Test Ride #9 | Spécialités TA Arrow, Ekoï MTB Camouflage & KS LEV Integra - Test Ride: Spécialités TA Arrow

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #9 | Spécialités TA Arrow, Ekoï MTB Camouflage & KS LEV Integra - Test Ride: Spécialités TA Arrow

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

 

Test Ride: Spécialités TA Arrow

Spécialités TA is een Frans bedrijf met een lange geschiedenis dat vooral gekend is voor zijn kettingbladen. Maar het merk houdt zich ook bezig met andere producten, zoals crankstellen, zij het wel in mindere mate. Het was dan ook al lang geleden dat Spécialités TA op dat vlak met iets nieuws boven water was gekomen, maar tijdens Eurobike 2017 presenteerden de Fransen eindelijk de Arrow. Wij hebben de Spécialités TA Arrow ondertussen uitvoerig getest.

Verwacht geen revolutionair product, want dat is het niet. Wel voel je dat ze de producten van de concurrenten goed bestudeerd hebben, veel gereden hebben met bestaande producten en de eigen knowhow goed gebruikt hebben. Ken je Spécialités TA niet echt, lees dan zeker ons artikel even na over het bezoekje dat we hen vorig jaar brachten: www.vojomag.nl/bezoek-specialites-ta-op-een-dienblad-geserveerd.

Omdat het merk gespecialiseerd is in aluminium, is het logisch dat men voor dit materiaal opteerde voor de cranks (alu 7000). Aan de binnenkant zien we dat de cranks werden uitgehold. Aan de buitenkant merk je daar niets van, maar het nadeel is dat vuil zich hier makkelijk kan vastzetten. Mooi uitgevoerd is het wel. De cranks zijn verkrijgbaar met een lengte van 155 tot 185 millimeter, telkens met tussenstappen van 5 millimeter.

De cranks van de Arrow zijn breed en fijn, maar ook heel recht. Toch kwam niemand van onze testers met zijn enkels in aanraking met het crankstel.

Na een test van verscheidene maanden (waarin we niet voorzichtig zijn omgesprongen met de cranks) zien ze er nog steeds goed uit, al had wat ons betreft het logo op de crank nog iets beter mogen uitkomen.

De trapas werd vastgemaakt aan de rechtercrank. Deze trapas is indien nodig verwijderbaar en bestaat in verschillende lengtes, wat belangrijk is voor de Q-Factor. De diameter van de trapas bedraagt 30 millimeter. Aan de linkerzijde wordt de crank bevestigd via een compressie moer en een tweede moer om het geheel vast te zetten.

Spécialités TA produceert ook een heel uitgebreid gamma bottom brackets (cups met schroefdraad en externe lagers, PF30, BB30, PF BB92) zodat het Arrow-crankstel compatibel zou moeten zijn met 95% van de frames op de markt. Dat is belangrijk, zeker voor zij die dit onderdeel graag van de ene fiets naar de volgende verhuizen. Wij hebben de versie met externe lagers getest en we kunnen al vertellen dat ze van goede kwaliteit zijn.

Voor het kettingblad hebben we een ruime keuze. Niet enkel in de catalogus van Spécialités TA (rond of ovaal), maar ook bij andere merken die kettingbladen maken, zelfs bij Sram. In dat laatste geval heb je een interface nodig om het crankstel compatibel te maken met de kettingbladen van het Amerikaanse merk.

Op de weegschaal breekt de Spécialités TA Arrow geen records. Het verschil met een carbon exemplaar blijft echter binnen de perken. Met een gewicht van 590 gram zit hij tussen een carbon Sram XO Dub en een aluminium GX Dub. Ook de vorige generatie van de XTR schommelde rond dit gewicht, net zoals een Race Face Turbine Cinch, beiden in aluminium.

Qua prijs zit de Arrow in het gemiddelde, of toch wanneer we de officiële adviesprijzen hanteren. Wanneer we er de promoties bijnemen, komt hij iets duurder uit dan zijn concurrenten. De cranks kosten 299 euro voor een set. Daar komt nog 64,90 of 74,90 euro bij voor het kettingblad (rond of ovaal) en 59 euro voor het bottom bracket (dat compatibel is met andere crankstellen met een as van 30 millimeter).

Het monteren van ons testexemplaar verliep niet zo vlot, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat het om een van de allereerste exemplaren ging. Tijdens de test kwam dan ook nog eens de linkercrank los omdat we een moer verloren, maar na het monteren van een nieuwe crankmoer hebben we nooit meer last gehad van dit euvel.

Na deze kleine ongemakken verloopt de rest van de test vlekkeloos. Na een seizoen testen is het Spécialités TA Arrow-crankstel nog steeds in goede staat. Alles werkt nog even soepel als in het begin en de cranks en het kettingblad tonen enkel de normale slijtagesporen. Het kettingblad hield de ketting steeds zeer goed vast. Na zes maanden hoorden we wel een knarsend geluid, maar na een onderhoudsbeurt (inclusief het nodige vet) was dit vervelende geluid weg.

Verdict:

Spécialités TA heeft zijn comeback niet gemist. De Arrow is een goed doordacht en functioneel product. Daarnaast is het een duurzaam product dat slechts een weinig onderhevig is aan slijtage. Een pluspunt is dat het Spécialités TA Arrow-crankstel compatibel is met zo goed als alle frames die je op de markt kunt vinden, waardoor je je crankstel kunt behouden wanneer je een nieuw frame aanschaft.

Meer info op specialites-ta.com of via de verdeler codagex.be

DoorOlivier Béart

Test Ride #9 | Spécialités TA Arrow, Ekoï MTB Camouflage & KS LEV Integra - Test Ride: Spécialités TA Arrow