Test Ride #25 | Fi’zi:k Terra Artica GTX, Galfer Shark & Scott Soldier Ghost - Test Ride: Galfer Shark-remschijven

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #25 | Fi’zi:k Terra Artica GTX, Galfer Shark & Scott Soldier Ghost - Test Ride: Galfer Shark-remschijven

Galfer Shark-remschijven: efficiënt … maar voor welke prijs?

Deze naam is gekozen vanwege de vorm van de vinnen op het remvlak die eruitzien als haaienvinnen.Deze kleine vinnen moeten de warmte van het remvlak helpen afvoeren,een parameter die direct invloed heeft op de remprestaties bij veelvuldig remmen zoals in steile afdalingen.

We zagen de Galfer Shark-schijven voor het eerst in DH-wedstrijden (bij Commencal Muc-Off) en in enduro (op de Orbea Rallon van Martin Maes).Ze waren eerst verkrijgbaar in diameters van 180, 203 en 223 millimeter, maar recent werd er ook een XC-versie van 160 millimeter uitgebracht.

We hebben de Galfer Shark-schijven getest met een diameter van zowel 160, 180 als 203 millimeter. De eerste diameter hebben we getest in de marge van een XC/marathon-programma in combinatie met Shimano XTR-remmen met 2 zuigers, terwijl we de twee grotere diameters in enduro aan de tand hebben gevoeld in combinatie met Sram Code-, Hope Tech4 V4- en Shimano Saint-remmen.

De Galfer Shark-remschijven zijn 2 millimeter dik, wat de huidige trend is.Zo hebben de nieuwe Sram HS2-schijven ook deze dikte, tegenover 1,85 millimeter voorheen.Magura gebruikt ook al heel lang 2 millimeter-schijven en TRP is zelfs overgestapt op een dikte van 2,3 millimeter.Met een specifieke dikte zoals bij TRP is het beter om ook de remklauwen van het merk te gebruiken, maar remschijven van 2 millimeter passen normaal probleemloos in de meeste remklauwen die op de markt verkrijgbaar zijn. Enkel het regelen van de remmen zal misschien net een tikkeltje nauwkeuriger moeten gebeuren, maar we hebben daar zelf geen problemen mee ondervonden op de remmen – het gaat toch om vier verschillende modellen – die we gebruikten tijdens onze test.

Door de dikte van de remschijven te vergroten – wat betekent dat er een dikkere laag materiaal aanwezig is – proberen de merken de warmteafvoer te verbeteren en wordt ook het risico verkleind dat er een slag komt in de remschijven door de herhaalde temperatuurschommelingen.Idem bij een val of schok: meer dikte maakt de schijven robuuster, wat vooral bij grote schijfmaten een belangrijk punt is.

Naast de vinnen en de diameter heeft Galfer vooral gewerkt aan de doorboringen van het remvlak van zijn Shark-schijven.Op een schijf van 180 millimeter zijn er 288 kleine gaten geboord tussen 24 grotere gaten.Deze afwisseling zal, volgens Galfer, helpen om onzuiverheden (stof, modder, enz.) beter af te voeren.

In haar communicatie pakt Galfer alvast uit met mooie beloftes, met testcijfers op een meetbank ter ondersteuning.Het merk spreekt van 5 tot 10% meer vermogen ten opzichte van andere eveneens geteste referentieschijven, maar ook dat de remschijven gemiddeld 30% minder warm worden en minder kracht vereisen ter hoogte van de remhendel.Dit zijn uitspraken die we in het terrein wilden verifiëren, niet met cijfers, maar gewoon door te proberen of we deze cijfermatige uitspraken gewaarworden.

Qua gewicht is de Galfer Shark-remschijf vrij licht: 108 gram voor de schijf van 160 millimeter, wat 10 gram meer is dan een zwevende remschijf van Sram of het lichtste model van Galfer, terwijl de schijven van 180 en 203 millimeter bijna net evenveel wegen als dezelfde referenties.Ze zijn over het algemeen iets lichter dan andere schijven van 2 millimeter dik op de markt.

Het prijskaartje daarentegen is nogal … gepeperd! Afgezien van zeer hoogwaardige en specifieke producten van merken als Intend of Trickstuff, behoren de Shark-schijven tot de duurste remschijven op de markt met prijzen die gaan van 96 euro (160 millimeter) tot 102 euro (180 millimeter), 108 euro (203 millimeter) en 114 euro (223 millimeter).Er is geen Centerlock-versie en voor een adapter van Galfer moet je nog eens 50 euro bijtellen als je naven in deze standaard zijn.Galfer heeft er dus alle belang bij om hun beloften op het gebied van prestaties na te komen om zo deze prijs te rechtvaardigen!

Wanneer we de remschijven toegestuurd krijgen, waarderen we de inspanning die geleverd is om ze te verpakken in gerecycled en recyclebaar karton. Daarnaast worden er 6 hoogwaardige roestvrijstalen schroeven bijgeleverd om de schijven te bevestigen.De waargenomen kwaliteit is meteen uitstekend en als je de schijven op tafel legt, merk je dat ze absoluut perfect vlak zijn.Lach niet, het komt voor dat schijven al licht golvend zijn voordat ze zelfs maar zijn gemonteerd. Doordat de remschijven zo vlak zijn, verloopt de montage ook vlotter, want er is geen vervelende wrijving met de remblokken waarneembaar op slechts een klein deel van de remschijf.

Of het nu gaat om een gebruik in XC, enduro of op de e-bike, al onze testers merkten een duidelijk waarneembare toename van de remkracht op.Zozeer zelfs dat we probeerden over te schakelen naar een schijf van 160 millimeter vooraan op onze XC/downcountry-fiets (Specialized Epic Evo). En met succes!Zelfs voor een rijder van 80 kilogram bleek de remkracht en het uithoudingsvermogen van de rem op heuvelachtig terrein perfect. In enduro kunnen lichte rijders (minder dan 70/75 kilogram) gemakkelijk overwegen om ook vooraan terug te gaan naar 180 millimeter.En op de e-bike leek de combinatie van 203 millimeter voor en 180 millimeter achter ons perfect, ook voor intensief gebruik.

Weerstand tegen oververhitting bij zeer lange afdalingen is een belangrijke eigenschap van deze schijven

Een van onze testers heeft ze ook met grote tevredenheid getest in de Mountain of Hell, tijdens de team-enduro in Davos en in een bikepark-sessie in Morzine.Weerstand tegen oververhitting bij zeer lange afdalingen is een belangrijke eigenschap van deze schijven en het beetje extra remkracht gaat niet ten koste van het doseren ervan.Kortom, ook daar zitten we dicht bij de perfectie en voelen we duidelijk het verschil ten opzichte van meer klassieke schijven.

In de modder hebben we, ondanks de iets dikkere schijf, geen problemen ondervonden.Integendeel zelfs, de belofte dat de schijf de onzuiverheden goed afvoert lijkt te worden nagekomen en de geconstateerde slijtage van de remblokken is meer dan redelijk (het is echter onmogelijk om te zeggen of de slijtage echt minder groot is dan bij andere remblokken omdat we niet in exact vergelijkbare omstandigheden hebben gereden met de verschillende configuraties).Ten slotte is het geluid zeer redelijk.Af en toe hoor je een gefluit, maar niets dat onafgebroken aanhoudt.

Verdict

De Galfer Shark-remschijven houden zich aan al hun beloften en hoewel we in het begin een beetje sceptisch waren, voelden we al snel dat ze een echte upgrade zijn in vergelijking met standaardschijven.Alle parameters gaan er iets op vooruit, of het nu gaat om hun weerstand tegen opwarming, hun remkracht, de constantheid van die remkracht, enz. Blijft de prijs: zijn we echt bereid om 200 euro te betalen voor twee remschijven?We kunnen begrijpen dat kwaliteit een prijs heeft, maar in dit geval lijkt het ons niet meer redelijk en we hopen dat het merk in de toekomst zijn prijzen voor dit product kan verlagen, zodra het nieuwigheidseffect voorbij is.

Galfer Shark

van € 96 tot € 114 naargelang de diameter

van 108 tot 175 g

  • Duidelijk waarneembare winst aan remkracht
  • Betere warmteafvoer dan gemiddeld
  • Doseerbaarheid van de remkracht is behouden
  • Duur
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorOlivier Béart