Test | Liv Intrigue Advanced Pro 29 0: bijna perfect

Door Marie-Eve Rebts -

  • Techniek

Test | Liv Intrigue Advanced Pro 29 0: bijna perfect

De Liv Intrigue, die in 2018 na een onderbreking van twee jaar terugkeerde in het gamma, doorloopt voor 2021 een flinke transformatie. De oorzaak van deze veranderingen? Een overstap naar 29″-wielen die beter passen bij de hedendaagse normen voor dit type fietsen. De grotere wielen maken de fiets uiterst veelzijdig, en zowel dynamisch en aangenaam bij het trappen op de pedalen als leuk en efficiënt in de afdaling. Maar wat is de Intrigue waard op het terrein? Dit is onze mening na een test van enkele maanden.

Liv is het zustermerk van Giant en werd in 2008 opgericht door de Taiwanese reus met als doel fietsen te ontwerpen ‘voor vrouwen, door vrouwen en met vrouwen’. Hoewel de fietsen eruitzien als een Giant, is Liv meer dan zomaar een label op een Giant-fiets. Zo heeft het merk zijn eigen ontwikkelingsteams.

De filosofie van het merk draait rond het 3F-concept, wat staat voor Fit, Form & Function. Dit betekent dat de fietsen van het merk geoptimaliseerd zijn voor vrouwen (geometrie, maatvoering, onderdelen) terwijl ze dezelfde prestaties leveren als Giant-fietsen.

De Intrigue, die voor het eerst werd gelanceerd in 2014, is de allrounder van het merk: hij is veelzijdiger dan de Pique (XC), sportiever dan de Embolden (Trail) en vlotter dan de (reeds te betreuren) endurofiets Hail. De naam en positie in het gamma mogen dan wel behouden zijn, technisch heeft de Intrigue 2021 niet veel meer te maken met zijn voorganger uit 2018.

Frame

De Liv-markeringen zijn eerder onopvallend aangebracht op de mooie en discrete Supernova-afwerking van onze top-of-the-line versie. Maar ook zonder dat de merknaam opvalt, herken je in deze Intrigue onmiddellijk een telg van de Liv-familie. Net als andere merken hebben Liv en Giant hun eigen kenmerkende look, waardoor hun fietsen, of het nu gaat over een full-suspension of een hardtail, gemakkelijk te herkennen zijn. Hij wordt gekenmerkt door zachte, gebogen lijnen en een tweekleurige lak met metallic accenten. Een afwerking waar beide merken de laatste jaren bijzonder enthousiast over zijn.

Zoals het toevoegsel Advanced Pro al suggereert, is onze Intrigue (bijna) volledig gemaakt uit carbon. Alleen de onderste link, die de achterste driehoek met de voorste driehoek verbindt, is van aluminium. Stevigheid en betrouwbaarheid zijn de eenvoudige redenen voor die keuze.

Net als de Giant Trance X, zijn bijna-tegenhanger bij Giant (met 135 millimeter veerweg achter en 150 millimeter voor), heeft deze nieuwe Intrigue een flip chip. Dit kleine onderdeel waarmee je de geometrie van de fiets met twee omwentelingen van de sleutel kunt veranderen, zagen we al eerder bij andere merken, maar is niet gebruikelijk bij de Taiwanese fabrikant. Nochtans is het een zinvolle toevoeging op een fiets die op vele terreinen kan ingezet worden, omdat je zo het gedrag van de fiets kunt aanpassen aan je speelterrein.

Verder is de constructie van het frame vrij klassiek en waarderen we het oog voor detail, zoals de interne kabelgeleiding in de voor- en achterdriehoek (behalve voor de remslang, die naar het einde toe extern geleidt wordt), de dikke en goed gemaakte rubberen beschermingen en de geribbelde bescherming op de liggende achtervork die het kettinggeluid moet verminderen. We worden nog verrast, want hierin verwerkt zien we ook een origineel klein slurfje om de derailleurkabelbehuizing te beschermen, ondanks de complexe vorm van de liggende achtervork.

Nog een bijzonderheid van dit high-end model, de vering is uitgerust met het Fox Live Valve-systeem. Met dit elektronische systeem, dat in 2018 werd uitgebracht, werkt de vering automatisch dankzij verschillende sensoren die op de fiets en in de centrale eenheid zijn geplaatst. Het systeem analyseert maar liefst 1000 keer per seconde de gegevens van de sensoren, waardoor de vering in slechts 3 milliseconden kan worden vergrendeld of ontgrendeld (100 keer sneller dan een knipoog).

Een op papier interessant concept, maar in realiteit zijn de centrale eenheid en het speciale doosje ter hoogte van de Fox DPX2-demper vrij omvangrijk en aan de integratie van de elektronische kabels is nog werk. Tot slot is het de moeite waard om je alvast te verwittigen dat Liv de bidonhouder zeer hoog op de onderbuis van de Intrigue heeft geplaatst. Als je met een bidon rijdt, raden we je sterk aan te kiezen voor een bidonhouder waar je je bidon zijdelings kan inschuiven, zodat je niet al te veel moeilijkheden zult ondervinden om de bidon te grijpen of weg te stoppen.

Ophanging

Het spreekt vanzelf dat we op de Intrigue de Maestro-ophanging met virtueel draaipunt terugvinden. Giant gebruikt dit systeem sinds 2005 op al zijn full-suspensions en ook bij Liv is het systeem, sinds de oprichting van het merk in 2008, steeds aanwezig. De veerweg is achteraan teruggebracht van 140 millimeter op de oude Intrigue naar 125 millimeter op het nieuwe model, een aanzienlijke reductie die kan worden verklaard door de overstap naar 29″-wielen en de zoektocht van het merk om het rijgedrag bij het trappen op de pedalen te verbeteren. Ook de veerweg van de vork vermindert, zij het in mindere mate: van 150 naar 140 millimeter.

We vertelden al dat de veringen zijn uitgerust met het Live Valve-systeem. Hoewel de aansturing automatisch gebeurt, zijn er nog steeds instellingsmogelijkheden aangezien je kunt kiezen tussen 5 niveaus van interventie of gevoeligheid. In stand 1 wordt de vering heel gemakkelijk geactiveerd van zodra het systeem een klein obstakel of een lichte helling detecteert, terwijl dat in stand 5 veel stugger zal gebeuren. Het is ook mogelijk om de Live Valve uit te schakelen, in dat geval blijven de veringen permanent open staan.

Geometrie

Liv heeft de wijziging van de wielmaat aangegrepen om de geometrie van de Intrigue te herzien. Het bottom bracket ligt nu 25 millimeter lager dan de wielassen (maar blijft min of meer op dezelfde afstand van de grond, gevolg van de overstap op 29″) terwijl de zitbuishoek 2,5 graden steiler wordt en nu 77 graden bedraagt (met de flip chip in de positie Low). Vooraan bedraagt de balhoofdhoek 65,8 graden, wat 0,7 graden vlakker is dan bij de vorige generatie.

Op andere punten verandert er minder. De liggende achtervork meet nog steeds 438 millimeter en de reach wordt slechts 1 tot 3 millimeter korter. We merken ook op dat de maat XS , die door Liv werd aanbevolen voor personen tussen 1m48 en 1m63, niet langer beschikbaar is. Het kleinste model is voortaan een Small die aanbevolen wordt voor personen vanaf 1m58.

Zoals aan het begin van dit artikel uitgelegd, kan je met de flip chip de geometrie een beetje wijzigen. Door over te schakelen naar de positie High worden de hoeken rechtgetrokken (zitbuishoek naar 77,8 graden en balhoofdhoek naar 66,5 graden), wordt de reach verlengd (+ 8-9 millimeter afhankelijk van de maat), komt het bottom bracket 10 millimeter hoger te liggen en wordt de liggende achtervork 3 millimeter korter. Deze veranderingen zijn goed merkbaar en moeten de Intrigue een dynamischer, levendiger en performanter gevoel geven, ten koste van iets minder veiligheid en stabiliteit bij het afdalen.

Om de juiste maat te kiezen, raden we aan je te baseren op de afmetingen van je huidige fiets en niet op de aanduidingen S, M of L.

In vergelijking met de meeste uniseks modellen van andere merken, is de maattabel door de korte reach als het ware een tandje lager geschoven. De M van Liv ligt heel dicht bij de S van Giant, terwijl wat hier een L is, elders heel dicht bij een M aanleunt. Om de juiste maat te kiezen, raden we aan je te baseren op de afmetingen van je huidige fiets en niet op de aanduidingen S, M of L.

Zelfs met dit in het achterhoofd is de fiets vrij klein en als je flirt met de bovengrens van je maat, aarzel dan niet om voor de grotere maat te kiezen. De Medium is volgens Liv geschikt tot 1m75, maar al onze testpersonen boven 1m70 vonden de fiets wat krap aanvoelen, vooral bergaf. Dit probleem zet zich verder tot bij de onderdelen, aangezien de telescopische zadelpen – met een drop van 125 millimeter op de Medium – al snel te kort blijkt te zijn. Een bijkomend gevolg van deze nieuwe maatschaal: ben je groter dan 1m80, dan zal je geen Liv meer vinden die bij je past.

Onderdelen

De Live Valve is compatibel met een groot deel van het Fox-gamma, maar op deze Intrigue hebben we recht op het beste: een 36 Fit4 Factory vooraan (de Grip2-dempercartridge is niet compatibel met de Live Valve en zou sowieso niet goed passen bij het toegankelijke karakter van de fiets) en een Float DPX2 Factory achteraan. Opgelet, op de nieuwe 36 is de procedure voor het aandraaien van het voorwiel een beetje apart en vereist ze verschillende stappen. Fox legt dit gedetailleerd uit op zijn website.

De aandrijving op deze fiets wordt verzorgd door Shimano met een mix van XTR (achterderailleur) en Deore XT (shifter, cassette, crankstel). Het kettingblad (30 tanden) wordt beschermd door een MRP-kettinggeleider, iets wat steeds zeldzamer wordt met de komst van de narrow wide enkelvoudige kettingbladen en nog ongebruikelijker is in dit segment. 8600 euro voor een fiets met een Deore XT-aandrijving lijkt misschien veel, maar vergeet de aanwezigheid van de Live Valve niet, die staat in het merendeel van de gevallen enkel op fietsen van rond, of zelfs boven, de 10000 euro.

Shimano staat ook in voor de remmen, met Deore XT 4-zuigerremmen en remschijven van respectievelijk 200 en 180 millimeter voor- en achteraan. De keuze voor SLX-schijven lijkt echter een beetje ondermaats. Er is misschien niet veel verschil wat betreft de functionaliteit, maar gezien de prijs van de fiets, hadden we Deore XT-schijven verwacht die esthetisch veel mooier zijn.

Terug naar Fox voor de telescopische zadelpen; een Transfer Factory met een drop van 125 millimeter op onze Medium. Shimano is echter nooit ver weg, want ook de bediening van de zadelpen wordt verzorgd door de Japanse fabrikant. Deze zadelpen had en heeft nog steeds enkele betrouwbaarheidsproblemen met de bovenplaat van de zadelslee, die kan breken bij een van de twee schroeven. Tijdens onze test hebben we dit probleem niet ondervonden.

Onder de fiets staan carbon Giant TRX-1 wielen met een interne breedte van 30 millimeter en een gewicht van 1769 gram per set. Ze zijn voorzien van Maxxis-banden met een Exo-casing (ze zijn dus licht verstevigd), vooraan een Minion DHF Wide Trail van 2.5″ en achteraan een Dissector WT 2.4″. De Dissector, die in 2019 werd geïntroduceerd, wordt steeds vaker gebruikt als OE-uitrusting (vaak in plaats van een DHR II), een keuze waar wij ons voor de Intrigue in kunnen vinden. Het profiel is oorspronkelijk ontworpen voor droog, hard of licht stoffig bikepark-achtig terrein, maar hij is best veelzijdig en kan vergeleken worden met de laatste generatie van de Schwalbe Nobby Nic.

De andere onderdelen komen uit de Liv/Giant-reeks en zijn aangepast aan de vrouwelijke lichaamsbouw: een Liv Sylvia SL-zadel, een carbon stuur van 760 millimeter op de S en M en van 780 millimeter op de L (tegenover 800 millimeter op alle Giant-maten) en handvatten met een dunne diameter. We hebben onze testfiets gewogen op 13,3 kilogram, wat precies het gewicht is dat het merk op zijn website vermeldt.

Op papier ziet dit alles er vrij aantrekkelijk uit, maar we merken toch enkele tegenstrijdigheden op die ons doen afvragen voor welk doel deze Intrigue eigenlijk ontworpen werd: enerzijds zitten we op een fiets met achteraan 125 millimeter veerweg en lichte banden, maar anderzijds hebben we een dikke enduro voorvork en een kettinggeleider + bash guard om het kettingblad te beschermen tegen het ergste dat de trails ons voor te schotelen hebben. Een terreintest zal ons in staat stellen de waarde van deze samenstelling te beoordelen, maar we moeten toegeven dat we een afwachtende houding hebben aangenomen bij het lezen van deze cijfers.

Versies en prijzen

De Liv Intrigue Advanced Pro-reeks telt in België en Nederland 2 modellen: de hier geteste Advanced Pro 29 0 die voor 8599 euro over de toonbank gaat en de Advanced Pro 29 2 (foto hieronder) met een prijskaartje van 4799 euro.

Deze laatste is uitgerust met een RockShox Pike Select-vork en Deluxe Select+-demper, Shimano NX Eagle-aandrijflijn, Shimano MT520-remmen en Giant TRX-2 wielen. Het Live Valve-systeem is niet aanwezig op deze afmontage.

Liv Intrigue Advanced Pro 29 0: de terreintest

Na het lezen van de geometrietabel hadden we reeds een vermoeden, en dat wordt bevestigd zodra we op de fiets stappen: de zitpositie op de Intrigue is gewoon perfect en ideaal om zonder pijn, moeite of last urenlang over mooie trails te rijden. Met de Live Valve uit en een sag setting van net onder de 30% (gemeten staande op de pedalen), pompt de fiets relatief weinig, is hij gemakkelijk te berijden en toont hij zijn indrukwekkende vermogen om snelheid te behouden.

Vergeleken met andere full-suspensions met 120-125 millimeter veerweg, mist hij een beetje dynamiek bij het versnellen, zelfs met de Live Valve aan. Dat is te wijten aan de keuze van onder andere de banden met stevige noppen en de grote vork die de fiets zwaarder maken. Als we hem daarentegen vergelijken met 130-140 millimeter fietsen, behoort hij zonder enige twijfel tot de beste.

Op meer technische trails biedt de vering natuurlijk een goede grip en de Live Valve helpt de rijder op sommige beklimmingen, zodat de fiets niet doorzakt tijdens het klimmen. Het zou je kunnen verbazen, maar het systeem werkt. In die mate zelfs dat een van onze testers vond dat het de perfecte fiets zou zijn voor zij die aarzelend of onzelfzeker rijden.

Het is belangrijk om weten dat het grootste deel van de test is uitgevoerd met de flip chip in de positie Low en dat het mogelijk is om de fiets op dit gebied nog efficiënter te maken. Wij voelden echter nooit de behoefte om dit te doen en afgezien van een paar tests om de impact van de verandering te meten, gaven wij er de voorkeur aan om in Low te rijden om de downhill-prestaties te behouden. Het is nu net bij dat afdalen dat wij de meeste bedenkingen hadden voordat wij aan deze test begonnen. Hoe zou de Intrigue zich gaan gedragen, met zijn grote vork en Live Valve?

Met de Live Valve uitgeschakeld wilden we een idee krijgen van de kwaliteiten van het frame (om ons voor te stellen hoe het goedkopere model zou aanvoelen), en in dat geval krijg je vuurwerk. De zithouding zorgt voor het nodige zelfvertrouwen en de stijfheid van de fiets is goed uitgebalanceerd, waardoor de Intrigue vergevingsgezind en vertrouwenwekkend is. Het is niet omdat zowel frame, wielen als stuur uit carbon zijn, dat de fiets moet aanvoelen als een hard en onhandelbaar stuk hout.

Met de juiste voorvork, grote remmen en goede banden kun je je bergaf echt uitleven en de fiets tot zijn limiet duwen. Je kunt er zelfs mee spelen, hier en daar misschien een klein beetje overdrijven, want de fiets reageert niet verraderlijk en je kunt op tijd wat inhouden om de controle te bewaren wanneer het toch te warm wordt onder de voetjes. De achtervering is gezien zijn beperkte veerweg verbazingwekkend goed, dit blijken de meest potente 125 millimeters te zijn die we al op een demper zijn tegengekomen.

Met de Live Valve aan, is het een ander verhaal. De vering wordt veel stugger, zelfs in de meest gevoelige stand voel je een vertraging bij de rebound na sommige schokken. Niet in die mate dat het gevaarlijk wordt, maar je verliest comfort en het wordt moeilijk om de vering vrijwillig in te drukken, hetzij om met het terrein en de fiets te spelen, hetzij om op specifieke plaatsen de grip op te zoeken. Als je gewend bent om heel beweeglijk op de fiets te zitten en je lichaamsgewicht veel te gebruiken, kan dat behoorlijk storend zijn.

Over het algemeen maakt de Live Valve de fiets minder speels en meer gericht op efficiëntie. Onder onze testers was er geen unanimiteit. We kwamen tot de consensus dat het systeem iets toevoegt tijdens het klimmen, maar dat het niet essentieel is. Indien je een XC verleden hebt – of als je meer gericht bent op snelle, lange ritten – dan kan dit systeem een meerwaarde betekenen. Is het rijplezier prioritair, rij je graag bergaf of zoek je comfort, dan is de Intrigue veel interessanter zonder Live Valve. Stel de sag in tussen 25 en 30%, afhankelijk van de balans tussen comfort en respons die je zoekt, en je zult veel meer plezier hebben dan wanneer je moet worstelen met de Live Valve, ook al stel je die in op de zachtste stand.

In dat opzicht lijkt de Advanced Pro 29 2 de moeite waard om naar te kijken. Voor 3800 euro minder dan de hier geteste versie, krijg je een eenvoudigere fiets die naar onze mening zelfs mooier is omdat hij vrij is van alle elektronische kabels, kastjes en sensoren van de Live Valve. En als je nog wat geld moest over hebben, is er niets dat je belet om nog hier en daar een upgrade uit te voeren om de fiets dynamischer te maken.

Wat de uitrusting betreft, wisten onze testers de aandacht die Liv aan de onderdelen besteedde wel te waarderen. Denk bijvoorbeeld aan de dunnere handvatten en het smallere stuur. We zouden kunnen tegenwerpen dat dit niet meer dan gezond verstand is en dat alle merken dunnere handvatten en smallere sturen zouden moeten gebruiken voor kleine maten, maar feit is dat Liv een van de weinige merken is die dat doet en dat juichen wij toe. Het zadel werd ook gewaardeerd, met beoordelingen variërend van ‘goed’ tot een ‘zetel’; een van onze testers vond het echter te breed en te onhandig in de afdaling, het belemmerde haar om gemakkelijk te bewegen op de fiets.

Verdict

We moeten toegeven dat deze Intrigue (jaargang 2021) ons aangenaam verrast heeft. We hadden wat bedenkingen na de presentatie van de fiets vorig jaar, maar uiteindelijk hebben we een geweldige tijd beleefd op deze fiets. Hij is enorm veelzijdig, een plezier om zowel bergop als bergaf mee te rijden en er is dan ook niet veel meer nodig om hem tot onze topfavoriet te bombarderen. Het enige wat hij nog nodig heeft is een iets lichtere versnelling om er een betere klimmer van te maken zonder al te veel downhill-capaciteiten te verliezen. En misschien een beetje meer veerweg (een platform gebaseerd op de Giant Trance X Advanced Pro?) om er de perfecte all-mountain van te maken. Zoals het er nu voor staat, is de Intrigue ‘gewoon’ een heel goede fiets, een geslaagde machine die je zin geeft om te gaan rijden. Het zijn de details waar we over nakibbelen, maar is de hoeveelheid plezier die de fiets ons gegeven heeft niet datgene dat telt?

Liv Intrigue Advanced Pro 29 0

€8599,00

13,3 kg(Medium, met bidonhouder, zonder pedalen)

  • Uitstekende zitpositie
  • Werking van de veringen
  • Veelzijdig
  • Goed gedoseerde stijfheid
  • Geen unanimiteit over de Fox Live Valve
  • Maten vallen klein uit
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.liv-cycling.com

DoorMarie-Eve Rebts