Test | Sram Level TL, TLM & Ultimate

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Sram Level TL, TLM & Ultimate

Het Amerikaanse Sram heeft in zijn catalogus een breed assortiment van remmen staan. Voor de xc-discipline vallen deze onder de noemer Level, die op zich nog eens wordt onderverdeeld in verschillende modellen. Wij mochten de voorbije maanden aan de slag met een trio uit het midden- en topsegment, namelijk de Sram Level TL, TLM en ULT. Hieronder zetten we onze bevindingen over de werking en betrouwbaarheid even op een rijtje en geven we tips om de rem te vinden die bij je past.

Wij richten ons vandaag op de Sram Level-familie, die bedoeld is voor alles wat met crosscountry, marathon of tochtrijden te maken heeft. Kortom, alles wat in Vlaanderen en Nederland het meest beoefend wordt. De remhendel van de Level lijkt zeer sterk op die van de Guide, maar echt identiek zijn ze niet. Zo is de hoofdcilinder van de Sram Level iets fijner, wat weer enkele grammen winst opleverde. De topmodellen missen dan weer de mogelijkheid om de remmen zonder gereedschap af te stellen, wat op de Guide-familie wel kan.

Het enige wat op de Sram Level-remmen kan ingesteld worden, is de reach van de remhendel. Dit gebeurt via een goed verborgen boutje. Echt handig is dit niet en dit ‘foutje’ bespeuren we op het hele Level-gamma. Maar in principe hoef je dit slechts één keer te doen, dus zo’n ramp is dit ook weer niet.

Dankzij de Matchmaker-beugels kan je de shifter of lockout voor vork of dropper op dezelfde beugel als de rem monteren. De beugels zijn voorzien van een handige scharnier zodat je de handvatten niet moet verwijderen om de remmen te monteren of demonteren.

De remklauwen van de twee topmodellen, de Sram Level TLM en ULT (Ultimate), hebben een gloednieuwe body met twee zuigers, terwijl de TL het design erfde van de vorige generatie (rechterfoto). Op de TLM- en ULT-versie vinden we een monobloc body, terwijl de remklauwbody van de Level TL uit twee delen bestaat die door middel van vijsjes aan elkaar worden geschroefd.

De nieuwe remklauwen hebben dezelfde Bleeding Edge-aansluiting als de Guide-remmen, waarmee je het risico op luchtbellen danig vermindert tot zelfs helemaal elimineert. De zuigers hebben een diameter van 21 millimeter en de remblokjes zijn langs boven verwijderbaar zonder dat je de wielen moet demonteren. En tot slot zijn ze ook voorzien van een stalen achterplaat (Heat Shield) om de warmteverspreiding tussen de remblokjes en remklauw te beperken.

Het design van de remschijven is een copy van de exemplaren van de Guide. De Sram Level TL en TLM hebben een identieke stalen remschijf. Op de Sram Level ULT bestaat de remschijf uit twee delen: een stalen remvlak en een aluminium ster. Het gewichtsverschil bedraagt 25 gram op een remschijf van 160 millimeter.

De Level-familie wordt vervolledigd door twee instapmodellen, de Level en Level T. Zij hebben een grotere en zwaardere remhendel en nog een andere remklauw die afkomstig is van de vroegere Elixir-remmen. Deze instappers kosten 69 en 89 euro per stuk. De Sram Level TL, TLM en ULT hebben respectievelijk een adviesprijs van 111, 207 en 324 euro.

Tot daar de voorstelling van het gamma, op de volgende pagina’s bekijken we de drie door ons geteste modellen, namelijk de Sram Level TL, Sram Level TLM en Sram Level ULT, in detail:
Klik op de pagina hieronder >>>

DoorOlivier Béart