Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: Pepi's Tire Noodle Gravel Sport

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: Pepi's Tire Noodle Gravel Sport

Test Ride: Pepi’s Tire Noodle Gravel Sport

Tire noodles, what’s in a name? De naam zegt het inderdaad al en er is eigenlijk geen betere beschrijving voor te vinden. Een ronde foam die je in de velg legt als bescherming tegen snake bites en andere ongelukken. Wij monteerden de Gravel Sport van PTN en trokken ermee naar uitdagende gravelsegmenten.

Een tire noodle is dus een ronde foam die tussen de velg en de buitenband wordt geplaatst. De foam zit op dezelfde plaats waar een binnenband gemonteerd zou worden, met dat verschil dat een tire noodle niet plat kan gaan en de tire noodle ook de band niet op druk zet. Het vult de tubeless band al voor een deel en beschermt op die manier de velg tegen stootlekken. Bijkomend biedt het een buffer waardoor je bij een ernstig probleem aan de buitenband nog steeds huiswaarts kan keren.

Die tire noodles zijn er wat gravel betreft in 2 uitvoeringen. De Gravel Sport (groene kleur) en de Gravel R-Evolution (roze). Het grote verschil zit hem in de constructie van de foam en de hoeveelheid lucht die nog tussen de buitenband en de foam kan. Bijkomend heeft de breedte van de buitenband ook een impact op de tire noodle die je moet kiezen. De groene Sport is beschikbaar in een XXS (35-38mm) en XS (40-47mm) formaat. De roze variant (de R-Evolution) is geschikt voor een bandbreedte van 48-55mm en 55+ in 700c.

Voor het extra gewicht moet je het alvast niet doen. De groene Gravel Sport die we hebben getest klokt af op ongeveer 50 gram en weegt dus beduidend minder dan een klassieke binnenband voor 700c. Bijkomend zijn er ook voor 650b wielen speciale noodles beschikbaar en zijn er verschillende mountainbike-versies.

Tijdens het monteren moet men een aantal zaken in het achterhoofd houden. Ten eerste dien je een tubeless ventiel te gebruiken dat geschikt is voor tire noodles. De foam kan namelijk de ingang van de lucht dichtklemmen waardoor je de band moeilijk op druk krijgt. Er zijn veel merken die ventielen aanbieden die geschikt zijn en PTN biedt ze uiteraard ook zelf aan.

Het tweede dat je in het achterhoofd moet houden, is dat je de noodle correct tussen de band en de velg plaatst vooraleer je de band op de velg trekt met bandenlichters. Hoe beter je frommelt, hoe gemakkelijker de band op de velg geraakt. Tot slot heeft een tire noodle een verbindingszone waar de foam werd samengekleefd. Die plek leg je ter hoogte van de overkant van het ventiel in de band. Indien je dat  “open einde” ter hoogte van het ventiel zou monteren, creëer je een zwakke plek en dat wil je juist vermijden.

Tijdens het gravelbiken voel je dat er een extra beschermlaag over de velg zit die stootlekken voorkomt. Je kan erg brutaal biken, zonder de klassieke klap op de velg te ervaren. Dat op zich is super positief en een tire noodle biedt een prima bescherming tegen lekrijden. De vele testritten bevestigen dat. In een noodgeval, bijvoorbeeld bij een scheur in de buitenband, kan je zelfs op de tire noodle (dus zonder bandendruk) thuisraken. Op voorwaarde dat je niet mijlenver van huis bent natuurlijk.

Op zich zijn er weinig minpunten bij de Gravel Sport te bedenken. Het énige minpunt is dat wanneer je van buitenband wil wisselen, het een héél karwei is om de band en de noodle van de velg te krijgen. Die pepi’s zitten zo hard om de velg “gekleefd” dat er daar wel wat vloektermen aan ontsnapt zijn. Maar lucht ontsnapt er gelukkig niet uit de Pepi’s Tire Noodles en dat is uiteindelijk het voornaamste!

Verdict

Lekrijden zorgt voor frustraties en om die kans te verkleinen, zijn de Pepi’s een prima investering. Althans als het gaat over de snake bites ten gevolge van stootlekken op de velg. Wat dat betreft kwijten de Pepi’s zich uitstekend van hun taak en het is volgens ons een kwestie van tijd voordat iedereen ze gaat aanschaffen. Alleen maar positieve geluiden dus. Voor het extra gewicht moet je de aankoop niet laten en in verhouding tot de frustratie van lekrijden is de prijs zacht. Enkel voor het demonteren van de Pepi’s Tire Noodles is er wat duw- en trekwerk vereist …

Pepi’s Tire Noodle Gravel Sport

€ 75,00

  • Goede bescherming tegen stootlekken
  • Laag gewicht
  • Eenvoudig concept
  • Prijs
  • Demonteren verloopt moeizaam en stroef

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck

Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: Pepi's Tire Noodle Gravel Sport