Test | OneUp 47t + 18t Sprocket kit: voor een groter bereik

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | OneUp 47t + 18t Sprocket kit: voor een groter bereik

Heb je ook soms het gevoel dat je te kort komt met je 1X-aandrijving? Dan is deze kit van OneUp misschien iets voor jou! Naast de 11- en 12-speed cassettes die de grote merken aanbieden, zijn er ook andere merken die kits aanbieden waarmee je het bereik van je cassette kan vergroten. Eén van de pioniers daarin is OneUp, waarvan we de kit hebben getest met een kransje met 47 tanden. We combineerden deze kit met een Shimano 11-42 cassette en trokken op onderzoek uit op het terrein.

De generalisatie van de 11-speed aandrijvingen (ook bij Shimano) en de komst van de Sram Eagle 12-speed (11-50) heeft ondertussen het succes van deze kits een beetje afgeremd. OneUp zet zijn weg echter verder en wij gingen aan de slag met de 47t + 18t sprocket kit in combinatie met een Shimano SLX/XT 11-speed.

Een kwestie van bereik

Maar waar dient dit nu eigenlijk voor? Wel, het bereik van je aandrijving hangt nu eenmaal af van de cassette en dus hangt ook de polyvalentie van het geheel hiervan af. Dat is de reden waarom de merken de strijd met elkaar zijn aangegaan om een zo groot mogelijk bereik aan te bieden. Hieronder zie je een overzicht van de meest courante oplossingen (in 11-speed, uitgezonderd de Sram Eagle 12-speed):

  • Shimano 11-42: 381%
  • Shimano 11-46: 418%
  • Sram 10-42: 420%
  • OneUp/Shimano 11-47: 427%
  • Sunrace 11-50: 455%
  • Sram Eagle 10-50: 500%
  • E13 9-46: 511% 

Nut en alternatieven

Heeft dit alles nog nut nu de grote merken cassettes aanbieden met een groter bereik? Het klopt dat er de dag van vandaag meer keuze is, maar toch zien we nog nut voor dit type kits. Neem nu onze Shimano 11-speed waarvan we het bereik soms onvoldoende vinden. Toch hebben we geen zin om de hele aandrijving te veranderen. Bijvoorbeeld omdat een overstap naar een Sram Eagle een forse investering vergt. Of omdat je bij een overstap naar een Sram GX (als je op een Sram 11-speed 10-42 wilt overstappen die in de praktijk goed werkt in combinatie met een Shimano-derailleur) ook je body moet veranderen met een XD-type.

De Shimano 11-46 (links, rechts zie je de SLX/OneUp-kit) is een niet te duur en betrouwbaar alternatief (minder dan 100 euro als je wat zoekt) maar zijn bereik valt niet bij iedereen in de smaak, zoals we al onderlijnden in onze test. Er is namelijk een vrij groot gat tussen de twee laatste kransjes van de Shimano-cassette (37 naar 46 tanden). Bij OneUp verlopen de schakelstappen geleidelijker. Zo zijn de laatste drie schakelstappen als volgt: 35-42-47. Hieronder hebben we de schakelstappen van de verschillende oplossingen even opgesomd:

  • Shimano 11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
  • Shimano 11-46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
  • OneUp 11-47: 11-13-15-18-21-24-28-32-37-42-47

Zoals je merkt moet je door het toevoegen van een groter kransje natuurlijk ergens een schakelstap overslaan als je een 11-speed wilt behouden. De kit van OneUp bestaat naast het kransje van 47 tanden dan ook uit een kransje van 18 tanden dat de plaats inneemt van de originele kransjes met 17 en 19 tanden.

Onder de alternatieve oplossingen die we eerder al hebben vermeld, biedt E13 (links) een complete cassette aan met een recordbereik. Deze cassette is ook nog eens licht, maar ze kost wel meer dan 300 euro. Deze oplossing speelt dan ook in een andere categorie. De grootste concurrentie voor de OneUp-kit moeten we dan ook zoeken bij de Sunrace-cassette (in het midden) die verkrijgbaar is als 11-46 en 11-50. De Sunrace 11-46 cassette beschikt over zeer regelmatige schakelstappen (11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46en een zeer interessante prijs (minder dan 100 euro voor de complete cassette). Ook Wolf Tooth (rechts) biedt vergelijkbare kits aan als OneUp, met keuze uit 46 of 49 tanden. Daarnaast biedt ook OneUp een kit aan met 50 tanden, maar bij deze extreme en duurdere oplossingen moet je ook de kooi van de derailleur vervangen.

Ter volledigheid geven we nog mee dat er ook kits bestaan om het laatste kransje op een Sram 10-42 cassette te vervangen, waarbij je de keuze hebt uit 44 of 46 tanden. Tot slot heeft OneUp ook nog een kit met de naam Shark, waarmee je de eerste twee kransjes van je Shimano-cassette kan vervangen zodat je cassette met een 10 begint. Dit verlangt wel een speciale body die ontworpen werd door OneUp en enkel verkrijgbaar is voor DT-naven.

De montage

De montage is kinderspel. Je moet enkel de cassette demonteren, de originele Shimano-kransjes met 17 en 19 tanden verwijderen en vervangen door het exemplaar met 18 tanden dat door OneUp wordt geleverd en het kransje met 47 tanden toevoegen. Opgelet, dit is enkel mogelijk op de Shimano SLX en XT 11-42 cassettes en dus niet op de XTR-cassettes waar de kransjes per twee of drie gegroepeerd worden om gewicht te winnen. Jammer, want gezien de prijs van een XTR-cassette en het feit dat deze niet bestaat in een 11-46 uitvoering zien we hier wel perspectief in. Wel bestaat er een OneUp-kit met 45 tanden die je kan monteren op Shimano 11-40 cassettes, inclusief het XTR-exemplaar.

Na de montage moet je enkel nog de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste kransje instellen. De kooi hoef je niet te vervangen, want zelfs met 47 tanden werkt de originele Shimano-derailleur nog perfect, zowel bij de SLX, XT en XTR (we hebben de drie opties met succes getest). Het zou wel kunnen dat je je ketting moet verwisselen, want tussen 42 en 47 tanden zit een groot verschil. Toch is dit geen absolute zekerheid.

Gewicht en prijzen

De OneUp-kit weegt 108 gram en voegt exact 55 gram toe aan onze Shimano SLX-cassette die nu op 528 gram uitkomt. Een XT-cassette met een OneUp-kit weegt 495 gram. Dit is duidelijk zwaarder dan een XT 11-46 (440 gram) en SLX 11-46 (485 gram). Het is ook meer dan de Sunrace-oplossing, waarvan het gewicht 465 tot 535 gram bedraagt naargelang de versie (11-46) en 515 tot 560 gram (11-50).

De OneUp-kit kost 90 euro, wat ongeveer de prijs is van de andere complete cassettes. Dit geeft natuurlijk stof tot nadenken, maar laat ons eerst eens kijken hoe de kit het er op het terrein vanaf brengt.

OneUp 47t + 14t Sprocket-kit: de terreintest

Op het terrein vergeet je al snel dat je iets veranderd hebt aan de cassette. Schakelen verloopt even soepel als met de originele onderdelen en het is dan ook quasi onmogelijk om verschil te voelen, wat natuurlijk goed is. De schakelstappen tussen de laatste kransjes voelen zeer natuurlijk aan en iedereen is het er unaniem over eens dat deze oplossing beter aanvoelt dan de originele schakelstappen van de Shimano 11-46 cassette. Schakelen naar het kransje met 47 tanden verloopt probleemloos, ook in moeilijke situaties of wanneer je in alle haast enkele kransjes tegelijk schakelt. Ook onderaan de cassette is de omschakeling naar de 15-18-21 goed verlopen en niemand van onze testers vond dit storend. Daar staat wel tegenover dat het verschil tussen het kransje van 46 en 47 tanden slechts heel licht merkbaar is. Het kan net dat tikkeltje meer betekenen, maar of dat je echt over die moeilijke hindernis helpt …

Na een test van negen maanden in gevarieerde omstandigheden zien de twee kransjes van OneUp er nog steeds goed uit. Het stalen kransje van 18 tanden is nog als nieuw, terwijl het aluminium kransje van 47 tanden wel wat slijtage vertoont. Maar die slijtage ligt wel binnen de norm en aangezien dit kransje niet het meest gebruikt wordt, kan je dit kransje ook meenemen naar je volgende cassette. De kwaliteit is dus duidelijk op de afspraak. Gelukkig maar gezien de prijs en de concurrentie van de complete cassettes.

Verdict

De OneUp 47t + 18t kit is een uitstekend product dat met zorg uit kwalitatief materiaal werd vervaardigd waardoor de prestaties goed zijn en het geheel duurzaam is. De kit zal eigenaars van een Shimano-groep die niet al te veel willen vervangen aan hun aandrijving, of zij die niet overtuigd zijn van de schakelstappen van de 11-46 cassette van de Japanse gigant, zeker bevallen. Maar de concurrentie is bikkelhard. Niet enkel van de oplossingen van de grote merken, maar ook van de Sunrace-cassette die evenveel kost als de kit van OneUp, terwijl het bij Sunrace wel degelijk over een complete cassette gaat. We vragen ons dan ook af of het sop de kolen wel waard is. Hierdoor mist de kit van OneUp dan ook de topscore, want op technisch vlak en qua realisatie verdient de kit wel alle lof.

Meer info op www.oneupcomponents.com

DoorOlivier Béart