Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal Z Bar Plugs

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal Z Bar Plugs

Zéfal Z Bar Plugs: slim en discreet

Zelfs al rij je minder vaak lek als je tubeless rijdt, het gebeurt wel af en toe nog eens. En in plaats van een binnenband te plaatsen, is het herstellen met behulp van een “plug” een snellere, praktischer en duurzamere oplossing. De beschikbare kits worden steeds talrijker en Zéfal heeft dan ook zijn eigen Z Bar Plugs Tubeless Repair Kit, die in de uiteinden van het stuur wordt verborgen en de stuurdoppen vervangt. 

De Zéfal Z Bar Plugs is een complete kit die bestaat uit een kleine tool om de plugs in je band te steken (dat ook fungeert als een vijltje om het te repareren gat “voor te bereiden” als het niet groot of goed gevormd genoeg is om de plug te bevatten), de plugs zelf (met een diameter van 2 en 4mm), een klein mesje om de plugs op de juiste maat te kunnen snijden en te voorkomen dat ze te veel uitsteken ten opzichte van de band en bovenal, twee omhulsels waarmee dit alles in het stuur kan worden opgeborgen.

De prijs van de kit komt op 29,95 euro, wat iets hoger (maar nog steeds heel redelijk) is dan het gemiddelde. Wat het gewicht betreft, weegt het hoofddeel met de inzettool en de plugs slechts 36 gram, terwijl de complete set met de kleine machete 66 gram weegt … wat 10 gram minder is dan het door het merk aangekondigde gewicht. Merk op dat Zéfal ook een basis reparatieset aanbiedt (plugs + inzettool in een klein plastic doosje) voor 7,95 euro.

Zéfal Z Bar Plugs: de terreintest

Hoewel de interne onderdelen volledig van plastic zijn, zijn de Zéfal Z Bar Plugs zeer goed gemaakt. Dee blootgestelde stuurdoppen zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium en zien er geweldig uit. Het inbrengtooltje en het kleine mesje passen perfect in de omhulsels en de plaatsing in het stuur is een pure formaliteit. Je draait aan de stuuruiteinden, die een schroefdraadgedeelte hebben, om de expander iets breder te maken alvorens hem in te brengen, eenmaal in het stuur draai je hem nog een paar keer in de andere richting om alles op zijn plaats te houden.

Tijdens het rijden hoor je absoluut geen geluid, wat bewijst dat de kit goed ontworpen is en goed in je stuur vastzit. Niet alleen het stuur, maar ook het omhulsel zorgt ervoor dat alle interne delen mooi proper blijven. Zo moet je niet eerst alles opkuisen vooraleer je een gat kunt pluggen. We hielden ook van de ergonomie van het gereedschap, dat een comfortabel formaat handvat heeft voor een goede grip. Het “oog” van de insteeknaald is ook bijzonder groot, wat zeer praktisch is met plugs van 4mm (de grootste). Verrassend genoeg hebben veel kits insteekgereedschap waarvan het “oog” te klein is voor de bijgeleverde plugs.

Nog een detail dat niet onbelangrijk is: de aanwezigheid van een klein mesje in de kit. Hiermee kun je de plug bijsnijden als hij uitsteekt. Zo kun je ervoor zorgen dat die niet tegen je frame schuurt of los wordt getrokken tijdens het rijden. Wat de plugs betreft: ze zijn vrij standaard maar van goede kwaliteit. Merk op dat Zéfal wat problemen had met de levering van de 2mm versie, wat verklaart waarom onze testkit acht plugs van 4mm had in plaats van vier van 2mm en vier van 4mm normaal.

Verdict

Zonder revolutionair te zijn, zijn deze Zéfal Z Bar Plugs bijzonder goed uitgevoerd. Ze zijn licht en hebben een perfecte pasvorm en werken goed in geval van lekrijden. Het is een praktische accessoire om altijd bij je te hebben. Door hun discrete plaats in het stuur zul je ze vergeten wanneer alles goed gaat, maar kun je erop rekenen in geval van een probleem. Mission accomplished!

Meer informatie: https://www.zefal.com/en/repair/522-z-bar-plugs.html

DoorOlivier Béart