Test Ride #6: IRC, Selle Italia & Leatt - Test Ride: Leatt DBX 3.0 Enduro V2

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #6: IRC, Selle Italia & Leatt - Test Ride: Leatt DBX 3.0 Enduro V2

Test Ride: Leatt DBX 3.0 Enduro V2

Leatt is een jong Zuid-Afrikaans bedrijf dat in 2005 voor het eerst van zich deed horen met de Leatt Neck Brace, een brace die dient om de nek te beschermen. Niet in het mountainbiken, maar wel in het motorcrossen. In de loop der jaren ontwikkelde het merk zich verder en oriënteerde het zich meer op het mountainbiken. Vandaag biedt het een heel panel producten aan, gaande van knie- en elleboogbeschermers tot rugzakken, helmen en kledij. Voor ons was het de eerste keer dat we een product van Leatt mochten testen en die eer viel te beurt aan de DBX 3.0 Enduro V2-helm met een verwijderbare kinbescherming.

We zeggen ‘bijna’, want de helm mag dan wel een certificaat hebben dat hij getest is volgens de EN1078 en CPSC 1203-normen, voor downhill is hij niet gekeurd. Daar geldt de internationale ASTM 1952-norm. Moest je jezelf met deze helm aanbieden aan de start van een officiële DH-wedstrijd, dan riskeer je dat de wedstrijdcommissaris je de start verbiedt. Of erger nog, in geval van een ongeluk ben je in dat geval niet verzekerd zoals het moet. Je bent gewaarschuwd!

Onze Leatt DBX 3.0 enduro V2-helm maakt gebruik van een schaal uit polycarbonaat en een EPS-liner (uit polystyreen). Leatt doet geen beroep op de MIPS-technologie om het hoofd nog beter te beschermen, maar maakt gebruik van een gelijkaardig procedé. Die technologie is eigendom van het merk en luistert naar de naam 360 Turbine. We leggen het even uit: verspreid over het schedeloppervlak zitten er tien blauwe min of meer soepele ‘implantaten’ (Leatt duidt ze aan met de naam Turbine) die de opdracht hebben om de frontale en zijdelingse schokken op te vangen en de rotatiekrachten op de hersenen te elimineren (die vaak gevaarlijker zijn als de schok zelf) en dus de hersenen beter te beschermen bij een impact. We hebben het zelf niet uitgeprobeerd door met ons hoofd tegen de grond of tegen een boom te slaan, maar we vinden dit wel interessant.

Het stelsysteem aan het achterhoofd is zeer ergonomisch en dus ook met dikkere handschoenen makkelijk te verstellen. De kinbescherming moet je eerst in de helm klikken en vervolgens vastmaken met twee gespen. Er zijn niet minder dan 23 ventilatiegaten (18 in de helm en 5 in de kinbescherming) die het hoofd perfect ventileren. En dan is er de nog de magnetische Fidlock-sluiting. De Leatt DBX 3.0 enduro V2 is verkrijgbaar in volgende drie maten: small (51/55), medium ( 55/59) en large (59/63).

Een helm testen is niet zo makkelijk als het lijkt, iedereen heeft nu eenmaal een ander hoofd. Voor ons zat de DBX 3.0 enduro V2 echter meteen goed. En eens vastgeklikt en aangepast aan ons hoofd verroerde hij geen vin. Zelfs zonder de kinbescherming blijft hij stevig op ons hoofd zitten, ook al schudden we ons hoofd heftig heen en weer. Zijn comfort is naar onze mening een van de beste van de full face-helmen die we al getest hebben. Dankzij de voorbeeldige ventilatie zweet je amper in de helm.

Het vizier kan vrij hoog geplaatst worden, wat resulteert in een groot gezichtsveld en handig is wanneer je een goggle gebruikt. Bergop kun je die dan makkelijk naar boven zetten. Je hoeft de helm trouwens niet af te zetten om de kinbescherming te verwijderen, omgekeerd is dit al heel wat moeilijker. Na meerdere pogingen hebben we het opgegeven om de kinbescherming al rijdend terug op zijn plaats te zetten. Maar het is ook geen handicap om gewoon altijd met de kinbescherming rond te rijden, vermits deze voldoende geventileerd wordt.

Verdict:

We kunnen het moeilijk verstoppen dat we als een blok gevallen zijn voor de charmes van deze Leatt DBX 3.0 Enduro V2-helm. Deze helm mag van origine dan niet echt bedoeld zijn voor XC/Trail, toch is hij meer dan geschikt om te dragen tijdens lange tochten. Door dat dubbele gebruik wordt de prijs ook wat meer gerechtvaardigd. De Leatt vormt dan ook een geduchte concurrent voor zijn directe concurrenten Bell en Giro.

Meer info op www.leatt.com

[summary

DoorOlivier Béart