Test Ride #9 | Spécialités TA Arrow, Ekoï MTB Camouflage & KS LEV Integra

Techniek
14 December 2018 — Olivier Béart
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

 

Test Ride: KS LEV Integra

KS was een van de eerste merken dat met een dropper post op de proppen kwam en effende zo het pad voor heel wat andere merken. Het is ondertussen wel al enkele jaren geleden dat KS nog met iets innoverends uitpakte. Meer zelfs, het project om een draadloze bediening te ontwikkelen voor zijn dropper post werd opnieuw in de koelkast gestopt. KS steekt liever energie in het uitbreiden van het assortiment (denk maar aan modellen met een kleinere diameter of met een grotere drop) en in het verbeteren van de huidige productlijn zodat deze voor 100% betrouwbaar is.

De werking van het mechanisme binnenin de KS LEV Integra is gekend. Door de luchtdruk van de gesloten lucht/olie-dempercartridge aan te passen (tussen de 100 en 250psi), regel je de snelheid waarmee de zadelpen terugkeert naar de beginstand. Deze technologie wordt al jaren toegepast door KS en is niet echt meer geëvolueerd.

Wat wel geëvolueerd is, maar niet meteen zichtbaar is, zijn al de onderdelen die gevoelig zijn aan slijtage. Deze kwamen in het verleden vaak zwak uit de hoek. KS heeft hier niet veel over gecommuniceerd, maar door een hele serie kleine updates zou de KS LEV Integra 2018 in principe duurzamer en betrouwbaarder moeten zijn dan de eerste modellen.

En dat willen we met deze test bevestigen of … ontkrachten. We voerden onze test uit met een model met een drop van 125 millimeter. Gedurende een jaar was deze dropper post onze gezel op twee verschillende fietsen, maar ook op een resem testfietsen die het afgelopen seizoen door onze handen gingen. KS beschikt over een uitgebreid gamma waardoor hun dropper posts compatibel zijn met bijna alle frames op de markt (diameters van 27,2 tot 34,9 millimeter, een drop van 80 tot 175 millimeter, enz). De prijzen gaan van 379 tot 409 euro, waarmee ze bij de topmodellen tot het klasgemiddelde horen. Ook het gewicht van 585 gram ligt in het gemiddelde. Er bestaat tevens een carbon versie waarmee je naargelang de versie nog 50 tot 100 gram kunt winnen.

Het monteren van het zadel en de bediening is een makkie. Met een zeer eenvoudig systeem wordt de kabel onder de zadelpen vastgemaakt. Het mechanisme is voorzien van een klein haakje waarin een kleine cilinder schuift die aan het uiteinde van de kabel wordt bevestigd. Dit lijkt als twee druppels water op het systeem van de Fox Transfer; met een klein voordeel voor de KS, want deze is ook uitgerust met een klein plastic kapje zodat roest en vuil geen kans maken.

Op het stuur wordt de dropper post bediend door een Southpaw-hendel. De beugel bestaat niet langer uit twee stukken, maar wel uit één stuk met een scharnier. De beugel blijft inderdaad beter op zijn plaats zitten en draait niet langer rond op het stuur.

Het contactoppervlak met de duim is groot, al is de hendel minder lang dan meerdere modellen van de concurrentie (Race Face, WolfTooth, RockShox, enz). Dit mag dan wel interessant zijn om zo veel mogelijk plaats te besparen op het stuur, toch wordt het minder interessant wanneer je kracht dient te zetten op de hendel. Dan is een langere hefboom handiger. Niet dat dit problematisch wordt; we zijn trouwens al blij dat er na verloop van tijd geen speling optreedt op de hendel.

De dropper post zelf werkt nog steeds even soepel als in het verleden. De KS LEV Integra is duidelijk ook veel betrouwbaarder geworden. Noch op ons testmodel, noch op de andere versies op onze testfietsen (waarvan we één model drie maanden intensief getest hebben) trad er speling op, behalve dan de lichte speling die sowieso van in het begin aanwezig is om een goede werking van de dropper post te garanderen.

Het enige waar je op dient te letten bij aankoop van de KS LEV Integra is de hoogte van je frame en je zithoogte. De moer en bushing tussen de bovenste en onderste pen is hoger en volumineuzer dan op andere modellen. En wanneer het op een correcte zitpositie aankomt, kan elke millimeter tellen.

Verdict:

Nadat KS het pad effende voor de andere merken, hoort het merk vandaag met de KS LEV Integra opnieuw tot de referenties. Als we hem in één zin zouden moeten samenvatten, dan zouden we zeggen dat hij heel natuurlijk en intuïtief aanvoelt in gebruik.

Meer info op www.kssuspension.com/product/lev-integra