Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: IRC Boken DoubleCross

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: IRC Boken DoubleCross

Test Ride: IRC Boken DoubleCross

Wanneer het er ruw aan toe gaat tijdens het gravelbiken, is de eerste upgrade waar je aan denkt een andere buitenband. Ook wij zijn die mening toegedaan en testen in deze context de IRC Boken DoubleCross 38x700c.

De lezer die regelmatig testverslagen leest, zal IRC wellicht al kennen. De banden zijn al even op de markt en verschillende buitenbanden uit het gamma zijn al door Vojo getest. Denk bijvoorbeeld aan de “Boken” in het dossier over gravelbanden of de Boken Plus in 650b versie. Dit keer gingen we op pad met de Boken DoubleCross, een band met veel profiel die gelanceerd werd vlak na de lockdown (in 2020) tijdens de Belgian Waffle Ride in de Verenigde Staten. Zowel Pete Stetina als Katy Pruitt wonnen op deze band de “King and Queen of the dirt” wedstrijd en dat is in Amerika dé beste intro voor een buitenband die je maar kan bedenken.

Op zich vinden we geen wafelstructuur op de band terug, maar wel veel profiel, zowel op het loopvlak als op de zijkant van de band. Het monteren van de band loopt verrassend vlot en de band popt meteen op de velg. Eens gemonteerd kan je de band gemakkelijk op druk zetten en vertrekken voor de rit.

Vanaf de start van de gravel ride voel je verrassend weinig rolweerstand. Vooral bij gravelbanden met veel profiel op het loopvlak van de band, zijn we daarvoor op onze hoede. Meestal geven dat soort banden zeer veel grip tijdens offroadpassages enerzijds, maar ervaar je anderzijds ook van met een tractor onderweg te zijn. Maar dat is niet het geval bij deze DoubleCross. Verrassend weinig rolweerstand, en toch heel wat profiel op het loopvlak van de band.

Volgens IRC komt deze eigenschap (lage rolweerstand) meer naar voor bij de 38 versie ten opzichte van de 42 millimeter band. Niettegenstaande dat beide versies hetzelfde profiel hebben, liggen de noppen bij de 38 band dichter bij elkaar. Dat zou een lagere rolweerstand moeten bieden. In de 42 versie krijg je daar meer grip voor terug. Wij hebben enkel de 38 versie getest, breder paste niet in ons frame, en daar was de rolweerstand alvast laag in vergelijking met andere banden met een dergelijk profiel.

De naam doet het al vermoeden, de DoubleCross komt pas echt tot zijn recht bij offroadpassages zoals grindwegen, bosdreven maar vooral wat brutere stroken doorheen bos en veld. Vervaarlijke boomwortels, een snedige bocht hier en daar, een strook door losser zand: de DoubleCross biedt zeer veel grip, een goede tractie bergop en links-rechts stabiliteit in de bochten.

Bijkomend zijn de zijwanden van deze IRC DoubleCross verstevigd en dat is een zeer goede ingreep, vooral wanneer de gravel wat ruwer wordt of bij bikepacking gelegenheden. De 42mm versie lijkt ons uitermate geschikt voor bikepacking doeleinden omwille van die “puncture protection” en de verhoogde grip, zonder veel in te boeten aan rolweerstand.

Verdict

Wil je een gravelband voor tijdens de wintermaanden? Ben je op zoek naar een band met veel grip? Ben je op zoek naar een betrouwbare partner wanneer de omstandigheden om te gravelen wat uitdagender zijn? Dan is deze IRC Doublecross zeker iets voor jou. Deze band biedt niet alleen veel grip en stabiliteit bij moeilijkere passages, de zijwanden zijn versterkt tegen lekrijden en de rolweerstand is laag. Kortom: de IRC DoubleCross is van alle markten thuis …

IRC Boken DoubleCross 38x700c

€ 52,49

465 g

  • Goede grip
  • Lage rolweerstand
  • Vlotte montage
  • Comfortabel gevoel
  • Prima prijs-kwaliteitverhouding
  • /
  • /

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck

Test Ride #24 | Hope RX4+, IRC Boken DoubleCross & Pepi’s Tire Noodles - Test Ride: IRC Boken DoubleCross