Eerste test | BMC Fourstroke 2019: radicale ommezwaai - BMC Fourstroke Two 2019: de eerste terreintest

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Eerste test | BMC Fourstroke 2019: radicale ommezwaai - BMC Fourstroke Two 2019: de eerste terreintest

De BMC Fourstroke die tot vorig seizoen gebruikt werd door het team, was een van de oudste xc-fietsen uit de paddocks. Niet dat de fiets daardoor slechter presteerde, maar op sommige punten hinkte hij toch wel wat achterop ten opzichte van het materiaal van de concurrentie. Ter gelegenheid van de wereldkampioenschappen MTB in Lenzerheide onthulde het Zwitserse merk eindelijk de nieuwste versie van de BMC Fourstroke. Onder zijn onopvallende look verbergt hij heel wat originele oplossingen (kijk maar naar de geïntegreerde dropper post) en merken we dat vooral de geometrie een radicale ommezwaai maakte.

 

BMC Fourstroke Two 2019: de eerste terreintest

We reden onze eerste meters met de nieuwe BMC Fourstroke op het zeer selectieve parkoers van Lenzerheide, enkele dagen voor de wereldkampioenschappen MTB. Dat circuit telt enkele steile hellingen, veel wortels en ook drops en rotsblokken. Perfecte omstandigheden dus om een eerste indruk te krijgen van de fiets, waarvan we een medium hebben getest (renner van 1m78).Door onze hoge staat van vermoeidheid op het moment van de test, zullen we snel weten of de BMC Fourstroke zijn belofte waarmaakt dat hij vergevingsgezind is wanneer je minder in vorm bent.

Het eerste dat ons snel opvalt, is dat Julien Absalon en de andere ontwikkelaars niet gelogen hebben: je voelt je meteen thuis op de fiets. De geometrie van de fiets mag dan extremer geworden zijn, toch maakt dit de fiets niet log bij lage snelheid. Dit bewijst nog maar eens dat cijfers enkel een eerste indruk geven van bepaalde karaktereigenschappen van een fiets, maar dat dit niets zegt over het rijgedrag op het terrein.

Waar we de aanpassingen aan de geometrie wel voelen, is op de eerste technische passage van het parkoers. Vol ontzag wagen we ons aan deze passages, maar dat bleek niet echt nodig, want alles verloopt vlot. Enkele jaren geleden reden we op dit parkoers ook al met de Scott Spark RC (www.vojomag.nl/scott-spark-rc-900-sl-een-eerste-test-in-lenzerheide) en beide fietsen schenken ons zeer gelijkaardige rijsensaties. Levendig, speels, maar ook met een flinke dosis vertrouwen wanneer het steil bergaf gaat en wanneer we onze technische limieten bereiken.

De nieuwe BMC Fourstroke geeft de indruk dat hij veel meer vergeeft dan zijn voorganger, die korter is en een steilere balhoofdhoek heeft. Op de voorganger werd de minste input aan het stuur weerkaatst op het terrein, ook wanneer je door vermoeidheid een stuurfout maakte. Op het nieuwe model worden deze stuurfouten minder geaccentueerd. Vergeet echter niet dat de veerweg nog maar 100 millimeter bedraagt, wat ons er soms aan herinnert dat we ons niet op een veelzijdige fiets als de Agonist bevinden.

Wanneer we ons op de langste beklimming van het circuit lanceren, is het overduidelijk dat de Fourstroke 2019 dynamischer is dan zijn voorganger. Dit was misschien wel het punt waar de vorige Fourstroke het meest achterop hinkte, waardoor hij zeer hoogwaardig materiaal (zoals ultralichte carbon wielen) nodig had om te compenseren. Hier is dat niet langer nodig en met een aluminium seriemodel (DT 1501) loopt alles op wieltjes. Het lijkt wel of het verschil in gewicht tussen het huidige en vorige model groter is dan de 100 gram die men aankondigt. We zijn nog altijd vaak in de weer met de remote lockout op het stuur, maar de fiets verliest niet langer al zijn kwaliteiten wanneer we dit eens een keertje vergeten.

Nog een ander punt waarop BMC sterk werk heeft geleverd, is de vering en de grip. Dit was reeds een sterk punt van het vorige model en we waren dan ook benieuwd of het nieuwe model dit ook kon waarmaken. En hij slaagt met verve, want de fiets blijft als het ware aan de grond kleven terwijl de veringen hun werk doen. Hierdoor wordt het gevoel van comfort versterkt en daar kan een minder getrainde biker enkel van profiteren.

Verdict

Deze eerste test was kort en we zullen in de toekomst onze eerste indruk opnieuw aftoetsen aan de hand van een langdurige test. De BMC Fourstroke 2019 wist ons wel al te charmeren doordat hij erin geslaagd is om de grote kloof tussen de elitaire xc-wereld en de wereld van de gewone gebruiker te overbruggen, zodat ook deze laatste zich op technische passages op zijn gemak zou voelen. Je zou het als volgt kunnen uitdrukken: enerzijds is hij een wild en agressief beest wanneer je de teugels loslaat, maar anderzijds is hij een mak lammetje wanneer zijn berijder dit verlangt. Het is dat evenwicht dat zo moeilijk te vinden is en waarin BMC dus met verve geslaagd is. Minder toegankelijk is de fiets wanneer we naar onze portefeuille kijken, wat velen waarschijnlijk zal doen verstijven.

Meer info op www.bmc-switzerland.com

[summary

DoorOlivier Béart

Eerste test | BMC Fourstroke 2019: radicale ommezwaai - BMC Fourstroke Two 2019: de eerste terreintest