Andalucia Bike Race 2022: Race Preview en Gear Check - Gear Check | Andalucia Bike Race

Door Jeffry Goethals -

  • Sport

Andalucia Bike Race 2022: Race Preview en Gear Check - Gear Check | Andalucia Bike Race

Een meerdaagse mountainbike marathon rijden in het ruwe zuiden van Spanje, dat doe je niet zomaar. Enerzijds moet je heel wat kilometers in de benen hebben en voorzien zijn van de nodige technische bagage en ervaring, maar ook de juiste fiets en bijhorende uitrusting spelen een belangrijke rol. In deze Gear Check bespreken we het wat en waarom van het materiaal en de accessoires waarmee we aan de start zullen staan van de Andalucia Bike Race.

We hebben gekozen voor een agressieve en lichte XC full-suspension. De BH Lynx Race Evo bestaat zowel in een 100mm als een 120mm versie. Wij kozen voor het laatste, zodat we het nodige comfort hebben en ook iets veiliger en behouden snel kunnen afdalen. In dat opzicht rijden we bijna vanzelfsprekend met een dropper post, in de vorm van de superlichte BikeYoke Divine SL. Omdat ons zadel slechts op 68,5cm hoogte staat, hebben we die bijna maximaal kunnen afzagen zodat we nog eens 100 gram (van de oorspronkelijke 400 gram) hebben kunnen besparen. Ons frame wordt beschermd tegen opgooiende rotsen door een laagje RideWrap. Zie hier de video van hoe we die hebben aangebracht.

Naast het chassis is ook de bandenkeuze van uiterst groot belang. Je wilt zo snel mogelijk kunnen bollen, tegelijk voldoende grip hebben zowel bij het klimmen als dalen en lekrijden is absoluut te vermijden. Binnen het nieuwe XC-gamma van Specialized was voor de droge en rotsige ondergrond van Spanje de Control T5 Renegade in 2.35 sectie (gemonteerd op een velg met 30mm binnenbreedte) achteraan een no-brainer. Het profiel is supersnel, het Control karkas geeft ons de nodige bescherming en de T5 compound is gericht op snelheid en slijtvastheid.

We rijden met 90ml verse Orange Seal in elke band als anti-lekvloeistof. Zo zijn we niet alleen beschermd tegen doornen, maar ook tegen gaatjes en scheurtjes tot 6mm.

Bij de voorband hadden we meer keuze. We monteerden uiteindelijk de Fast Trak in 2.35 S-Works uitvoering. Dit uitgesprokener profiel en soepeler karkas geeft meer grip en in tegenstelling tot de Control-reeks, hoef je niet te kiezen uit T5 of T7. Bij de S-Works hebben de middelste reeks noppen immers de snelle T5 compound, terwijl de zijnoppen uit de zachtere T7 bestaan. We offeren in ruil voor die extra (zijdelingse) grip wel een beetje lekbestendigheid op. We rijden met 90ml verse Orange Seal in elke band als anti-lekvloeistof. Zo zijn we niet alleen beschermd tegen doornen, maar ook tegen gaatjes en scheurtjes tot 6mm.

Onze geliefde SR Suntour Axon Werx 34 heeft simpelweg een gesloten en open stand. Maar van onze RockShox SIDLuxe hebben we de compressie mogelijkheden gehacked. Via de DT Swiss Two-in-One remote hendel hebben we een tussenstand (naast geblokkeerd en volledig open) verkregen, waarbij we achteraan tot anderhalve centimeter demping hebben terwijl de werking van de vork geen beperkingen opgelegd krijgt. Het efficiënte Split Pivot design van de BH Lynx zorgt ervoor dat we deze niet veel moeten gebruiken, maar in de enkele gevallen waar we liefst met een hardtail (met een beetje comfort) op pad waren geweest, is dit echt een meerwaarde. Dit zijn bijvoorbeeld heel steile klimmen waar we graag zo hoog mogelijk zitten in de achtervering, terwijl we vooraan maximaal onze sag gaan indrukken. Maar ook bij een opeenvolging van technische bochten, waar we in de bocht vooraan contact met de grond willen houden en tegelijk hard rechtopstaand willen kunnen accelereren bij het uitkomen ervan.

Ons magnifiek Bontrager RSL (Race Shop Limited) stuur in één stuk met de stuurpen is 74cm breed, heeft een stuurpen van 70mm, een strijdlustige negatieve hoek van -13° en brengt 220g op de weegschaal. De aandachtige lezer zal ondertussen ook al gezien hebben dat we met de uitstekende Hope XCR remmen zijn bewapend.

Je zult je waarschijnlijk afvragen waarom we een niet helemaal passende Garmin houder hebben en vooral … waarvoor het gaatje dient midden in het stuur? Via de Blendr mount, kunnen we op deze manier netjes en makkelijk een Go Pro monteren voor onze Garmin en kunnen we dus onderweg filmen!

Extra’s & accessoires

Door de vele uren die we gaan doorbrengen op de fiets, houden we best alles verzorgd en gesmeerd. Voor ons achterwerk kiezen we met veel vertrouwen voor het Engelse Happy Bottom Bum Butter. De plantaardige “boter” ruikt aangenaam, is simultaan verfrissend en verzorgend, blijft niet kleven in je koersbroek en zorgt voor een goeie bescherming van de huid.

Onze ketting hebben we consciëntieus behandeld met de Pro Team Lube & Protect Chain Coating. Deze kettingolie met magnetische nano-partikels dringt diep door tot in de schakels en zorgt hiermee voor een buitengewoon smerend effect. Je voelt echt de ketting soepeler lopen en die blijft dat ook veel langer dan gewoonlijk doen. Een bijkomend effect is dat er eveneens bijna geen vuil en stof op de ketting blijft hangen.

Aan onze voeten hebben we de stijlvolle en comfortabele Mavic Crossmax Boa schoen. De zool is stijf, maar niet zo hard dat je er niet mee kunt wandelen. Het profiel is ook nog eens voorzien van de nodige rubberen uitsteeksels. De bovenkant van de schoen is zacht en flexibel en zorgt hiermee voor een heel comfortabele fit. Dankzij de enkelvoudige Boa L6 sluiting kunnen we handig de schoen wat harder aanspannen (bij een sprint) of lossen (bij gezwollen voeten). Bijpassend beschermen we ons hoofd met de eveneens zwarte Mavic Crossmax SL Pro MIPS helm. Deze kost net als de schoenen 120 euro en is compact, licht en goed verlucht.

De zonnebril die we gaan dragen is de Scicon Aerowing. Deze is heel goed in uitgestrekte landschappen met helblauwe lucht en een stralende zon. En dat is de weersverwachting komende week in Andalusië!

Het totaalgewicht van de fiets zit op 10,620kg (met Garmin Rally XC pedalen en Fidlock drinkbushouder). Hadden we nog ergens gewicht kunnen besparen? Ja, eigenlijk wel. De DT Swiss XMC wielen waren 6 jaar terug goed genoeg voor Nino Schurter om een gouden medaille te behalen in Rio, maar nu kun je gelijkaardige wielsets vinden van 200 tot zelfs 300g lichter. Maar of die ook een Mountain of Hell zouden kunnen overleven zoals we met dit paar hebben gedaan … Zelf mogen we beslist nog wat kilo’s kwijt, maar het is nog vroeg op het seizoen. En buikvet smelt naar het schijnt als sneeuw voor de zon!

De Andalucia Bike Race gaat door van 21 tot en met 26 februari en hier op Vojo zul je dagelijks de resultaten en ervaringen van de toppers en het Vojo-Bikehigh team kunnen volgen. Vamos!

[summary

DoorJeffry Goethals

Andalucia Bike Race 2022: Race Preview en Gear Check - Gear Check | Andalucia Bike Race