Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen - Bonus: nog wat tips voor een marathon

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Pimp my ride: een betere fiets in drie stappen - Bonus: nog wat tips voor een marathon

Bonus: nog wat tips voor een marathon

Een lichte en sterk presterende fiets is één, maar het beoefenen van marathons en stage races vereist nog enkele bijzondere verbeteringen die ook zullen helpen om de beste prestaties na te jagen. Het gaat hier om subtiele verbeteringen die het comfort, de ergonomie of de autonomie beïnvloeden. Natuurlijk is de betrouwbaarheid van het geheel belangrijk, zeker van de banden, maar in de voorbije fases hebben we onze fiets al in die richting aangepast. Als bonus pakken we nu nog wat punten aan waardoor we wel weer extra grammen zullen toevoegen aan de fiets, al blijft hij met een gewicht van net onder de 10,5 kilogram zeer licht.

4.1 Op zoek naar het ultieme comfort

In de eerste fase van dit artikel hebben we al even de nadruk gelegd op het feit dat het belangrijk is om een zadel te kiezen dat bij je morfologie past. Wij vonden dat ultieme comfort bij het Specialized Power-zadel. Nooit hebben we in zijn gezelschap last gehad van irritaties of ongevoeligheid en dat ongeacht het aantal uren dat we op het zadel hebben doorgebracht. Ook niet tijdens de Cape Epic, want na afloop voelden onze billen nog aan als een babyhuidje. Het juiste zadel blijft natuurlijk iets persoonlijks en de grote breedte van ons model zal bij sommigen dan weer hinderlijk zijn om achter het zadel te gaan hangen, maar voor ons is dit zadel een must.

Over de uitstekende ESI-grips hebben we het al gehad, maar er is nog een accessoire dat het comfort van de handen kan verhogen: de Spirgrips; kleine ergonomische grips die je midden op het stuur monteert en waar je je polsen even op kan laten rusten door je handen er op een natuurlijke manier op te plaatsen. Sinds we ze getest hebben kunnen we ze niet meer missen en naar onze bescheiden mening is dit dan ook een must voor marathons.

4.2. Voldoende informatie

Het is bijna onmogelijk om een marathon aan te vatten zonder onderweg over voldoende informatie te beschikken. Een goede gps is volgens ons onmisbaar en voor een goede visibiliteit hebben we gekozen voor een gps-steun van K-Edge, een referentie op dit domein.

4.3. Een reparatiekit en bidonhouders

Een rugzak is zeker een optie, maar ook al bestaan er zeer compacte modellen, toch worden ze   steeds minder gebruikt. Ook wij waren er in het verleden fan van maar moeten toegeven dat we blij zijn dat we nu kunnen rondrijden met een rug die niet belast wordt. Toch dien je het nodige te voorzien om in geval van pech een kleine reparatie zelf te kunnen uitvoeren. En we zochten daarvoor naar de beste oplossing om een maximum te kunnen meenemen op de fiets zonder dat je je achterzakken moet volproppen. Die laatste houden we liever vrij voor enkele energierepen.

Scott heeft zelf met de Syncros Tailor Cage een goede oplossing, maar wij gingen toch te rade bij de lichtere en completere Specialized Swat-oplossing. De binnenband krijgt een plaatsje achter het zadel en wordt op zijn plaats gehouden door de Mountain Bandit (16,9 euro) waar je ook een bandenlichter en een CO2-patroon in kwijt kan. Je kan deze accessoires ook met een riem vastmaken, maar het Specialized-zadel is voorzien van bevestigingspunten voor onze kit, een kit die stabieler, betrouwbaarder en makkelijker te openen is.

Een andere manier om een lekke band te herstellen, sneller maar minder onfeilbaar, is met een plug. Wij kozen voor het Sahmurai Sword-systeem dat op punt werd gezet door Stefan Sahm, een ex-winnaar van de Cape Epic. Oorspronkelijk werd dit systeem op punt gezet om in de uiteinden van het stuur weg te stoppen, maar zij die met handen fel naar buiten afdalen vonden dit hinderlijk. En het systeem was op die plaats ook vrij kwetsbaar bij valpartijen. Wij opteren sindsdien dan ook voor de plaats die wordt aangeraden door de mecanicien van Nino Schurter himself: in de trapas!

Ook voor de bidonhouders gingen we langs bij Specialized, want uit ervaring weten we dat de Zee Cage-bidonhouders (vanaf 17,90 euro) zeer licht en betrouwbaar zijn. Maar er is meer dan dat, we waarderen ook de manier waarop we de bidon er zijdelings kunnen uitnemen. En door middel van twee kleine Specialized-beugels kunnen we op de zadelpen nog een tweede bidonhouder monteren, wat onmisbaar is tijdens een lange marathon als je niet over twee bidonhouders op het frame beschikt (zoals het geval is op de Spark RC) of geen assistentie hebt zoals de profs! Er bestaan nog gelijkaardige systemen (BBB, Topeak, …), maar het voordeel is dat je bij Specialized over twee beugels beschikt tegenover maar één bij de concurrentie. Hierdoor kan je de krachten beter verdelen op de zeer lichte zadelpen.

Voor de tooltjes die we meenamen kozen we het EMT Cage Mount-systeem, ook al van Specialized (44,90 euro). Deze multitool is zeer licht en compact en vindt een plaatsje onder de bidonhouder, waar hij makkelijk te grijpen is. Het enige waar deze multitool niet over beschikt is een kettingpons. Maar deze zit wel in de Specialized Top Cap Chain Tool (34,90 euro) die een plaats vindt in het balhoofd. Normaal gezien kan je daar ook een snelsluiting voor de ketting in kwijt, maar door de bijzondere vorm van de Sram Eagle-kettingschakels was dit onmogelijk. Deze hebben we dan ook op de remleiding vastgekleefd. Ondertussen heeft Specialized de tool wel een update gegeven zodat ook de Eagle-kettingschakels erin passen.

Tot slot hebben we nog een rolletje ducttape onder de bovenbuis gekleefd. Dit is altijd handig om een gescheurde band te herstellen of een kapotte schoenzool … En als laatste namen we ook nog enkele kabelbinders mee. Daarmee zijn we voldoende uitgerust om bijna alle problemen te lijf te gaan!

Het nawoord

Zo, nu ken je al onze kleine tips en trucs om je fiets een upgrade te geven, tips die we in de loop der jaren leren kennen en getest hebben. Sommige investeringen zijn al wat duurder dan andere, maar houd in je achterhoofd dat dit alles niet in één keer moet gebeuren. Veel van de tips zullen ook de levensduur van je fiets verlengen en hem up to date houden en ondanks de steeds maar nieuwe standaarden zullen vele onderdelen ook op je volgende fiets passen. Moest je zelf ook nog tips hebben om je fiets een upgrade te geven, dan horen we dit graag via onze Facebookpagina!

[summary

DoorOlivier Béart