Test Ride #20 | Scicon Aerowing, Airolube & TRP DH-R Evo - Test Ride: TRP DH-R Evo remmen

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test Ride #20 | Scicon Aerowing, Airolube & TRP DH-R Evo - Test Ride: TRP DH-R Evo remmen

TRP DH-R Evo remmen

TRP is een merk dat je niet zo heel veel tegenkomt in de Benelux, maar het Taiwanese merk heeft een enorme reeks (high-end) remmen en remonderdelen voor zowel mountainbike, gravel, weg en triatlon. De rem die het meest in het oog springt, is de indrukwekkende DH-R EVO in gouden uitvoering bedoeld voor het meest brute downhill-werk. Wij reden er afgelopen zomer de langste afdalingen mee die we konden vinden in de Franse en Zwitserse Alpen.

TRP staat voor TEKTRO Racing Product, waarmee je direct weet dat het een aparte productlijn is van ‘s werelds grootste remmenfabrikant. Tektro vind je immers terug op bijna elke goedkopere mountainbike, race- of trekkingfiets. Aangezien TRP-remmen gericht zijn op de high-end gebruiker, hebben ze in het Verre Oosten gekozen voor een naam waarmee je de link met “cheap” niet onmiddellijk kunt leggen. In Europa ligt de distributie dan ook nog eens in handen van Duitsers, waardoor wij in eerste instantie dachten dat het om een merk ging van onze oosterburen.

De DH-R EVO is gericht op endurorijders en downhillers en onder de gesponsorde atleten zitten bekende namen als Aaron Gwin, Brendan Fairclough en Marine Cabirou. Wij kregen de gouden versie ter beschikking. Deze kwamen naar aanleiding van het 2020 Wereldkampioenschap DH in Leogang gelimiteerd op de markt. De remmen bestaan ook in het zilver, met exact dezelfde werking, die ietsje goedkoper zijn (een 50-tal euro minder voor een volledige set).


De CNC gefreesde en gepolishte remgreep is groot en doet denken aan ons ver verleden toen we als jonge snotter af en toe op de crossmotor zaten. De reden hiervoor is de 9mm interne zuiger met hoge leverage ratio (= meer en snellere remkracht) en het bijhorende grote olievolume. De remgreep zit via een scharnierklem, die compatibel is met MMX en I-Spec II, op het stuur. En ze moeten door hun grootte stevig naar binnen gezet worden om de juiste handpositie te bereiken. De hendel zelf heeft een aangename en ergonomische vorm, die ons doet denken aan Shimano-remhendels, met enkele putjes om je contactpunt te verbeteren. De “reach” kan via een externe knop (die achter de remhendel zit) redelijk makkelijk op het terrein aangepast worden indien nodig.
De eveneens CNC gefreesde caliper is bijna even massief te noemen en is specifiek ontwikkeld voor rotors van maar liefst 2.3mm dik. Een standaard rotor is 1.8mm dik en er bestaan al even rotors van 2.0mm, maar dit is voor het eerst dat we deze dikte tegenkomen. Hoe dikker een rotor hoe meer warmte die kan verwerken en bijkomend hoe minder snel die gaat plooien tijdens het transport. Let op, we spreken hier niet over de diameter of grootte. TRP voorziet die in 223, 220, 203 en 180mm, zowel via de 6-bolt standaard (onze versie) als CenterLock te bevestigen. De massieve 223mm schijf weegt 277g en de 203mm weegt 245g (in vergelijking: een Shimano 203mm Ice-Tech RT-M9100 rotor weegt 144g).
Om die Performance Flow caliper in beweging te brengen maakt TRP gebruik van hun eigen high-performance mineraal olie met een hoger kookpunt (230°C in plaats van 180°C), iets dunnere verstevigde remleidingen (van 5mm) en in de PF-caliper zelf kan (en moet) er meer olie vloeien, wat dan weer beter is voor het koelend vermogen. Wij wogen de rem (zonder remschijven en bevestigingsbouten van de caliper) en kwamen op 314g voor de voorrem en 326g voor de achterrem. Ter vergelijking onze oorspronkelijke set XTR Trail-remmen kwam op 268g en 284g.

De terreintest

Wij monteerden de remmen met het oog op enkele lange afdalingen waar we onze normale remmen met de gewoonlijke 200mm grote en 1.8mm dikke (of moeten we zeggen dunne) schijven meestal opkookten. Ter hoogte van de caliper gebruikt TRP dezelfde banjo aansluiting als Shimano (Saint, XTR, XT, …), maar de remleiding is wel degelijk anders (kleiner en sterker). Als je door tijdsgebrek de interne achterste remleiding niet zou vervangen, mag je rekenen op een onzekerder aangrijpingspunt en minder remkracht. De rem heeft – begrijpelijk – ook moeite met dunnere schijven, vermits die uitsluitend voorzien is voor de dikkere 2.3mm schijven. Als je een dunne schijf combineert met een standaard remleiding kan de remwerking in het ergste geval volledig wegvallen, met mogelijks zware valpartijen als gevolg. Wij hebben dit getest en jammerlijk genoeg ook bevestigd gekregen.

Tot zover wat je niet moet doen … en de aandacht op wat je wel kunt ervaren met een ideale set-up (met schijven van 223mm voor en 200mm achter in ons geval): een enorme, constante en doseerbare remkracht. In alle mogelijke omstandigheden heb je de zwaarste ankers ter wereld aan je vingertoppen, die daarenboven perfect te controleren zijn. De remkracht komt zacht als je het wilt of in overvloed als je wat doorknijpt. Het was voor ons ook onmogelijk om ze enigszins te warm doen krijgen en zoals je later dit voorjaar in een volgend artikel zult lezen, we hebben heus geprobeerd. De nieuwe speciale organische remblokken van TRP voor deze rem hebben bijna geen inrijtijd nodig en grijpen hard, ze zijn ook slijtvast genoeg.

Verdict

De TRP DH-R Evo is een rem voor het zwaarste gebruik dat je een rem kunt voorschotelen. Deze is op een gewone enduro-bike in de meeste omstandigheden overkill (en dus echt wel zwaar: reken op 250-300g meer dan een normale 4-zuiger montage), maar tijdens een Megavalanche of op je enduro e-bike is dit een droom die werkelijkheid wordt. Krachtig, doseerbaar, stabiel en enorm bestand tegen oververhitting. We hadden initieel moeite met het bleeden, omdat het gekende “potje” van de remgreep een TRP eigen versie is, die we niet bij onze testexemplaren hadden gekregen. Maar omdat het mineraal olie is panikeerden we niet zo hard als bij DOT olie als er wat overliep. Het stevig prijskaartje is te verantwoorden, omdat het om een high-end product gaat met unieke remeigenschappen. Alleen zal het geen sinecure zijn om een setje vast te krijgen en dat is echt jammer.

TRP DH-R EVO (Gold)

560 - 600 euro

640g(door ons gewogen met olie in de remleidingen: per set, zonder schijven en adapters))

  • Extreem hittebestendig
  • Hoge remkracht
  • Uiterst doseerbaar en stabiel aangrijpingspunt
  • Mooi en opvallend!
  • TRP tools nodig voor een perfecte ontluchting
  • Niet compatibel met I-Spec EV
  • High-end product met bijhorend prijskaartje
  • Zwaar voor enduro gebruik
  • Leverbaarheid?

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer informatie: www.trpcycling.com

Foto’s zonder watermerk: © Pyrene Duffau

[summary

DoorJeffry Goethals