Nieuw | Cube 2020: een compleet en indrukwekkend gamma - Cube 2020: mountainbikes

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Nieuw | Cube 2020: een compleet en indrukwekkend gamma - Cube 2020: mountainbikes

Cube 2020: mountainbikes

Cube Elite C:68X SLT

Wie dacht dat de hardtail langzamerhand aan zijn laatste bestaansjaren bezig was, moet maar even naar de vernieuwde Cube Elite C:68X SLT kijken. Zonder er ook maar een halve meter mee gereden te hebben, stellen we nu reeds: wat een machine.

We kenden reeds langer de C:68 carbonverwerking van Cube, waarbij het aandeel resin beperkt blijft tot 32% (vandaar de 68 in de benaming, die slaat op 68% carbon). C:68X is de voortgezette versie waarbij nanopartikels aan de resin zijn toegevoegd. Verder maakt C:68X gebruik van aangepaste vezels en oriëntatie van die vezels, afhankelijk van de plaats op het frame. Tot zes verschillende soorten vezels worden gebruikt om een sterker, lichter en stijver frame te bekomen. 

Dankzij de Advanced Twin Mould-technologie, die maximale controle biedt als het gaat om het samenvoegen van de verschillende lagen carbon, en de toepassing van nóg hoogwaardiger C:68X carbon, is de nieuwe Elite 15% lichter dan z’n voorganger. De staande achtervork werd erg slank gemaakt om gewicht te besparen en het comfort te doen toenemen.

Ook de geometrie – bekend onder de Agile Ride Geometry – werd aangepast, waarbij alles wat langer, vlakker en lager werd. Met een focus op meer controle is een dropper post (in 27,2 millimeter) een onmisbaar onderdeel geworden. 

De Elite C:68X SLT is binnen het Cube-gamma de ultieme hardtail: een Sram XX1 Eagle AXS draadloze aandrijving, Sram Level Ultimate-remmen, carbon wielen van Newmen en een Fox Float SC Factory-vork om maar de voornaamste onderdelen te benoemen. Cube geeft een gewicht op van 8,6 kilogram, dat is een fraaie waarde maar voor de meeste concurrenten een haalbare kaart. Of de scherpe prijs van 5199 euro voor de concurrentie ook een haalbare kaart is, is voer voor een andere discussie.

De Elite C:68X komt verder nog in een SL afmontage waarbij de Shimano XTR-groep de boventoon voert en een C:68X Race met Sram XO1-onderdelen.

Cube Reaction C:62 SL

Net een trapje lager dan de C:68-topmodellen, krijg je de C:62. De idee is dezelfde, enkel is aan de C:62 carbonverwerking net een tikje meer resin toegevoegd. Het Reaction C:62-frame werd onder handen genomen waarbij de chainstays korter werden en Boost-steekassen werden toegevoegd. Net als bij de C:68 krijgen we ook hier een Agile Ride Geometry en is er de mogelijkheid een dropper post te monteren. De staande achtervork en de slanke zadelpen herkennen we van het C:68-model. 

De Reaction C:62 SL doet het met een Shimano XT-aandrijving en -remmen en een Fox 32-vork. Fulcrum-wielen, Schwalbe-banden en een Newmen-cockpit maken er een voorbeeldige bike van. Verkoopprijs: 2299 euro. 

Cube Acces WS C:62 SL

WS staat bij Cube voor alles wat de dames aangaat. Dankzij de toepassing van hoogwaardig C:62 carbon is de Access WS C:62 Pro stijver, feller en lichter dan ooit, met dank ook aan de geïntegreerde balhoofdlagers en de PressFit-trapaslagers. De kortere achtertrein met een extra brede Boost-steekas moet de wendbaarheid vergroten en het acceleratievermogen verbeteren. De befaamde, nogmaals verfijnde Agile Ride geometrie moet er ook nu weer voor zorgen dat het geheel onder alle omstandigheden en in alle soorten terrein controleerbaar blijft. Een slanke staande achtervork en een dunne, flexibele zadelpen dragen bij voor het nodige comfort.

Sram Eagle 1×12, Sram Level-schijfremmen, een RockShox Sid-vork, Fulcrum-wielen, Schwalbe-banden en een Newmen-cockpit: een fraai onderdelenpakket voor een prijs van 2299 euro. En om ervoor te zorgen dat iedere Access WS C:62 SL hetzelfde rijgevoel heeft, maakt Cube gebruik van haar befaamde Split Size systeem. Kleine framematen rollen op 27.5”-wielen, terwijl de grotere maten op 29”-wielen staan.

Cube AMS 100 C:68 TM 29

De Cube AMS 100 C:68 is niet nieuw in het gamma. Of toch wel? Een pakket doordachte aanpassingen heeft de lichtgewicht race-fully AMS 100 29 verandert in een meer trail georiënteerde bike. Net als vele andere merken stapt ook Cube vooraan over op 120 millimeter veerweg. Het C:68-frame blijft uiteraard het uithangbord van deze lichte full suspension waarbij het efficiënte veersysteem met Horst-link behouden blijft. Brede velgen en dito 2.35″-banden doen ook hier hun intrede en zorgen voor een pak grip.

De C:68 TM 29 stelt het met een Sram Eagle GX-aandrijving, Fox Transfer Factory dropper post en Shimano XT-schijfremmen met vooraan vier zuigers. Voor 4299 euro de jouwe.

Cube Stereo 120 HPC SLT 29

Nog een trailbike, deze keer in de vorm van de Cube Stereo 120 HPC SLT 29, zowat de alleskunner uit het Cube-gamma. Bij dit model is de voordriehoek niet meer van aluminium, maar van carbon, voor een nóg lager gewicht, zonder in te leveren op sterkte. De 120 millimeter veerweg wordt geleverd door Fox Factory-elementen met Kashima-coat. De dropper post komt ook bij Fox vandaan en is eveneens voorzien van de Kashima-coat. Shimano levert een bijna complete XT-groep, met een 1×12 transmissie en vooraan remmen met vier zuigers. Het carbon crankstel komt uit de e*thirteen-stal. Verkoopprijs: 3699 euro.

Cube Stereo 140 HPC Race 27,5

Een carbon voorste driehoek en een aluminium achterdriehoek maken van de Cube Stereo 140 HPC Race 27,5 een lichte, stijve en veelzijdige trailbike. Op het frame verdienen met name de weggewerkte draaipunten en de korte rocker onze aandacht. Ook de geometrie werd onder handen genomen met kortere chainstays, een steilere zitbuishoek, langere reach en vlakkere balhoofdhoek als resultaat. Vooraan zit er een 150 millimeter Rhythm 34-vork, achteraan een Fox Float DPS. Fulcrum-wielen, een Shimano XT/SLX-aandrijving en dito remmen zorgen voor een fraai totaalpakket dat je 2499 euro lichter maakt.

Cube Stereo 170 TM 29

Voor wie de EWS-wedstrijden een beetje volgt, is onderstaande geen geheim meer. De Cube Stereo 170 Trail Motion 29 is nu ook voor het grote publiek beschikbaar.

Meest opvallende is misschien wel de balhoofdhoek die je met ruim een halve graad kan afvlakken (van 65 graden naar 64,4 graden). Tel daar een behoorlijk steile zitbuishoek van 76,7 graden bij en je kan je misschien al inbeelden dat controle op de meest brutale trails prioriteit was bij de ontwikkeling van deze bike.

De RockShox Super Deluxe Coil-demper laat zich met een draaischakelaar op het stuur progressiever maken. Dankzij de flip-chip op de rocker kun je trouwens ook een air-shock monteren. Vooraan is het een RockShox Lyric Ultimate RC2-vork met 180 millimeter veerweg die alles in goede banen moet leiden. Ook de rest van de componenten is geselecteerd op sterkte en belastbaarheid, zoals een cockpit, wielen en banden van e*thirteen, krachtige Shimano XT-vierzuigerremmen en een XT 1×12 aandrijving. e*thirteen zorgt overigens ook voor een 9-50 cassette. Voorlopig is de Stereo 170 er enkel in aluminium waarbij er drie versies zijn. Deze Stereo 170 TM 29 kost je 3699 euro.

Meer info op www.cube.eu

Op de volgende pagina vervolgen we ons overzicht met de e-mountainbikes uit het gamma van Cube 2020 >>>

DoorJurgen Groenwals