Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal Armor framebescherming

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal Armor framebescherming

Zéfal Armor framebescherming: geen krassen meer!

Ook al komen frames steeds vaker uit de fabriek met voorgeïnstalleerde beschermende stickers of rubberen stroken om de meest gevoelige delen te beschermen (onderkant onderbuis en liggende achtervork), toch zijn er vaak nog delen die de meest nauwgezette fietser op zijn kostbare fiets extra wil beschermen. Zéfal biedt hiervoor verschillende oplossingen in de Armor collectie. We hebben er drie uitgeprobeerd.

Zéfal Skin Armor

Onder de naam “Skin Armor” vinden we het gamma transparante zelfklevende beschermingen van het merk. Er zijn verschillende kits, afhankelijk van de grootte: “Small” met slechts kleine patches om het frame plaatselijk te beschermen, bijvoorbeeld bij een kabeldoorvoer en bij de rechter liggende achtervork (7 stuks in totaal); “Medium” met meer kleine patches en een lange klever om op de onderbuis te plaatsen (12 stuks); en tenslotte “Large” om de bovenbuis, de liggende achtervork en de staande achtervork extra te beschermen (14 grotere stukken) De prijzen variëren van 8,95 tot 24,95 euro. Dezelfde 250 micron dikke klevers zijn ook verkrijgbaar in rollen van 15m, voornamelijk voor winkels. Al deze kits zijn verkrijgbaar in glanzend en mat (wij hebben alleen de glanzende uitvoering getest).

Het sterke punt van deze klevers is het installatiegemak. In tegenstelling tot andere soorten folie die op een natte ondergrond moet worden aangebracht, wordt de Zéfal Skin Armor droog geplaatst. Je moet enkel het frame ontvetten en van tevoren bedenken hoe je de klevers gaat plaatsen, maar met een beetje zorg kun je ze zonder problemen bevestigen. En bovenal, er zijn geen bubbels!

Het geheim is dat de kleefzijde een raster van kleine ribbels heeft waardoor luchtbellen onmiddellijk worden geëvacueerd wanneer de folie op zijn plaats wordt gedrukt. Het is bijna magisch.

Vergeleken met beschermfolies geïnspireerd op autowraps, die elke denkbare vorm kunnen aannemen, is dit een iets dikker product. Bepaalde gebogen vormen kunnen worden gevolgd, maar te gek moet het niet worden. Dat gezegd zijnde, voor de meeste delen van het frame doet de Skin Armor zijn werk heel goed. De strepen zijn in het begin nog een beetje zichtbaar, maar als je de moeite neemt om de klever een beetje te verwarmen met een haardroger, verdwijnen ze snel. En ze zullen ook verdwijnen bij de eerste blootstelling aan de warme zon. De kit is vrij doorschijnend en blijft dat ook na enkele maanden gebruik. We hebben geen voortijdige “vervelling” opgemerkt. En de klevers zijn (beperkt) impact- en krasbestendig.

Zéfal CS Armor & DT Armor

Met deze kits betreden wij het terrein van de dikkere beschermingen (1,8mm tegenover 0,25mm voor de Skin Armor), voor zeer specifieke toepassingen. Er zijn slechts twee modellen: de DT Armor om de onderkant van de onderbuis te beschermen en de CS Armor voor de rechter liggende achtervork. Deze beschermingen zijn alleen in zwart verkrijgbaar en voelen rubberachtig aan.

Als achtervorkbeschermer is de CS Armor zeer overtuigend. Zonder het niveau te bereiken van sommige beschermingen van de laatste generatie met groeven of uitsteeksels, beschermt de CS Armor het frame goed en dempt die ook het geluid van het klapperen van de ketting. Door zijn dikte en zijn elastische/rubberige zijde is het gemakkelijk om aan te brengen, maar het blijft wel nog steeds een vrij klassiek product.

De DT Armor zal de onderkant van je frame (DownTube) beschermen tegen stenen en takken die van de grond opgegooid worden. Deze is doeltreffend en gemakkelijk te installeren, maar door zijn afmetingen en ondoorzichtige zwarte kleur past hij alleen goed op zwarte frames met een vrij grote onderbuis. Op een gekleurd frame zal dit een sterke visuele impact hebben en op veel fietsen (zoals XC modellen met een dunnere bovenbuis) kan dit niet erg geslaagd overkomen. Het is dan ook dikwijls gewoon moeilijk om dit product “netjes” aan te brengen en wij waren dus ook minder overtuigd.

Zéfal Crank Armor

Tenslotte, een klein accessoire dat dikwijls wordt gemonteerd op veel carbon crankstellen (Sram, Race Face,…): de beschermende “laarzen” voor de crankuiteinden. De toegevoegde waarde van de Zéfal Crank Armor hierbij is dat ze verkrijgbaar zijn in 8 kleuren en dat ze passen op een grote verscheidenheid aan cranks, waaronder aluminium modellen waarvoor fabrikanten gewoonlijk geen “bumpers” aanbieden (zoals Shimano). Aluminium cranks hebben minder kans om bij een botsing structureel beschadigd te raken, maar er is ook het visuele aspect …

De Crank Armor kan in een handomdraai worden gemonteerd (gewoon de pedalen verwijderen en ze op de cranks zetten) en we konden de compatibiliteit met Shimano (XT/XTR 12 speed), Race Face en Sram Carbon cranksets controleren. Ze passen bijzonder goed (gebruik de XL voor XT/XTR en Race Face) en bieden een doeltreffende bescherming. Voor 7,95 euro geven ze je bike ook een beetje kleur en beschermen ze je cranks.

Verdict

Zonder de pretentie te hebben een revolutie te ontketenen op het gebied van framebescherming, biedt Zéfal een relevant assortiment, goed geprijsd, eenvoudig te installeren en efficiënt. Wij waren minder overtuigd van de zeer dikke DT en de relatief simpele CS Armor, maar de Skin Armor kits bevielen ons door hun gemakkelijke installatie en hun beschermende werking. Hetzelfde geldt voor de Crank Armor, die niet alleen je cranks beschermt, maar je ook de mogelijkheid biedt om een beetje kleur en plezier toe te voegen aan je bike als je dat wenst.

Meer informatie: https://www.zefal.com/en/33-bike-protection

[summary

DoorOlivier Béart

Test Ride #22 | Smeermiddelen, pluggen en framebescherming van Zéfal - Zéfal Armor framebescherming