Test | Scott Patron eRIDE 900 Tuned: op elk terrein inzetbaar

Door Yannick Schepers -

  • Techniek

Test | Scott Patron eRIDE 900 Tuned: op elk terrein inzetbaar

Wat als … Batman een mountainbiker was? Dan zouden we hem vast en zeker treffen op een hoogtechnologische fiets met een futuristisch uiterlijk. Een strakke gestroomlijnde machine, en net zoals bij zijn iconische utility belt zouden alle snufjes perfect geïntegreerd zijn in het ontwerp. Het zou een snelle allrounder zijn die op elk terrein inzetbaar is. Uiteraard elektrisch met de zwaarst mogelijke batterij. Een display die zo veel mogelijk parameters en informatie weergeeft. Als Batman een mountainbiker was, reed hij waarschijnlijk op … de Scott Patron eRIDE Tuned.  

Scott verwelkomt de Scott Patron eRIDE als model tussen de Genius eRIDE en Ransom eRIDE in. Het gaat om een volledig nieuw ontwerp waarbij integratie het sleutelwoord is. In vergelijking met de Genius eRIDE mag het bij de Patron eRIDE met de Fox 38 een maatje meer zijn. De demper is iets performanter en krijgt er 10 mm bij waardoor we nu ook achteraan 160 mm ter beschikking hebben. Uiteraard blijft het Twinlock-systeem deel uitmaken van de set-up.

Nog een onzichtbare verandering die de harten sneller doet slaan – of net niet, afhankelijk van hoe je het bekijkt – is de batterij. Die heeft een flinke boost gekregen, 125 Wh extra om precies te zijn. Dat wil zeggen dat de Patron is uitgerust met een straffe 750 Wh batterij. De wielbasis wordt 5,3 mm langer. De balhoofdhoek bedraagt 65 graden en de zitbuishoek 76,9 graden. Nu we die cijfers even overlopen hebben, zijn we helemaal klaar om met onze twee voeten de toekomst in te stappen.

Laten we beginnen met het karakter van de fiets te bespreken. Met een 160-160 mm veerweg configuratie zou je kunnen denken aan enduro, zeker als je weet dat je met een Fox 38 Factory-vork te maken hebt. Maar dan heb je de fiets nog niet helemaal begrepen. Hoewel, onder de juiste poep en met genoeg … fantasie kun je met elke fiets aan de start van een endurowedstrijd staan. En bij deze fiets vraagt dat niet eens zo veel verbeelding. De Patron is er zeker klaar voor. Toch komt deze fiets het best tot zijn recht onder andere omstandigheden. Dit is DE all-mountain e-MTB bij uitstek, zeker wanneer je lange tochten met veel hoogtemeters in gedachten hebt. Het is een multi-inzetbare comfortabele offroad machine.

Prijskaartje

Wij hebben de Scott Patron eRIDE 900 Tuned-versie getest met een aankoopwaarde van 9.199 euro. De duurste Patron eRIDE gaat voor 12.999 euro over de toonbank. Gelukkig is het niet noodzakelijk om zo diep in de buidel te tasten. De Patron eRIDE is beschikbaar vanaf 5.999 euro in de 930-versie. De Patron Black en de Patron Blue 920 heb je vanaf 6.699 euro. Volgende in de rij is de Patron ST 910-versie van 6.999 euro. Voor de Patron eRIDE 900 versie-moet je 8599 euro neertellen. Tot slot is er nog de Patron ST 900-versie die 11.499 euro kost. Met de Contessa 900-versie van 8.599 euro zet Scott ook in op de dames.

Ontwerp

De manier waarop de fiets ontworpen is ondersteunt bovenstaande stelling. De Patron is opgebouwd rond een four-bar suspension ontwerp. Dat heeft als grote voordeel dat de vering weinig invloed ondervindt bij het remmen. Een keuze die het comfort en de bestuursvaardigheid van deze Zwitser ten goede komt. Ook die filosofie laat zich ondersteunen door de cijfers. Met een chainstay van 454 mm verwachten we een voorspelbaar rijgedrag, zeker tijdens het klimmen. Een langere chainstay zorgt ervoor dat er meer gewicht op het voorwiel komt te liggen, wat de grip en stabiliteit ten goede komt. En radicaal kunnen we de head tube angle van 65° en een seat tube angle van 76,9° ook niet noemen. Maar dat verwachten we ook niet bij een fiets die is ontworpen om lange avontuurlijke tochten aan te gaan. Het is een geometrie die het toelaat om zelfzeker af te dalen zonder te veel compromissen te moeten leveren op het algemeen rijgedrag.

Met deze nieuwste telg in het e-MTB gamma toont Scott dat ze de noden van de all-mountain avonturiers begrijpen. Een last die vooral door motor en batterij gedragen wordt. De motor is deze keer niet horizontaal, maar verticaal in het frame geplaatst. Bij een fiets waar alles is weggewerkt kunnen we wel zeggen dat de motor opvalt. Daar kijk je niet naast, maar hij zit wel voldoende beschermd in een geventileerde kooi. De verticale plaatsing van de Bosch Performance CX gen4-motor is een weldoordachte beslissing. Om te beginnen ligt het zwaartepunt hiermee nog lager wat de stabiliteit nog verhoogt. Surplacen aan de start van de trails of op de parking wordt kinderspel. Maar dat geheim hoef je niet noodzakelijk te delen met je trail buddies, laat hen maar bewonderend kijken.

Dat is overigens niet het voornaamste voordeel aan dit ontwerp. Dit ontwerp creëert ruimte, ruimte die benut wordt om een gigantische 750 Wh batterij in de downtube te verstoppen, en nog plaats over te laten voor een flinke drinkbushouder. Zoals we al hadden vermeld, is er gedacht aan de noden van de all-mountain e-biker die lange afstanden wil afleggen. De zwaarste batterij uit het gamma geeft je de mogelijkheid talloze kilometers af te leggen, zowel omhoog als omlaag, en als het dan toch even moet over vlakke stukken. Dankzij de drinkbushouder hoef je niet noodzakelijk een rugzak met waterzak mee te dragen, je drinkbus zit knus in de houder aan het frame.

Technologisch speeltje

Op het Syncros Hixon iC SL-stuur met 15 mm rise en integrated cockpit treffen we eerst en vooral de Bosch Kiox 300-display aan met de daarbij horende Bosch led-bediening. Die display is niet bepalend voor het gebruik van de motor. Ze is afneembaar en dan blijft de Patron eRIDE nog steeds functioneren. Dan heb je uiteraard niet onmiddellijk zicht op alle parameters, maar de kleur van de led verraadt in welke modus je aan het rijden bent. Daarin heb je 4 keuzes: ECO, TRAIL, EMTB en TURBO. EMTB blijft onze persoonlijke favoriet. Het zorgt voor een intuïtieve beleving waarbij de motor voelt wat jij wil doen en kracht geeft volgens jouw noden.

ECO is uiteraard de stand die het minst verbruikt en waar je eigen inspanning het hardst doorweegt. TURBO is dan weer het andere uiterste. Een stand die ik enkel gebruik wanneer ik ’s avonds nog snel een aantal afdalingen wil knallen zonder te laat te zijn voor het avondeten. TRAIL voelt bijna aan zoals EMTB zonder de adaptieve functie van de motor. Persoonlijke voorkeur en omstandigheden bepalen doorgaans welke stand jij het vaakst zult gebruiken. De ondersteuning stopt uiteraard bij 25 km/u.

Het Bosch-systeem laat zich verbinden met de smartphone, ook zonder dat de KIOX 300 is aangesloten. Dat kan een bewuste keuze zijn, want de display staat er behoorlijk kwetsbaar bij. Zelfs een kleine onhandige valpartij zou daardoor grote gevolgen kunnen hebben. De informatiestroom die de display weergeeft is zeer uitgebreid en laat zich selecteren via de remote op het stuur. De fanatieke data-analisten kunnen hun hart ophalen. Een nieuwigheid in het systeem is dat de display nu kan weergeven wanneer je van versnelling moet wisselen. Een functie die we terugvonden op de Bosch-website maar zelf niet getest hebben. Het is hoe dan ook een Batmanwaardig systeem waar we nog veel meer over zouden kunnen vertellen, maar de Patron laat niet op zich wachten.

Op het stuur treffen we de SRAM GX Eagle Single Click shifter aan die de ketting over de Sram XG1275 10-52 cassette met X01 Eagle 12-speed derailleur stuurt. Tot stilstaan komen doe je met Shimano XT-remhendels met BR-M80120 4-zuigerremmen. De stopkracht zelf wordt gegenereerd via een 203 mm rotor vooraan en achteraan.

Met niet minder dan drie hendels schreeuwt ook het befaamde TwinLoc-systeem om onze aandacht. De hendel laat toe om in 3 stappen de veerweginstellingen te controleren. Standaard staat de veerweg helemaal open in de downhill modus. De tussenstand is tractiecontrole. Omhoog knallen is dus geen probleem, ook niet met een uitdagende ondergrond. In de lockout modus staat de veerweg toe. Een stand die je kunt gebruiken op de weg, of tijdens een minder technische klim. Zo trap je het efficiëntst gezien er amper energie verdwijnt in de vering. De tweede hendel is de resetknop om de fiets opnieuw in de open positie te zetten. Bij een Kashima-vork hoort blijkbaar een Kashima-dropper post en dan weten we meteen waar die derde hendel voor dient. Zadel omlaag en met een lach van oor tot oor de afdaling overwinnen.

Zoals reeds gezegd zijn alle kabels volledig weggewerkt in het stuur en het frame via de integrated cockpit. En gelukkig maar, want met die joekel van een display en alle daarbij horende hendels, knopjes en lichtjes is het woord cockpit niet vergezocht. Voor ons zou het evengoed iets minder mogen zijn, al is Batman het daar waarschijnlijk niet mee eens.

Het frame is gemaakt uit carbon, dat zou de fiets nog stijver moeten maken. In dat frame is door middel van een afdekplaatje de Fox NUDE T eRIDE EVOL-demper weggewerkt. Nakijken hoeveel veerweg je achteraan gebruikt, is daardoor minder evident. Ook de recente Genius en Spark zagen hun demper volledig in het frame ingewerkt worden, maar op de Patron eRIDE is het allemaal wat krapper ingebouwd waardoor het lastig is om met je handen overal aan te kunnen. Het afdekplaatje zijn we tijdens de eerste rit ook kwijtgeraakt. Hoe mooi het ook is weggewerkt, dat bleef nadien toch ronddwalen in het achterhoofd. Rampen werden vermeden doordat een groepje mountainbikers het plaatje had gevonden en bij mijn auto had achtergelaten. Dat bewijst eveneens dat de fiets opvalt, hoe wisten ze anders waar ze dat plaatje moesten achterlaten.

De achtertrein is gemaakt uit aluminium. Daar komen we nog een grappig snufje tegen. Elegant weggewerkt in het frame zitten achteraan twee kleine rode led-lampjes. Remlichten zijn het niet, maar de volgers zullen ook ‘s nachts zien waar jij aan het rijden bent. Zowel vooraan als achteraan zit Maxxis Dissector 29×2.6” EXO+-rubber rond de aluminium Syncros Revelstoke-E 1.5 CL wielset.

Wil je de fiets achter de wagen transporteren, dan kom je met het frame mogelijk in de problemen. De klemmen van de standaard fietsendrager zijn niet voorzien op een fiets met zo’n, bij gebrek aan een beter woord, ‘dik’ frame. Er zit een batterij verstopt in de onderbuis en de bovenbuis is nagenoeg even dik. Dankzij deze fiets heb je misschien eindelijk het excuus dat je nodig hebt om een bestelwagen of pick-up te kopen, want daar past deze fiets wel in.

Dit hele pakketje weegt zo’n 24 kg. Is dat nu veel of niet? In het e-MTB segment komen er nu ook lichtere fietsen op de markt, maar die hebben geen 750 Wh batterij. Alles is dus relatief.

Scott Patron eRIDE 900 Tuned: de terreintest

 

Als introductie kan bovenstaande wel tellen, maar wat ervaren we zelf op de trails. Het eerste dat ons opvalt is de motor. Voordat we de fiets op de trails kunnen loslaten, hebben we een klim voor de boeg. Jammer genoeg is het deze keer geen technische klim, maar een steile geasfalteerde weg die ons naar de start van de trails brengt. Het is de enige weg naar boven en dat doen we liefst zo snel mogelijk. Met de luxe van 750 Wh kiezen we uiteraard voor de TURBO-stand en dat gaat vlot, heel vlot.

Bijna boven zie ik een andere fietser op spierkracht dezelfde oefening maken, zij het iets minder vlot. Dan nodigen we die toch even uit om aan mijn schouder te hangen voor een snelle lift.

Bijna boven zie ik een andere fietser op spierkracht dezelfde oefening maken, zij het iets minder vlot. Dan nodigen we die toch even uit om aan mijn schouder te hangen voor een snelle lift. Als het de bedoeling was om de batterij leeg te rijden, dan kan ik zeggen dat ik daar niet in geslaagd ben. Mijn tijd was op lang voordat de batterij het liet afweten. Op de trails koos ik vooral voor EMTB. Uiteraard heb ik elke modus wel eens geprobeerd. Als ik een lange dag op de fiets zou willen beleven, dan is de klim op ECO even goed te doen. Je steekt er dan meer energie in, maar je dag zal nog langer duren.

Op de trails verwachtte ik een comfortabele fiets die mijn zelfzekerheid een boost zou geven. Een trailvreter die alles wat je de fiets voor de banden gooit moeiteloos verorbert. Die verwachting werd niet onmiddellijk ingelost. De vering was stugger dan ik had verwacht en dat vertaalde zich in een fiets die zich op sommige momenten eerder nerveus gedroeg. Grotere drops en jumps zorgden vaker wel dan niet voor een bottom out. De vibraties op het stuur waren meer dan voelbaar. Nochtans was de vering afgesteld volgens de Fox-fabrieksaanwijzingen. Dus mogelijk ligt het aan de FIT4-vork die iets minder vergevingsgezind is dan bijvoorbeeld de GRIP2-versie. Laat je daar vooral niet door afschrikken, volume spacers lossen dat probleem zo op. Nu heb ik gewoon iets meer druk op de vering gezet en de rebound wat aangepast. Dat was moeilijker bij de geïntegreerde demper omdat het lastig te zien is hoeveel veerweg je daar nu gebruikt hebt.

Uiteindelijk went alles en na een aantal afdalingen liet het gedrag van de Patron zich al beter voorspellen. Het is een speelvogel die zich moeiteloos door de bochten laat sturen. De remmen zijn doeltreffend, een korte rembeweging vlak voor de bocht is genoeg om die met zelfvertrouwen aan te snijden. We hebben de fiets getest in droge omstandigheden. De Dissector-banden kwamen daarbij goed tot hun recht. De hellingshoek waarbij de banden het zouden laten afweten, kan ik met mijn vaardigheden niet opzoeken. Ook in natte omstandigheden zouden deze banden moeten voldoen. Ga je echt in het slop rijden, dan is een Assegai vooraan mogelijk geen slecht idee.

Wat ook opvalt is hoe weinig tijd de Patron nodig heeft om snelheid op te pikken. De banden die niet zo veel rolweerstand hebben in deze omstandigheden, het gewicht van de fiets en de rijder spelen daarin zeker een rol. We hebben vooral soft enduro trails gereden in België en nooit kom je hier een situatie tegen die de fiets te machtig is. Het zou nog een leuke oefening zijn om de all mountain-capaciteiten van deze fiets te testen op een meerdaagse rit door pakweg de Alpen of Pyreneeën. Daar zal deze fiets zich in zijn element voelen en kunnen de batterij, het comfort en alle technologische snufjes van de Patron maximaal getest worden.

Verdict

Het was even zoeken met de Scott Patron eRIDE 900 Tuned. Wanneer de fiets in onze handen kwam, hadden we een machine verwacht die de brug zou slaan tussen trail en enduro. Met al die kwetsbare technologische snufjes op een fiets die je over technisch uitdagende trails wil sturen, voelden we echter toch een zekere zenuwachtigheid. Het is pas toen we begrepen voor welke doelgroep Scott deze fiets gebouwd heeft dat de puzzelstukjes op hun plaats vielen. De Patron is een hoogtechnologische all mountain machine ontworpen voor maximaal rijbereik en comfort. De ultieme reisgezel voor lange avontuurlijke offroad ritten of reizen. Aan de start van een endurowedstrijd voelt deze fiets zich minder thuis. Maar geen nood, de Scott Ransom eRIDE staat klaar om die taak te vervullen. Dat we met de Tuned-versie een topmodel uit het gamma getest hebben, mag wel blijken en zien we ook aan de prijs. Maar als Kashima niet bovenaan de wenslijst staat, kun je een hoop besparen. Ondertussen blijven wij dromen van een meerdaagse bergrit in het zadel van een Scott Patron eRIDE.

Meer info via www.scott-sports.com

Scott Patron eRIDE 900 Tuned

€ 9199,00

24 kg(zonder pedalen)

  • Veelzijdig, voelt zich overal thuis
  • Actieradius
  • Dik frame past niet op een doorsnee fietsendrager
  • Integratie van de demper maakt het niet makkelijker om zelf instellingen te wijzigen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorYannick Schepers