen. De fiets draait kort en het full carbon frame is stijf en precies, maar niet te. Net voldoende om niet het gevoel te hebben om op een mijnenveld rond te rijden waar de minste fout wordt afgestraft.

Enkel als we met hoge snelheid een zeer steil stuk nemen, voelen we de limieten van de veerweg van de Speedfox. Daar beseffen we dat we op een polyvalente fiets rondrijden en niet op een fiets om de chrono te kloppen. Het is dan ook de ideale fiets om bergaf veel plezier mee te beleven en langs de andere kant van de berg terug vlot omhoog te rijden.

Verdict

Ik heb het wel voor deze nieuwe BMC Speedfox. Langs de ene kant voor zijn innoverende aspect en het Trailsync-systeem dat echt nut heeft op de paden doordat het je leven zal vereenvoudigen (één enkele bediening voor twee functies is aangenaam en je moet met minder kabels en hendels rekening houden). Langs de andere kant is er ook zijn toegankelijke en speelse karakter waardoor je gas kan geven op de fiets zonder de indruk te hebben dat je de fiets moet temmen. Ik houd ook wel van fietsen met een stevig karakter, ik kom oorspronkelijk uit XC, maar BMC is erin geslaagd om dit zeer fijn te doseren. De Speedfox voelt zich dan ook als een vis in het water op zeer technische en natuurlijke paden. Deze BMC Speedfox is geen sportieve Italiaanse klasbak, maar eerder een grote Duitse berline waarmee je zowel de kinderen van school kunt halen en rustig cruisen als alle paardenkrachten loslaten wanneer je daar zin in moest hebben of wanneer het terrein dit zou toelaten. Naast de ouder wordende Fourstroke en de nieuwe Agonist die we moeilijk een plaats kunnen geven in het assortiment, zal de Speedfox de komende jaren ongetwijfeld één van de pijlers zijn in het gamma van BMC. Tot slot hopen we dat het Trailsync-systeem ook op andere modellen zijn opwachting zal maken.

Foto’s Jérémie Reuiller/BMC

Nuttige links: De website van BMC – Onze presentatie van de BMC Agonist en de Trailfox AMP 2018

DoorOlivier Béart