Test | Het DT Swiss 232 One-platform: onbemind? Onterecht! - R 232 One: de demper

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test | Het DT Swiss 232 One-platform: onbemind? Onterecht! - R 232 One: de demper

R 232 One: de demper

We kunnen het rijtje goeie eigenschappen op papier van de F 232 One-vork terug aflopen bij de R 232 One-demper. Ze is licht, want brengt slechts 266g op onze weegschaal (in de 190x45mm versie, inclusief bushings) en ze is niet overdreven duur: 459 euro. De verschillen met de andere merken zijn hier echter niet zo uitgesproken als bij de vork.

Je hebt opnieuw de zwarte stealth look met een minimalistisch en clean ontwerp. De kabel van de remote is makkelijk te installeren en de reboundknop is goed te bereiken. Er is, zoals meestel bij XC-dempers, geen mogelijkheid om de compressie aan te passen. Mooi detail bij de afwerking is dat de bushings voorzien zijn van kleine rubberen ringetjes. Zo vermijd je gekraak ter hoogte van de bevestigingspunten van je frame.

Wij merkten in de praktijk dat de blow-off van de lockout gevoeliger is dan bij de vork. Waarschijnlijk komt dit omdat er meer lichaamsgewicht op de demper terechtkomt bij een onverwachte klap.

Ook hier heb je de INCONTROL-technologie, waarbij je een harde lockout met blow-off valve hebt en een lekker stugge tussenstand, waarbij het low speed compressie-circuit gesloten is. Wij merkten in de praktijk dat de blow-off van de lockout gevoeliger is dan bij de vork. Waarschijnlijk komt dit omdat er meer lichaamsgewicht op de demper terechtkomt bij een onverwachte klap.

Als je met te weinig druk rijdt (zoals wij deden in het begin) krijg je de indruk dat de lockout niet goed werkt. Dit komt eigenlijk door de uitstekende werking van de LINEAIR-technologie, waardoor je met te weinig druk toch nog behoorlijk kunt rijden met de demper.

We hebben de demper onderworpen aan alles wat een XC- of marathonrijder ermee zou kunnen gaan doen. Gaande van krachtig, technisch en explosief klimmen, stevig versnellen uit de bocht en sprinten met geblokkeerde veringen tot lange vermoeiende afdalingen met drops en sprongen.

De uiterst stugge tussenstand zorgt samen met de vork voor een heel performante trapefficiëntie, zowel op het vlakke als bergop. Je kunt daarbij perfect recht op de trappers gaan staan en versnellen zonder dat je onnodig energie gaat verspillen. Ook bij hindernissen zoals wortels en stenen blijft de demper (net als de vork) in deze stand werken en reageren. Het high speed compressie-circuit staat immers niet geblokkeerd. Het blijft natuurlijk een compromis waar je maximale demping en ultieme tractie gaat opofferen voor trapefficiëntie.

Wij reden finaal met 170 PSI in de demper, wat overeenkwam met 20% sag. Initieel reden we met slechts 120 PSI en 30% sag. Hierbij werkte de demper eigenlijk best OK, desondanks we veel te snel op het einde van de veerweg kwamen.

De lockout bij het DT Swiss 232 One-platform is heel hard, maar heeft wel een blow-off ter bescherming van de interne componenten. De vork deed altijd wat we wilden, maar bij de demper is de juiste (voldoende) druk absoluut noodzakelijk of je slaat – als je gaat rechtstaan – voortdurend doorheen de lockout. Wij reden finaal met 170 PSI in de demper voor onze 75kg rijdersgewicht, wat overeenkwam met 20% sag. Initieel reden we met slechts 120 PSI en 30% sag. Hierbij werkte de demper eigenlijk best OK, desondanks we veel te snel op het einde van de veerweg kwamen.

In de open stand doet de demper zonder verpinken uitstekend zijn werk. Tractie en controle in het begin van de veerweg, ondersteuning in de midstroke en ze wordt mooi progressief naar het einde toe. Ook bij afdalingen van meer dan 10 minuten blijft de werking behouden en speelt oververhitting geen rol. Er is met andere woorden voor een cross/downcountry-fiets geen enkele reden om de zwaardere R 535 One-demper met groter (lucht)volume te monteren.

Is de DT Swiss R 232 One een must-have upgrade op je full-suspension? Als je op zoek bent naar een stuggere en performantere tussenstand, dan denken wij van wel. Voor de rest doet deze demper alles uitstekend, hoewel je wat moet opletten bij het vinden van de juiste luchtdruk. Er is zelf weinig te veranderen aan de veerkarakteristieken van de demper, want je kunt de compressie niet aanpassen en ook geen volume spacers monteren. Maar op zich hebben wij dit niet gemist.

DT Swiss R 232 One

€ 459,00

266g(geverifiëerd)

  • LINEAIR-technologie zorgt voor een uitmuntende werking
  • Uiterst stugge tussenstand
  • Look en afwerking
  • Opletten bij het afstellen van de juiste luchtdruk voor de werking van de lockout
  • Niks te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJeffry Goethals