Test | Het DT Swiss 232 One-platform: onbemind? Onterecht! - D 232 One: de verstelbare zadelpen

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test | Het DT Swiss 232 One-platform: onbemind? Onterecht! - D 232 One: de verstelbare zadelpen

D 232 One: de verstelbare zadelpen

In navolging van de 535 vork en demper, die gericht zijn op de trail/all-mountain en endurorijder, kwam DT Swiss voor het crosscountry-publiek begin 2020 op de proppen met het 232 One-platform bestaande uit: een nieuwe verende vork, een nieuwe demper en ook een lichtgewicht verstelbare zadelpen. Deze laatste sprong onmiddellijk het meest in het oog wegens zijn unieke look en design. In tegenstelling tot de klassieke dropper posts, staat deze immers op zijn kop. De Zwitsers in Biel – waar de hoofdkantoren van DT Swiss zijn gevestigd – waren met de D 232 One ook de eersten die een dropper op de markt brachten die een stuk lichter was dan de concurrentie. Laat ons om te beginnen, die eens van naderbij bekijken.

Volgens de fabrikant weegt deze dropper, met zowel de pen als kop in carbon, slecht 369 gram in de 30.9 versie. Wij wogen deze zelf (zonder remote) en kwamen op 368g uit. Er is ook een versie, de D 232, waar de carbon onderdelen uit aluminium bestaan en deze zou een 50 gram meer wegen en tegelijk ook 130 euro goedkoper zijn (499 euro ten opzichte van 369 euro). Als je gaat vergelijken met de recenter gelanceerde Fox Transfer SL (519 euro en – aangekondigd – 352g) en de BikeYoke Divine SL (350 euro en – zelf gewogen – 397g in 31.6mm diameter), dan kan de D 232 One nog vlot mee met de concurrentie.

Het moet wel gezegd zijn dat de D 232 One enkel bestaat met 60mm drop, terwijl de bovenstaande gewichten van vernoemde concurrenten overeenkomen met respectievelijk 75mm voor de Transfer SL en 80mm voor de Divine SL. Deze laatste twee bestaan ook in de 31.6mm zadelpendiameter, terwijl de DT Swiss enkel bestaat in 27.2 en 30.9. Voor een frame met een zadelbuis van 31.6mm, moet je dus een shim plaatsen. Geen schrik, deze weegt niet veel (een kleine 10 gram) en zorgt in de praktijk voor geen enkel probleem of gekraak. Ze zijn vlot verkrijgbaar en verhogen de eindafrekening met 15 tot 20 euro.

 

De Divine SL kan eventueel nog ingekort worden, waardoor je nog een paar grammen kunt winnen, en werkt op de klassieke hydraulische manier. Dit in tegenstelling tot de veer die wordt gebruikt bij DT Swiss (en de Fox Transfer SL).  Met een veer kan de dropper op slechts twee posities worden gezet. De volledig uitgestrekte en de volledig ingezakte.

Een bijkomend voordeel van een simpel mechanisch design is dat het onderhoud ook een stuk makkelijker is. Bij de 232 One is dit nog uitgesprokener door het UPSIDEDROP-ontwerp, waardoor je met enkele simpele acties de dropper kunt openen en servicen, terwijl er ook meer ruimte is voor het mechanisme. Het door een spaak aangedreven ontgrendelingsmechanisme maakt ontluchten bovendien overbodig.

De werking is supersnel, strak en uiterst smooth. Er is zoals bij elke verstelbare zadelpen wat zijwaartse speling, maar dit is niet verergerd tijdens onze toch wel lange testperiode.

Wij reden meerdere maanden met deze dropper post en kwamen tot de volgende bevindingen: de werking is supersnel, strak en uiterst smooth. Er is zoals bij elke verstelbare zadelpen wat zijwaartse speling, maar dit is niet verergerd tijdens onze toch wel lange testperiode. We hadden wat geruchten opgevangen over problemen met betrekking tot de betrouwbaarheid van deze dropper, maar wij hebben geen enkele issue gehad. Het enige dat belangrijk is, is dat je de sluitring  (met de hand) stevig aandraait. Die was bij onze eerst rit wat losgekomen en het kan geen kwaad dit regelmatig eens te checken.

Bij de installatie van de dropper is het initieel een beetje opletten geblazen omdat de kabelverbinding met de dropper echt wel gevoelig en tegelijk eenvoudig is, DT Swiss noemt het de QUICKRELEASE-technologie. Bij het hoger of lager zetten van je zadel moet je zeker in de gaten houden dat je de kabelbehuizing mee begeleidt.

Een unieke eigenschap van deze dropper is dat als je het zadel omhoog trekt aan de neus, die ook omhoog zal schieten. Op zich niet per se handig of onhandig, maar in geval van nood kun je dus altijd terugkomen op je normale zitpositie. De zadelklem is redelijk uit de kluiten gewassen en wij hadden hierdoor wat moeite om ons zadel te monteren. Het was wringen en puzzelen. Voor de rest bestaat de bevestiging uit een brug met een bout voor en achter. Hiermee kun je makkelijk de inclinatie aanpassen en heb je ook een betrouwbare en kraakvrije montage.

 

Dan komt de hamvraag, is 60mm drop voldoende? Dat hangt er een beetje vanaf … Op een hardtail kwamen wij soms in de verlegenheid en duwde het zadel ons iets te veel tussen de billen. Het ontbreken van een achtervering zorgt ervoor dat zo’n fiets meer naar voor gaat kantelen en er achteraan niks gecompenseerd wordt door een inverend frame.

Met een full-suspension hadden we met de 60mm de voor ons ideale sweet spot gevonden. We hadden net genoeg clearance om alles te rijden wat wij met een XC-fiets kunnen rijden (zie video, waar we trouwens ook met de 232-vork en -demper reden) en tegelijk mistten we ook nooit een tussenstand van de dropper. Op de laagste stand konden we immers nog enigszins normaal kracht zetten op de trappers. Als je trails gaat opzoeken, die nog moeilijk onder de noemer “crosscountry” vallen, dan kom je soms wel tekort aan ruimte boven het zadel door de beperkte drop. Hier moet je gaan compenseren door je techniek en snelheid.


Zijn we dus fan van de D 232 One. Jazeker! Op papier twijfel je misschien door het vreemd uitziende UPSIDEDROP-design, de beperkte 60mm drop en het feit dat de dropper niet bestaat met een 31.6 zadelpen-diameter. Maar in de praktijk is dit een lichte, betrouwbare en scherp werkende verstelbare zadelpen. Wij hadden voor onszelf voldoende ruimte dankzij de dropper, maar we zijn er zeker van dat er de vraag is voor ietsje meer drop. Het unieke ontwerp heeft hier waarschijnlijk zijn beperkingen, maar 80 of 100mm moet volgens ons naar de toekomst zeker overwogen worden door DT Swiss.

DT Swiss D 232 One

€ 499,00

360g(geverifiëerd)

  • Snelle en soepele werking
  • Licht
  • Betrouwbaar
  • Shim nodig voor frames met een zadelbuis van 31.6mm
  • Slechts 60mm drop

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJeffry Goethals