Test | Spirgrips: de nieuwe generatie grips

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Spirgrips: de nieuwe generatie grips

Wie herinnert zich nog de bar ends? Tuurlijk wel, die fameuze hoorntjes op het stuur die zo goed als volledig uit het beeld verdwenen zijn, doordat bredere sturen de norm zijn geworden. Slechts weinigen betreuren ze en we dachten dan ook dat ze volledig in de vergetelheid waren terechtgekomen. Maar vervolgens valt ons oog op een klein origineel accessoire: de Spirgrips. In het begin lachten we in onze baard. Vervolgens hebben we ze getest en we moeten toegeven dat in deze vorm bar ends best nog wel een toekomst hebben. Zet jullie vooroordelen opzij en kijk even mee waarover we het hier hebben!

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-11Net als de klassieke bar ends lijken de Spirgrips op kleine hoorntjes. Maar hun vorm is fel bewerkt om een perfecte greep te bekomen. Hierdoor grijpt de ruimte tussen de duim en wijsvinger op een volmaakte manier rond de Spirgrips. Een ander groot verschil met klassieke bar ends is, dat de Spirgrips niet aan de uiteinden, maar aan de binnenkant van de handvatten worden gemonteerd, net naast de remmen en shifters.

Dit punt is uitermate belangrijk, omdat ze daardoor niet hinderlijk in de weg zitten bij het sturen als je jezelf in afdalingen stort. Tweede reden waarom dit belangrijk is, is dat ze nu perfect matchen met de brede sturen die heden ten dage de norm zijn geworden. We hebben ze zelf getest op een stuur van 740 millimeter, zonder ook maar de minste problemen.

De fysiologische voordelen van de Spirgrips werden gevalideerd door de universiteit van de Savoie, die een wetenschappelijke studie hebben uitgevoerd en waarvan de conclusies bewezen dat de nieuwe houding gegrond was. Door de Spirgrips liggen de pols en onderarm in een mooie rechte lijn, is er een betere verdeling van de drukpunten en het scaphoideum (één van de handwortelbeentjes) wordt minder belast, enz: op papier en in de laboratoria lijkt het allemaal veelbelovend.

Alvorens dit alles op het terrein te verifiëren, eindigen we met nog wat gegevens over het product. De Spirgrips zijn gemaakt uit aluminium en een setje weegt 113 gram, wat vergelijkbaar is met de klassieke bar ends (een lichter model is in voorbereiding, maar sssssst).

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-16Belangrijk detail: door de kleine scharnieren op de beugels moet je de handvatten of de shifters niet verwijderen om de Spirgrips te monteren. Goed gezien. Ook de prijs is redelijk. Zo kost de witte versie 39,50 euro en het zwarte model, dat wij hebben getest, 49 euro. Hop, tijd om ze te gaan testen!

Spirgrips: de terreintest

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-2We hebben er geen probleem mee om toe te geven dat we wat met de Spirgrips hebben gespot, toen we ze voor het eerst zagen. “Wat is dat nu weer”, zeiden we nog. En nadien kregen we een titanium CMT-stuur in onze handen waarop dit accessoire was gemonteerd … en toen lachten we niet meer!

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-3Zonder er bij na te denken, gleden onze handen op het minste stukje vlakke weg of op regelmatige beklimmingen, automatisch naar de Spirgrips om ze op een heel natuurlijke wijze vast te grijpen. Het voelde meteen aangenaam en relaxed aan, bewijs dat het concept relevant is en goed op punt staat. Op geen enkel moment beweert Pascal Badollet dat je er een prestatiewinst mee kunt boeken, maar ons leek het dat we op lange en regelmatige beklimmingen het stuur beter konden vastgrijpen en we makkelijker al onze krachten konden ontwikkelen. De positie geeft ons ook een aerodynamischer gevoel. Dit is puur subjectief en we hebben deze prestatiewinst niet wetenschappelijk gemeten, maar toch, het gevoel was daar.

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-1Bergaf, of op steile en technische beklimmingen, hebben de Spirgrips geen enkel nut, maar door hun positie op het stuur vergeet je ook dat ze er zijn. En dat verwacht je ook van hen. Met hen loop je niet het risico dat je achter een boom blijft haken op een smal en kronkelig pad, want ze steken niet vooruit en ze bevinden zich niet aan het uiteinde van het stuur. Ander klein maar interessant voordeel is dat je, indien nodig, steeds kan remmen als je handen op de Spirgrips rusten.

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-10Ze zijn ook niet hinderlijk voor zij, zoals ondergetekende, die het stuur in afdalingen ver aan de buitenkant vastgrijpen. Niets dan goeds dus, en we vonden slechts twee kleine nadelen: ze zijn hol en van aluminium en dus voelen ze ook heel koud aan in de winter, en sommige van onze testers met grotere handen vonden ze een tikkeltje te kort. Idem als je dikke grote winterhandschoenen draagt.

Verdict

Spirgrips-test-cornes-vtt-Copyright_Olivier-Beart-Vojomag-5We hadden het niet verwacht maar de Spirgrips waren een echte revelatie. We waren op voorhand zeer sceptisch maar deze test bewijst nog maar eens hoe gevaarlijk vooroordelen kunnen zijn. Als we gestopt waren bij het stadium van het observeren en niet hadden opengestaan om ze te testen, dan hadden we niet geweten dat dit kleine accessoire echt nuttig is. Verder zullen de Spirgrips zowel tochtrijders als marathonrenners bekoren en door de aerodynamische houding zijn ze volgens ons ook zeer geschikt voor beachraces. Mij zullen ze in ieder geval vergezellen tijdens de Cape Epic, want de Spirgrips zullen mijn XC/Marathonfiets nooit meer verlaten!

Meer info op http://www.spirgrips.com

DoorOlivier Béart