Eerste test | SRAM GX Eagle: de adelaar krijgt allure!

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Eerste test | SRAM GX Eagle: de adelaar krijgt allure!

Nadat Sram vorig jaar met de Eagle haar 12-speed technologie uitbracht, eerst met de XX1-groep en later met de XO1, komt het merk nu met een goedkopere versie op de proppen, de GX Eagle. De technologie blijft hetzelfde, maar dan wel aan het tarief van een GX. Natuurlijk heeft Sram compromissen moeten maken, maar de voordelen van de nieuwe Sram Eagle GX zijn wel identiek aan die van de andere 12-speed groepen. Samen met Sram trokken we naar de Frans-Spaanse grens om er de nieuwe groep voor het eerst te testen.

Minder edel materiaal, een licht verschillende constructie, maar wel hetzelfde doel: een sterk presterende 1×12 aandrijving aanbieden. Het eerste verschil dat ons opvalt tussen de ‘klassieke’ Sram Eagle-groepen en de nieuwe Sram Eagle GX is de prijs, want de prijs van de nieuwkomer bedraagt ongeveer 500 euro! Het Amerikaanse merk wil met de nieuwe aandrijving dan ook een breder publiek aanspreken. Verder is het logisch dat de nieuwe aandrijving zwaarder is dan het topmodel, maar het extra gewicht blijft binnen de perken.

Laat ons nu over gaan tot de gedetailleerde presentatie van de verschillende onderdelen van de Sram Eagle GX en weet dat alle elementen van de verschillende Eagle-groepen onderling met elkaar kunnen gemengd worden.

Sram GX Eagle-crankstel | 610 à 662 gram – 125 à 175 euro

Het Sram GX Eagle-crankstel is vervaardigd uit gesmeed aluminium. De cranks krijgen een nieuwe vorm die we ook terugvinden op andere modellen van Truvativ. De voorbladen zijn van het X-Sync 2-type met een tandprofiel dat is aangepast aan de kettingen van de groep (X-Sync 2 is een evolutie van het narrow wide-tandprofiel waardoor je geen kettinggeleider meer moet monteren).

Het voorblad is van het Direct Mount-type en je hebt de keuze uit cranks met een lengte van 165, 170 of 175 millimeter. Het aluminium voorblad wordt koud gesmeed. Waar de XX1 Eagle of XO1 Eagle-aandrijvingen kettinglijnen aanbieden van 49, 52, 66,5 en 76,5 millimeter, biedt de GX enkel de eerste twee opties aan (maar ze zijn wel compatibel met de Boost 148-standaard). De prijzen dan: de BB30-versie kost 145 euro en de GXP-versie 125 euro.

Sram GX Eagle-achterderailleur | 290 gram – 110 euro

Ook hier heeft Sram het carbon laten vallen ten voordele van gesmeed aluminium. De derailleur werkt wel op dezelfde manier, zonder lagers ter hoogte van de scharnierpunten dit keer, maar maakt ook gebruik van minder edel materiaal. Zo is de titanium veer vervangen door een stalen exemplaar. De derailleur is echter nog wel uitgerust met een systeem om de ketting op spanning te brengen (Roller Bearing Clutch – Type 3) en met de Cage Lock om het wiel makkelijker te kunnen uitnemen.

Met een prijs van 110 euro is de achterderailleur meer dan de helft goedkoper dan zijn grote broers, want de XX1 kost 304 euro en de XO1 240 euro. Op de weegschaal geeft hij echter slechts een dertigtal gram meer aan. We moeten natuurlijk nog de duurzaamheid afwachten in vergelijking met de topmodellen, maar op papier ziet deze kleine nieuwkomer er zeer interessant uit.

Sram GX Eagle Trigger/Grip Shift | 122 & 144 gram – 35 euro

Exit het carbon op de Sram Eagle GX shifter, in de plaats daarvan maakt men gebruik van gesmeed aluminium en een beetje plastic. De hendel wordt niet meer op de lager gemonteerd en de shifters reageren iets minder direct, maar laat er geen twijfel over bestaan: je schakelt nog altijd snel en efficiënt.

Een beeld zegt altijd meer dan woorden, dus hierbij twee foto’s om het verschil te tonen tussen een X01 Eagle-shifter (links) en een GX Eagle-shifter (rechts).

De GX Trigger shifter kost 35 euro, net zoals de gripshift-versie van de GX. De eerste weegt 122 gram en de tweede 144.

Sram GX Eagle 10/50 XG-1275-cassette | 450 gram – 200 euro

Dit is het hart van de Eagle-aandrijving. Ook de cassette van de GX (10-50) wordt uit staal gemaakt, behalve dan het laatste kransje van 50 tanden dat uit aluminium is. De constructie van de cassette is wel eenvoudiger dan bij de XO1 en XX1 Eagle. De cassette wordt ook nog steeds op een Sram XD-body gemonteerd.

Net zoals op de X1 en GX 11-speed groepen zijn de eerste 11 kransjes uit gestanst staal en wordt alles met 123 stalen pinnen aan elkaar verbonden (Full Pin-technologie). De cassette heeft ook geen titaannitride behandeling ondergaan, maar krijgt wel een identieke zwartkleurige afwerking als de GX 11-speed.

De Sram Eagle GX-cassette kost 200 euro en weegt 450 gram. Dat kan nog steeds duur lijken, maar ook dat is meer dan de helft goedkoper dan de XX1-versie!

Sram GX Eagle-ketting | 270 gram – 29 euro

De ketting wordt op dezelfde manier geproduceerd als de XX1 en XO1 modellen, maar de oppervlaktebehandeling die ze kreeg is minder verregaand als op de topmodellen. Verder beschikt de GX-ketting ook niet over de ‘Hollow Pin’ oplossing om enkele grammen te winnen door het gebruik van holle klinknagels. De vorm van de kettingschakels (inclusief de snelsluiting) is identiek, net zoals de constructiemethode.

Met een prijs van 29 euro is ook de ketting bijna de helft goedkoper dan die van de XO1 en XX1 Eagle groepen, en ze is er volledig compatibel mee.

Sram GX Eagle: de eerste test

Onze aanpak voor deze eerste test van de Sram Eagle GX verliep iets anders dan gewoonlijk, want we deden dit in het gezelschap van Sandrine en Didier, die voor enkele dagen hun thuis in de Elzas en België achterlieten, en Anne-Caroline Chausson en Simon André.

Voor de test trokken we naar de Albères, een streek op de grens van Frankrijk en Spanje. Alvorens onze mening te geven, laten we eerst Sandrine en Didier, die geen deel uitmaken van ons vast testpanel, hun mening geven over deze nieuwe aandrijving.

Sandrine: “Ik zou me omschrijven als iemand die graag rustig geniet op de mountainbike en ik ben ook eerder ‘klassiek’ wat betreft mijn gebruikt materiaal. Zo had ik nog nooit met een enkelvoudig kettingblad gereden en ik was er dan ook een beetje bang van. Ik vond het geweldig dat de aandrijving altijd perfect reageerde, zelfs als ik ze forceerde omdat ik te laat schakelde. Ze werkt echt goed en ik vraag me af wat haar limiet is. Je moet je geen zorgen meer maken om een voorderailleur en je hoeft dus ook niet meer te denken aan de kettinglijn.”

Didier: “Ik rijd sinds drie jaar met een enkelvoudig kettingblad. Ik vond het kransje van 50 tanden echt geweldig, want daardoor kan ik met een groter voorblad rijden. Met de Eagle GX kan ik vooraan misschien een 32 monteren. De dag dat ik van aandrijving moet wisselen, denk ik dat ik voor de GX zal opteren.”

Onze mening

We kunnen enkel maar blij zijn met de komst van de GX, want we waren al compleet weg van de topmodellen. De mogelijkheden die deze cassette biedt zijn groot en de limieten werden nog maar eens verlegd. We waarderen natuurlijk het gemak waarmee we kunnen klimmen eens we op het kransje van 50 tanden rijden en het grote voordeel van dit alles is dat je een groter voorblad kan monteren. Deze vaststelling is hetzelfde bij de GX, XX1 en X01 Eagle. Met de Sram Eagle GX-aandrijving zitten we niet meer in het luxesegment, maar toch zijn de prestaties sterk gelijkend wanneer alles perfect is afgesteld.

Het schakelen verloopt echter iets minder direct en iets luidruchtiger in vergelijking met de topmodellen, maar dat gaan we hier niet als een gebrek omschrijven, zo erg is het niet. Enkel wanneer alles niet meer optimaal is afgesteld en je stevig doorrijdt op zwaar terrein voel je en hoor je dat de aandrijving minder nauwkeurig werkt.

Voor een model dat meer dan de helft goedkoper is dan het topmodel, zijn de prestaties meer dan behoorlijk. Deze prestaties zullen ook iedereen bekoren die niet met een chronotijd in zijn of haar gedachten zit. Voor deze laatsten zal een duurtest uitsluitsel moeten geven over wat nu echt de limieten zijn van de Sram GX Eagle. We verheugen er ons echter al op om deze groep van origine op meer goedkopere fietsen te zien dan tot hiertoe het geval was. Onze kleine teen voorspelt ook dat we in de toekomst meer en meer fietsen op de markt zullen zien verschijnen die enkel compatibel zullen zijn met een enkelvoudig kettingblad. En dan mogen we ook de extra vrijheid die de designers zullen krijgen niet vergeten, vooral dan bij full suspensions.

Nuttige links: www.sram.com – Onze tests van de XX1 Eagle-groep: gedurende 6 weken op onze home trails en tijdens de Cape EpicOnze duurtest van de Sram GX 11-speed groep

DoorPaul Humbert