Test | Scott Genius 740: veelzijdiger dan ooit - Scott Genius 740: de terreintest

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Scott Genius 740: veelzijdiger dan ooit - Scott Genius 740: de terreintest

Scott Genius 740: de terreintest

Wanneer we de nieuwe Scott Genius 740 bekijken, kunnen we amper vatten dat het om het instapmodel gaat. Natuurlijk is hij niet echt goedkoop te noemen, maar schandalig duur ook niet. En gelukkig merk je niets van zijn hoge gewicht. Hij doet zijn reputatie die al meerdere generaties aan zijn naam kleeft dan ook alle eer aan.

Maar laat ons meteen duidelijk zijn, de Scott Genius 740 is niet zo vinnig als een Spark RC of een Spark Plus (of Spark 700 zoals zijn huidige naam klinkt). De Spark blijft dan ook de perfecte keuze voor zij die gebrand zijn op topprestaties in marathons of raids. Met de Genius hebben we te maken met een fiets die vlot bolt en bij de beste van de klas hoort in zijn segment (zelfs een tikkeltje beter dan een Specialized Stumpjumper), maar die op het vlakke toch meer uitnodigt om met de neus in de wind te rijden dan met de neus op het stuur. En dat geldt nog meer op deze aluminium versie die is uitgerust met wielen die niet echt geschikt zijn om nerveus mee te rijden.

Eén van onze testers merkte op dat dit een “een machine is om lekker bergop te rijden en nadien de mooiste afdalingen op te zoeken.” Bergop is hij inderdaad zeer doeltreffend, want dankzij de TwinLoc kan je de vering harder zetten waardoor deze niet pompt tijdens het klimmen. De TwinLoc is op deze momenten niet onmisbaar, maar wel een aangename troef. Onze voorvork hebben we bijvoorbeeld slechts zelden volledig geblokkeerd en als we dit toch deden was dit vooral op asfalt. Het enige minpuntje is dat onze stuurpost een gevulde indruk geeft met kabels die in het wilde weg naar alle richtingen verdwijnen.

In de tussenstand werkt de vering nog steeds zeer actief en blijf je grip hebben, zeker met de achterband van 2.8 die enkel in kleverige modder moeite heeft. Op steen- en rotspartijen kun je hem echter niet op een fout betrappen. Om even terug te komen op de vering; de afwezigheid van de Fox Nude en zijn veerweg die in de tussenstand verkleint van 150 tot 110 millimeter is niet echt een handicap. Het enige dat we merken is dat de achterkant met onze demper de neiging heeft om iets meer in te zakken, maar daar staat wel tegenover dat de tussenstand op onze versie veel beter te gebruiken is op het vlakke of op flowy singletracks, waar we het wel kunnen waarderen dat de compressie iets meer wordt afgeremd.

Bergaf is er geen discussie mogelijk en zetten we de veringen open. De achterkant is heel efficiënt en ook tijdens het remmen werkt de vering zeer actief. De fiets geeft dan ook veel vertrouwen in afdalingen. We voelen duidelijk de drie centimeter extra veerweg in vergelijking met de Spark 700 waarvan de veerweg in echt ruige afdalingen soms net limiet was. En dan is er nog de moderne geometrie met de korte liggende achtervork om door de krapste bochten te draaien en de lange reach die je een zekerder gevoel geeft op de fiets.

Toch is dit geen fiets die enkel voorbestemd is voor de experten onder ons. Dit is een fiets die makkelijk in de hand ligt. De brede banden spelen daar een rol in, maar we onderstrepen dat we vooral vooraan niet echt overtuigd zijn door hun nut. Op rotsen en stenen nog tot daar toe, maar ze sturen niet zo nauwkeurig. We hebben het voorwiel dan ook gewisseld door een 29″-wiel (pech voor de UCI die dit verbiedt, we hebben er toch geen wedstrijd mee gereden).

Daardoor konden we de flip chip op de Low-positie zetten zonder dat we bang moesten zijn dat we met onze cranks tegen allerlei obstakels zouden botsen. De voorkant stuurt nu veel preciezer in combinatie met een achterkant die veel grip biedt, veel vergeeft en waarmee je kunt driften bij het remmen. We hebben hem jammer genoeg niet kunnen testen met zowel vooraan als achteraan een 29″-wiel, maar we twijfelen er niet aan dat ook die configuratie aangenaam en coherent moet zijn.

In deze omstandigheden is het de Fox 34-voorvork die zijn limieten toont. De vering zorgt er wel voor dat het voorwiel mooi op de grond blijft kleven, maar de vork lijkt iets te soepel te werken en iets te licht in verhouding tot wat de fiets in staat is. Niet iedereen zal dit voelen en we zeggen ook niet dat de vork op het hele gamma moet vervangen worden door een 36, zoals op de Tuned, maar er zouden in het gamma gerust twee fietsen extra met deze vork mogen uitgerust worden zodat zij die de Genius echt tot het uiterste willen drijven niet verplicht 7499 euro moeten uitgeven voor de Tuned. Een echte LT-versie zou dan ook interessant zijn, want momenteel is er een grote kloof tussen deze polyvalente Genius en de Gambler, de DH-fiets van Scott …

Enkele denkpistes voor een upgrade

In dit nieuwe hoofdstuk dat we aan onze tests toevoegen, geven we enkele mogelijke denkpistes om bepaalde onderdelen te vervangen om nog beter van de fiets te profiteren. Ons eerste advies: investeer in een 29″-voorwiel! Of in een ander paar wielen uit een hoger gamma die preciezer zullen sturen en achteraan wat meer pit geven. Ook een voorband die iets meer grip biedt (denk maar aan een Maxxis Minion DHF 2.8) zou een meerwaarde zijn.

Er is op de Scott Genius 740 nog veel marge om lichtere onderdelen te monteren, maar het frame blijft in deze versie wel vrij zwaar. Niet zeker dus of dit het sop van de kolen wel waard is. Misschien dat een andere voorvork wel een idee kan zijn voor de endurorenners onder ons, denk maar aan een Fox 36 zoals op de Tuned. Al betekent dit wel een serieuze investering. Let in dat geval ook op dat je de juiste versie kiest, want het zou jammer zijn dat je de Twinloc verliest.

Verdict

Met deze aluminium Scott Genius 740 kun je in alle vertrouwen proeven van alle charmes van de Genius-familie. De carbon modellen zullen ongetwijfeld iets nerveuzer zijn, maar al bij al valt het op deze 740 heel goed mee. De verbeteringen die zijn aangebracht ten opzichte van de vorige generatie springen in het oog en deze nieuwe Genius positioneert zich in de kopgroep van de veelzijdige fietsen. In de bergen of op endurotracks voelt hij zich beter in zijn sas als de Spark 700, maar na afloop van deze test blijven we bij onze mening dat er in het gamma van Scott ruimte is voor een fiets die nog meer op enduro en de ruigere disciplines is gericht.

Wil je nog meer weten? Hier lees je alles over de Scott Genius 700 Tuned die we vorig jaar vlak na zijn presentatie al kort aan een eerste test mochten onderwerpen: www.vojomag.nl/eerste-test-scott-genius-700-tuned-2018

Meer info op www.scott-sports.com

[summary

DoorOlivier Béart

Test | Scott Genius 740: veelzijdiger dan ooit - Scott Genius 740: de terreintest