Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop? - Test | Pirelli Scorpion E-MTB R en M: gebrek aan noppen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop? - Test | Pirelli Scorpion E-MTB R en M: gebrek aan noppen

Pirelli Scorpion E-MTB R en M: gebrek aan noppen

Het inmiddels ruime assortiment van Pirelli bevat nu ook banden speciaal voor e-mountainbikes. Pirelli stelde vast dat veel bikers, vanwege de sterkte en het houvast van de zijwanden, een DH-band monteerden op hun elektrische fiets. Vandaar dat het merk op zoek ging naar een band die de interessante eigenschappen van een downhill-band zou behouden maar de nadelen overboord zou kieperen.

Om stevige banden te bekomen waarmee je toch met een lage druk kan rijden, ontwikkelde Pirelli een speciaal karkas. De verstevigingen zijn exact hetzelfde als op de endurobanden, al kreeg deze band een “Hyper Wall”-inzetstuk van 30 millimeter (tegenover 10 millimeter op de endurobanden) om de flanken beter te ondersteunen wanneer je met een lage druk zou rijden.

Daarnaast is er ook nog een “bead flipper”, een versteviging ter hoogte van de hieldraad. Daarvoor haalde men de inspiratie in het motorwereldje. Hiermee wil men voorkomen dat de meerdere lagen van het karkas onder spanning loskomen.

Er zijn drie versies verkrijgbaar van deze band voor de e-MTB. Naast de “S”-versie (op de vorige pagina getest op de trailband) is er ook nog een veelzijdige M-versie en een specifieke versie voor de achterband (R).

Ook deze banden mochten van Pirelli niet overdreven zwaar worden. Natuurlijk moeten deze banden versterkt zijn, de bedoeling is nu eenmaal dat ze veel kilometers verslinden. Met een gewicht van 1250 gram (29×2.6) zijn dit geen pluimgewichtjes maar ze zijn wel 200 gram lichter dan de Schwalbe Eddy Current. Het prijskaartje van 69,90 euro lijkt aan de hoge kant maar behoort tot het gemiddelde van wat specifieke banden voor e-mountainbikes kosten.

Pirelli Scorpion E-MTB R en M: de terreintest

We gaan de spanning er niet te lang inhouden, want waar we bijzonder tevreden waren over de lichte XC-banden en de Trail S, vielen de twee e-bike banden ons lichtjes tegen. In de werkplaats begon alles nochtans goed. Net zoals alle Pirelli-banden die we eerder hebben getest, verliep de montage vlot (op velgen van 30 millimeter) wat niet altijd zo is bij e-bike banden met een versterkt karkas.

Maar op het terrein wisten ze ons minder te overtuigen. Zelfs met een lage bandendruk van 1.2 bar (vervolgens 1.1 en zelfs 1 bar) voelde het karkas nog zeer stijf aan en had de band het moeilijk om te vervormen en de glooiingen van het terrein te volgen. Als er op het loopvlak grotere en soepelere noppen hadden gestaan, had het misschien een ander verhaal geweest, maar de huidige noppen zijn aan de lage kant en hebben moeite om grip te vinden, behalve op een harde ondergrond en in zeer droge omstandigheden.

Het profiel van de voorband vonden we te rond en de zijnoppen waren niet hoog genoeg om voldoende grip te vinden in bochten. Gelukkig waarschuwt de band tijdig dat hij begint te slippen. Maar we hadden graag extra noppen gehad die in losse ondergrond, modder en natte omstandigheden het heft in handen zouden nemen.

Het profiel van de MTB R biedt een correcte tractie maar we hadden toch meer verwacht van een band die specifiek voor het achterwiel werd ontwikkeld. In droge omstandigheden heeft hij voldoende grip maar ook hier wordt de band bestraft door het zeer stijve karkas dat moeite heeft het reliëf van het terrein te volgen. Idem bij het remmen: de band presteert goed maar niet uitzonderlijk. Aan de andere kant is de zijdelingse grip prettig en de band maakt het mogelijk om mooie gecontroleerde slides te maken.

Qua weerstand tegen slijtage en lekke banden is het verdict erg goed. De zijwanden zijn intact gebleven, het rubber is nauwelijks gemarkeerd en we hebben geen lekke banden ervaren tijdens onze vier maanden durende test. Op dit punt is Pirelli een stevige reputatie aan het opbouwen. Een ander punt waarop deze banden goede resultaten opleveren: het rendement. Wat bij een elektrisch ondersteunde mountainbike geen bijkomstigheid is, omdat dit de autonomie met een paar procent beïnvloedt … wat niet te verwaarlozen valt.

Verdict

Sterk, licht, gemakkelijk te monteren (wat geen sinecure is voor banden die bedoeld zijn voor montage op e-mountainbikes) … en toch stelden deze banden ons teleur. Na de verbluffende prestaties van de XC- en Trail-modellen, hadden we zeer hoge verwachtingen van deze laatste bandenfamilie, maar zelfs wanneer al de ingrediënten er aantrekkelijk uitzien (interessant ontwerp van het karkas, rubber waarvan we weten dat het elders goed presteert), geeft de assemblage niet de verwachte resultaten. Er is geen chemie tussen het stijve karkas en de lage noppen. Noch aan de voorkant, noch aan de achterkant. Jammer. Zou je er toch zelf graag een keertje van proeven, dan raden we de S-serie aan die ook voorkomt in de E-MTB familie en die we op prijs stelden op het Trail-model. Die versie lijkt ons veel geschikter dan de twee versies die we hier getest hebben en die naar onze mening enkel geschikt zijn om rustig te toeren.

Pirelli Scorpion E-MTB R & M

€ 69,90

1260-1272 g

  • Stevig en slijtvast
  • Makkelijk te monteren
  • Te stijf karkas
  • Te lage noppen die te dicht bij elkaar liggen voor dit segment
  • Gebrek aan zijdelingse grip en tractie

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via https://velo.pirelli.com/en/ww/scorpion-mtb/e-mtb

Foto’s copyright MTB Connection – Ruppert Fowler & Luigi Setili

[summary

DoorOlivier Béart

Test | Pirelli Scorpion Trail S & E-MTB R/M: top of flop? - Test | Pirelli Scorpion E-MTB R en M: gebrek aan noppen