Eurobike 2017: alle nieuwigheden van op de beursvloer! (Update: onderdelen en accessoires) - Deel 2: banden, wielen en veringen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Eurobike 2017: alle nieuwigheden van op de beursvloer! (Update: onderdelen en accessoires) - Deel 2: banden, wielen en veringen

Deel 2: banden, wielen en veringen

Maxxis

De vorm van het karkas is bedoeld voor banden van 2.4 tot 2.6 (zowel in 27,5 en 29″) zodat de band een optimale vorm heeft eens hij rond een velg van 30 tot 35 millimeter ligt.

Met de Wide Trail biedt Maxxis een antwoord op het fenomeen dat je met een te platte band rondrijdt. Dit heeft niets te maken met een lekke band, maar wel met het feit dat een klassieke band een te platte en rechthoekige vorm aanneemt eens hij op een brede velg wordt gemonteerd. Met de WT-serie krijgt de band een betere ronding waardoor de noppen opnieuw hun werk kunnen doen. Meer info op: http://www.maxxis.com/wide-trail-wt-design

Continental

Het Duitse Continental presenteerde drie nieuwe profielen: Der Baron 2.4 Projekt (foto boven), de Trail King en de Mountain King (foto rechts onder).

Deze drie modellen zijn niet nieuw, maar de profielen ervan werden geoptimaliseerd.

De vernieuwde Race King kreeg dan weer meer maar kleinere noppen. Ook het karkas werd zodanig ontworpen dat de band perfect zou matchen met brede velgen. De band werd ontwikkeld in samenwerking met Florian Vogel en het Focus XC Team, maar ook met DT Swiss opdat de band zou kunnen gemonteerd worden op de XRC- (interne velgbreedte van 25 millimeter) en XMC-velgen (30 millimeter).

Rotor

Rotor, het Spaanse merk dat gekend is voor zijn ovale kettingbladen en crankstellen, heeft vanaf nu ook naven in de catalogus staan.

De Rotor Rvolver kreeg een opvallend design en een uniek freewheel systeem dat de wrijvingen beperkt wanneer het systeem niet actief is. Het gaat om een hybride systeem dat zich tussen het Ratchet systeem van DT Swiss en het klassieke systeem met pallen situeert. Als het freewheel actief is zullen niet enkel de pallen opzij gaan telkens ze een tand passeren, maar ook de star ratchets gaan uit elkaar. Het gewicht bedraagt 115 gram voor een voornaaf en 245 gram voor een achternaaf. Er worden ook complete wielen aangeboden met Knight-velgen.

Syntace

Syntace komt nu ook met carbon wielen. De C33i heeft een interne velgbreedte van 33 millimeter. Een wielset in 27,5″ weegt 1580 gram. Je hebt trouwens de keuze uit 27,5, 29 en … 26 inch. Verder ben je ook vrij om te kiezen voor de Boost-standaard of niet. De body komt van American Classic. Een wielset kost 1480 euro en heeft een garantie van 10 jaar.

En er zijn ook aluminium modellen. Ook daar zijn er vele opties mogelijk. Zo gaat de interne velgbreedte van 21 tot 40 millimeter. Prijskaartje voor een set: 798 euro.

Spank

Spank werkt verder aan velgen die de trillingen nog beter absorberen en stelde een nieuwe serie aluminium velgen voor die voorzien van de Vibrocore-technologie.

De Spank Spike 350 Vibrocore-velgen worden gevuld met een speciaal schuim dat op punt werd gezet door het merk. Daarnaast werd het profief van de velgen ook platter en breder (17 millimeter hoog, interne velgbreedte van 30,5 millimeter en externe breedte van 35 millimeter). Door het schuim moet je rekenen op 40 gram extra in vergelijking met de klassieke Oozy 350 met een identiek profiel. Een Oozy-velg kost 99 euro en een Spike Vibrocore-velg 129 euro. Een complete wielset kost respectievelijk 649 en 699 euro.

Manitou

De Mattoc-endurovork krijgt nu ook een goedkopere versie, waarbij de compressie bij lage snelheid in zes posities kan ingesteld worden. De duurdere versie van de Mattoc kan nu ook uitgerust worden met een spatbord dat je achteraan op de vorkboog kan monteren.

In het all mountainsegment heb je de keuze tussen de Machette met een veerweg van 120 tot 140 milimeter en de Markhor met een veerweg van 100 tot 120 millimeter. Alle vorken zijn voortaan in de Boost-standaard beschikbaar en aangepast aan 27,5 en 29″-wielen.

De dropper post van Manitou was in de winkels al op complete fietsen te vinden en vanaf 2018 zal de Jack ook los verkocht worden, en dat voor een prijs onder de 300 euro. Intern werkt de dropper post hydraulisch, maar de bediening op het stuur is wel nog mechanisch met een kabel. De Jack is beschikbaar met een drop van 125 of 150 millimeter en met een diameter van 31,6 of 30,9 millimeter.

In ons derde en laatste deel bekijken we nog de laatste trends op het vlak van kledij, brillen en protectors.

DoorOlivier Béart

Eurobike 2017: alle nieuwigheden van op de beursvloer! (Update: onderdelen en accessoires) - Deel 2: banden, wielen en veringen