Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank

Opnieuw door het bos de bomen zien. Dat is de ultieme doelstelling van dit dossier. Want vandaag de dag is er keuze te over en is het aanbod op de gravelmarkt immens. We willen jou met deze test wat meer houvast bieden zodat je een weloverwogen keuze kan maken binnen het segment van de allround gravelbanden. Veel bike plezier …

Wat is een goede gravelband? Dat is waarschijnlijk dé belangrijkste vraag van dit dossier. Net zoals bij vragen als “Wat is een goede mountainbikeband?” of “Wat is gravel?”, verschillen hierover de meningen bij de bikers zelf. En toch willen we een soort van antwoord, of richtlijn zo je wil, naar voor schuiven. Een allround gravelband volgens de opzet van dit dossier is een band die vlot bolt op de typische gravelstroken, maar toch ook wat profiel bevat voor grip in de bochten en bij semi natte omstandigheden. Op die manier zou je met deze band tijdens de zomermaanden, maar ook tijdens het voor- en najaar, uit de voeten moeten kunnen. Op voorwaarde dat de ondergrond relatief droog blijft, moet je tijdens 80% van de gravelritten met deze banden plezier kunnen beleven.

Kiezen is verliezen

Welke banden hebben we gekozen? Aangezien er veel mogelijkheden op de markt zijn en de tijd ook niet onbeperkt is, hebben we geprobeerd een variatie aan merken en types aan te bieden. Grote merken zoals Schwalbe, Hutchinson en Michelin, maar ook eerder nichespelers als IRC, Zipp, Ritchey en Pirelli komen aan bod. Wie onze intro aan zich voorbij wil laten gaan, kan hieronder zonder omwegen naar zijn of haar favoriete exemplaar surfen. Maar lees ze zeker ook eens allemaal door, want er zijn verrassende zaken te bespeuren. En aarzel uiteraard niet om je feedback of bevindingen met ons te delen …

Size does matter

28 inch (oftewel 700c) is nog steeds de meest gebruikte wielmaat onder gravelbikers. De meeste fietsen worden met deze wielmaat in het achterhoofd ontworpen en 650b is en blijft voorlopig een nichemarkt. Wij kiezen voor deze test voor een 700c-wielset en opteren bijkomend voor een standaardbreedte van 40 millimeter voor de band. Wat de actuele breedte van een band is, hangt natuurlijk ook af van de binnenbreedte en de constructie van de velg. In het dossier meten we steeds de actuele breedte (het loopvlak van de band) nadat hij gemonteerd is en bij 2 bar bandendruk.

Testopzet en protocol

Gravelbanden vergelijken is geen eenvoudige opdracht. De weersomstandigheden willen wel eens wisselen doorheen het seizoen, net zoals het frisse gevoel in de benen en de berijdbaarheid van de ondergrond. En toch proberen we er met betrekking tot dit dossier wat structuur in te brengen.

Zo worden alle gravelbanden gemonteerd op dezelfde wielen, rijden we minstens 300 kilometer per bandenpaar en doorploegen we met iedere set een standaard testroute van 50 kilometer in de Belgische regio Bierbeek/Beauvechain/Oud-Heverlee. Alle banden worden tubeless gemaakt (voor de 300 kilometer test) en wat bandendruk betreft starten we dus met 2 bar voor en 2 bar achteraan. Dit meten we na met de SKS Airchecker die we al eerder beschreven hebben (www.vojomag.nl/test-sks-airspy-airchecker-altijd-met-de-juiste-druk-onderweg). Nadien “spelen” we met de bandendruk en bekijken we wat het effect is op het rijgedrag.

Deze track bevat bos- en veldwegen, kasseistroken, singletracks, snelle en technische passages, stevige klimmen en een zanderige strook. De bedoeling is klaar en duidelijk: zo veel mogelijk variatie, wat terrein betreft, voor de testbanden schuiven. Werkelijk alles komt aan bod. Van slingerende singletracks vol boomwortels in het Mollendaalbos tot pittige kasseihellingen in Waals-Brabant. Van stoffige zandwegen langs de Dijle in de buurt van Leuven tot statige bosdreven in Sint-Joris-Weert.

Een mening is maar één mening. Om die reden hebben we een testdag georganiseerd met onze collega’s van de Franstalige tak van Vojo in de buurt van Luik. Tijdens deze dag rijden we met alle banden op hetzelfde uitdagende parcours in de bossen nabij de universiteit. De route bevat naast een korte asfaltstrook enkele uitdagende afdalingen met boomwortels, stenen en modderige passages, alsook een paar pittige beklimmingen en een “montée impossible”.

Op die manier hebben we alle banden bij dezelfde omstandigheden over eenzelfde route kunnen proberen en de limieten van de banden opgezocht. Bijkomend kunnen we de verschillende meningen over de banden uitwisselen en een genuanceerder oordeel vormen. Over limieten gesproken: wanneer je 700 hoogtemeters op 21 kilometer vergaart, zijn die volgens ons op een gravelbike bereikt.

Tot daar de intro. Tijd voor onze bevindingen van de verschillende gravelbanden, klik daarvoor in het onderstaande menu >>

DoorJan Van Herck