Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: Hope RX4+-remklauwen

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: Hope RX4+-remklauwen

Test Ride: Hope RX4+-remklauwen

Hope doet leven, een knipoog naar een gekende Vlaamse schlager van Will Tura. Maar wie fietst weet wel beter. Goede remmen zijn essentieel voor een gravelbiker, zeker wanneer het terrein wat steiler, technischer, sketchyer wordt.

Die Hope RX4+-remklauwen zijn niet zomaar remmen, maar onderscheiden zich van de andere merken door het aantal “zuigers” per remsysteem. Dat zijn er namelijk 4 per remklauw en dat moet de remkracht en de remprecisie ten goede komen. Hope put voor deze innovatie uit hun ruime ervaring (25 jaar) in de mountainbikewereld, daar waar remkracht en remprecisie nog belangrijker zijn dan op asfalt.

Maar nu is er dus een versie voor gravel (idem voor cyclocross en wegwielrennen), de RX4+ gedoopt. Aan compatibiliteit trouwens geen gebrek. Werkelijk voor elk systeem (Shimano, Sram en Campagnolo) is er een RX4+-versie beschikbaar. Flat mount of post mount; 140, 160 of 180 mm remschijven, het CNC vervaardigde monobloc is compatibel met alle soorten en wensen van de gravelgrinder. De RX4+-versies voor Shimano en Campagnolo zijn de enige remklauwen van Hope die met mineraalolie werken. Al hun andere remmen, alsook de RX4+ voor Sram, zijn steeds met DOT-olie.

Het monteren vergt wat handigheid en dat is uiteindelijk ook logisch wanneer je remleidingen moet losmaken en terug helemaal installeren met een nieuw blok. De remschijven blijven dezelfde en het ontluchten van het remsysteem op het einde maakt de montage helemaal af.

Opvallend detail, het monobloc van Hope met 4 pistons weegt evenveel als een klassiek remsysteem.

Enkel de remblokken zelf zijn iets zwaarder, 9 gram om precies te zijn. Bij het inremmen van de remblokken merk je meteen het verschil tussen de RX4+ en de klassieke schijfremmen die aanleunen bij het wegwielrennen. Het contactvlak van waaruit je remkracht kan zetten is groter en bijgevolg heb je meer controle over die remkracht ten opzichte van het systeem met twee zuigers.

Eenmaal ingereden komen de Hope RX4+-remmen helemaal tot zijn recht. Onder alle omstandigheden kan je goed gedoseerd remmen en behoud je de controle. Bijkomend stellen we vast dat we later in de remmen gaan dan met een klassiek systeem, waar er toch meer op veiligheid wordt gespeeld. Bijkomend voordeel is er te vinden voor bikepackers of daytrippers die met bagage rondrijden. De fiets wordt zwaarder, de voorvork logger en remmen is moeilijker onder die omstandigheden. Ook in deze context bewijzen de RX4+-remklauwen hun meerwaarde.

Verdict

Een verdict over deze remmen kan enkel positieve aspecten bevatten. De remklauwen geven beduidend meer remkracht en ook gedoseerd remmen verloopt vlotter ten opzichte van een klassiek systeem (lees: uit het wegwielrennen). Het gevolg is dat je meer controle hebt en dus zelfverzekerder de afdalingen ingaat. Bijkomend is dit zeer geschikt voor bikepackers en andere avonturiers, aangezien deze Hope RX4+-remmen beter werken dan een klassiek systeem onder deze omstandigheden (zwaarder gewicht van de fiets, logger, enz). Kort samengevat: Hope doet remmen …

Hope RX4+

€ 125,00

  • Prima remkracht
  • Mooi design
  • Duurzaam ontwerp
  • Prima prijs-kwaliteitverhouding
  • /
  • /

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck

Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: Hope RX4+-remklauwen