Rockrider 940S: dit is het nieuwste prototype van het Rockrider Racing Team!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Rockrider 940S: dit is het nieuwste prototype van het Rockrider Racing Team!

Toppers rekruteren is één ding, hen een platform bieden waarmee ze op de voorgrond kunnen treden is nog beter! Rockrider heeft zojuist het model onthuld dat de afgelopen maanden werd ontworpen om het Rockrider Racing Team op het internationale toneel te laten schitteren. Momenteel gaat het om een prototype dat dit jaar door de renners van het team zal worden gebruikt; vanaf 2024 zou deze 940S ook in de winkels moeten staan.  

Tijdens de teampresentatie eind vorig jaar in B’twin Village (lees: Rockrider Racing Team 2023: tijd voor fase 2.0), had Rockrider aangekondigd dat het hard werkte aan de ontwikkeling van nieuwe producten om de renners van het team de juiste wapens te bezorgen. Het Franse merk lijkt de daad bij het woord te voegen en het resultaat is deze Race 940S. Een jaar op de circuits van de World Cup om de laatste details te verfijnen, dat is wat deze 940S nu te wachten staat.

Het lijkt erop dat de renners van het Rockrider Racing Team weinig moeite hebben om zich aan te passen aan de nieuwe fiets, want Savilia Blunk werd een paar weken geleden meteen tweede in de VolCAT Platja d’Aro.

Deze 940S is echt een gigantische stap in vergelijking met wat het merk in het verleden heeft aangeboden. Esthetisch gezien zagen we de afgelopen jaren al een nieuwe invloed bij Rockrider en deze nieuwkomer krijgt nog fijnere lijnen en agressievere hoeken dan de rest van het gamma.

Het frame is volledig gemaakt van carbon en dat carbon kreeg de naam Ultralight mee van Rockrider. Voor de ophanging koos het Franse merk een single pivot constructie. Dit laatste heeft al meermaals zijn waarde bewezen bij enkele succesvolle modellen in de internationale crosscountry scene. Om grammen te besparen heeft men de aluminium link zo eenvoudig mogelijk gehouden. Hoeveel het frame exact weegt, weten we niet, maar we vermoeden dat dit onder de 2 kilogram moet zijn inclusief de demper.

Manitou levert zowel wat een nieuwe R7-vork lijkt te zijn met 120 millimeter veerweg en een Mara-demper met dezelfde veerweg. Een lockout op het stuur is ook inbegrepen.

Sram staat dan weer in voor de XX1 AXS-groep in zijn mooie Rainbow-kleur. Tot stilstand komen doe je met TRP Slate X2-remmen met remschijven van 160 millimeter.

Wielen en banden zijn dan weer van Franse makelij, met een paar Mavic Crossmax SL Ultimate-wielen en Hutchinson Racing Lac Kraken-banden in een breedte van 2.3.

Tot slot zien we een carbon FSA-stuur met Momum-handvatten, een Manitou Jack-telescopische zadelpen met 80 millimeter verstelweg en een Fi:zi’k Antares Versus Evo-zadel.

DoorJan Geys