Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen - Stap 1: lichter, beter en niet duur!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen - Stap 1: lichter, beter en niet duur!

Stap 1: lichter, beter en niet duur!

1.1. Op tubeless overstappen

Van origine worden fietsen bijna altijd uitgerust met binnenbanden. Dit om logistieke redenen en omdat binnenbanden makkelijker te monteren zijn. Toch zijn de banden en velgen tubeless ready. Het zou dan ook stom zijn om daar niet op over te stappen. Voor dertig euro kan je jezelf een set ventielen en 500 ml of één liter latex aanschaffen om je banden tubeless te maken!

En het leuke is dat dit alles niet veel tijd in beslag neemt en je er toch 100 tot 200 gram mee wint, afhankelijk van het gewicht van de binnenbanden en de hoeveelheid latex die je gebruikt. We raden je aan om twee scheppen latex te gebruiken of een totaal van 80 ml voor XC. Onze twee binnenbanden wegen 295 gram en in de plaats daarvan komen vier scheppen latex (180 gram plus 20 gram voor de ventielen). Nog belangrijker is het feit dat je nu ook van alle voordelen van het concept kunt genieten: minder risico om lek te rijden, een betere grip, de mogelijkheid om met een lagere druk rond te rijden, minder rolweerstand, … een must!

1.2. De contactpunten onder handen nemen

Een ander cruciaal punt om aan te pakken zijn de contactpunten. Naast het feit dat je voeten steeds in contact staan met de pedalen, breng je tijdens het fietsen ook veel tijd door met je achterste op het zadel en je handen rond het stuur. Ons advies is om eerst de originele onderdelen te testen. Als de originele onderdelen je bevallen, des te beter! Maar vaak gaat het hier om vrij standaard modellen die een tikkeltje te hard en niet optimaal genoeg zijn. Hier moet je niet proberen om gewicht te winnen, maar eerder zoeken naar comfort. En dat is persoonlijk. We gaan je dan ook geen raad geven over welk zadel nu het beste is, maar als je tevreden bent over het zadel op je oude fiets, gebruik het dan opnieuw of vervang het door het nieuwste model van dat oude zadel, want ook zadels verouderen in de loop der tijd. Veel winkels beschikken ook over testzadels. Maak daar gebruik van!

Voor de handvatten hebben we een zwak voor modellen uit silicone en de ‘originele’ van het Amerikaanse ESI genieten onze voorkeur. We zijn er bijna zeker van dat deze modellen lichter zullen zijn dan de exemplaren die je fiets van origine uitrusten (de silicone grips wegen slechts 50 gram waardoor wij toch meer dan 30 gram hebben gewonnen). Verder zijn ze ook zeer comfortabel, bieden ze zelfs bij regen veel grip en draaien ze niet rond het stuur. Dit is dan ook een makkelijke upgrade die slechts een twintigtal euro kost.

1.3 Je positie aanpassen

Het is ook belangrijk om de zitpositie en de stuurpost perfect af te stellen, want waarom zou je investeren in een lichtere fiets als je al deze kwaliteiten teniet doet met een slecht afgestelde fiets. Zo moet het zadel correct gepositioneerd staan ten opzichte van het stuur, net zoals de zadelhoogte perfect moet zijn. Maar ook de lengte van de stuurpen en de hoogte van de stuurpost zijn punten die aandacht verdienen. Naast de basistips die je zal krijgen van je fietsenmaker kan je ook een fietsanalyse laten uitvoeren. Reken hiervoor op 150 tot 200 euro. Voorbeelden zijn de Bike Fitting van Shimano of de fietsanalyses bij gespecialiseerde centra als Fitlab Nottebohm.

1.4. Perfect afgestelde veringen

Dit kan vanzelfsprekend lijken maar toch is het belangrijk om tijdens je eerste tochten goed op je gevoel te letten en de veringen perfect af te stellen. Vertrek met de basisinstellingen die de constructeur aanraadt, maar neem een voorvorkpomp mee in je zak en aarzel niet om zowel vooraan als achteraan wat meer of minder lucht in de veringen te blazen. Idem voor de instelknopjes van de rebound en de compressie (deze laatste is niet op alle veringen aanwezig!). Je weet niet goed waar deze voor dienen? Wel, probeer dan maar eens eerst de middelste positie en nadien de twee uiterste posities. Je hoeft niet bang te zijn, je zal er niets mee stuk maken, maar je zal wel meteen begrijpen waar ze voor dienen! Vervolgens kan je klik per klik de juiste instelling zoeken. Aarzel niet om de druk en de positie van de knopjes te noteren, alsook je indruk, want dat kan je later nog veel van pas komen.

De huidige luchtvorken bieden steeds meer de mogelijkheid om het volume van de luchtkamer aan te passen door middel van spacers of tokens. Waag je hier niet aan alvorens je de andere basisinstellingen op punt hebt staan. Het toevoegen van tokens is enkel nodig als je vindt dat je vork de neiging heeft van op grote schokken dicht te klappen terwijl ze op kleine schokken wel goed werkt. Als je de druk verhoogt, verlies je aan het begin van de slag datgene wat je op het einde wint. Door tokens te gebruiken behoud je alle voordelen. Deze tokens worden normaal meegeleverd met de vork en de websites van Fox en RockShox leggen duidelijk uit hoe je ze moet monteren of wegnemen. En het is een eenvoudig klusje.

Ook zeer belangrijk is dat je niet mag vergeten de veringen op tijd en stond een servicebeurt te geven. Maar al te vaak zien we dure fietsen waarvan het rijgedrag van een mindere kwaliteit is door slecht of niet onderhouden veringen. Doordat de veringen slechts progressief minder hun werk doen, heb je ook de neiging van dit niet te voelen, wat verraderlijk is! Het is dus belangrijk om ze minstens één keer per jaar te laten onderhouden door een specialist. Ook is het belangrijk om regelmatig te checken of er geen problemen zijn, en om zelf de basisbeginselen te leren over hoe je de afdichtingen kan kuisen en de olie kan vervangen.

DoorOlivier Béart