Presentatie | BMC Trailfox AMP: wanneer een prototype realiteit wordt

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Presentatie | BMC Trailfox AMP: wanneer een prototype realiteit wordt

Tijdens de laatste Eurobike showde het Zwitserse merk BMC een prototype van een e-mtb dat veel stof deed opwaaien. Vandaag is de definitieve versie van de BMC Trailfox AMP klaar en het verheugt ons om zien dat hij heel sterk lijkt op het prototype! De fiets is opgebouwd rond een carbon frame, een Shimano-motor en een geïntegreerde batterij. Verder heeft hij ook heel sportieve intenties. We trokken naar zijn geboortegrond, Zwitserland, om hem in avant-première te ontdekken en om hem vervolgens voor het eerst te testen op de paden tussen Grimentz en Verbier.

In tegenstelling tot de automobielwereld, waar de designers worden afgeremd door de vele normen die worden opgelegd, is dat in de fietswereld (gelukkig) minder het geval. De kleur mag dan wel anders zijn, maar de mooie pure lijnen van het prototype zien we wel terug op de definitieve versie.

Oké, het is nog altijd een forse baby die zijn rondingen en motor niet probeert te verbergen, maar de BMC Trailfox AMP (dit is zijn volledige naam, als referentie naar ampère, de eenheid van elektrische stroom) is er toch bijzonder goed in geslaagd om alles goed te integreren.

Een vering die het pompen moet tegengaan

Na afloop van Eurobike trokken Antoine en de verantwoordelijken van het project naar Impec Lab, het centrum dat de prototypes voor BMC ontwikkelt en ook gebaseerd is in Zwitserland, opdat zij een eerste testfiets op basis van een Trailfox zouden produceren.

“We hadden al snel door dat je nooit te veel veerweg kan hebben op een e-mtb en dat een veerweg van 150 millimeter perfect overeenstemde met wat we voor ogen hadden als doeleinden voor deze fiets. Tevens wilden we dat de fiets zo nauw mogelijk aansloot bij de Trailfox. Impec Lab vertrok dus van een carbon Trailfox-frame dat in stukken gezaagd werd waarop we machinaal bewerkte stukken plaatsten zodat de motor en batterij een plaats zouden vinden op het frame, of nog een licht gewijzigde vering. We kozen ook voor 27,5″-wielen, die voor ons vanzelfsprekend zijn op dit type fiets.”

Trouwens, deze eerste testfiets werd tijdens onze trip door Zwitserland gebruikt door de fotograaf die onze avonturen vastlegde, een bewijs van de afwerkingskwaliteit die toen al aan de fiets werd besteed. “Deze testfiets stelde ons in staat om heel wat technische opties te valideren, zoals bijvoorbeeld de APS-vering, waarvan we besloten om ze te behouden. In het begin dachten we dat een vering die het pompen moet tegengaan niet nuttig zou zijn op een e-mtb, maar het tegendeel bleek waar!”

“De fiets is inderdaad uitgerust met een motor, maar naar onze mening wijzen te veel e-mtbs naar de motor als schuldige voor het pompen van de fiets. Door de motor kunnen we ongelooflijk steile hellingen toch beklimmen, maar de fiets mag niet plomp worden. Hier hebben we een anti-squat die de 100% benadert en we hebben de APS-vering aangepast aan de bijkomende nadelen van een e-mtb. Zo is de onderste link 60% breder en gebruiken we lagers die 60% groter zijn dan op de klassieke Trailfox,” legt Mariano Schoefer uit, de Franse ingenieur die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van deze fiets. Ook de veringscurve is progressiever om het extra gewicht te compenseren.

De Shimano-motor, een evidentie

De keuze voor de Shimano-motor werd al snel gemaakt en hielp het team goed om de ontwikkeling van de BMC Trailfox AMP tot een goed einde te brengen. Antoine Lyard herneemt het woord: “Shimano en BMC werkten, met dank aan ons XC-team, reeds langer samen en de timing van de ontwikkeling van onze e-mtb viel samen met die van hun motor. We evolueerden parallel met elkaar en we konden dan ook veel feedback geven. Natuurlijk waarderen we ook het gedrag van de motor, een gedrag dat zich tussen dat van een Bosch en Brose situeert en naar onze mening de voordelen van deze twee combineert: hij is dan ook krachtig en soepel.”

Het ontwikkelingsteam was vooral verheugd om zien dat de motor vrij compact is in vergelijking met andere oplossingen (we volgen hen hier moeiteloos in en denken automatisch aan Bosch), waardoor de BMC Trailfox AMP de APS-vering kon behouden waarover we al spraken. Andere interessante details zijn het bracket dat iets hoger komt te liggen en het gebruik van cranks van 170 millimeter, waardoor men vermijdt dat deze laatsten in contact komen met de ondergrond als de vering wordt ingedrukt. Dit is interessant als je op een technische beklimming stevig op de pedalen moet duwen om volop van de mogelijkheden van de motor te kunnen profiteren.

BMC ontwikkelde ook een specifieke kettinggeleider omdat de originele niet perfect samenging met de APS-vering. De snelheidssensor vond een plek op de achterste remschijf, zoals op een zekere Specialized Levo, dit om beter beschermd te zijn en voor een mooiere visuele integratie.

Een carbon frame voor de stijfheid

Shimano biedt twee mogelijkheden aan voor de plaatsing van de batterij: zowel extern als geïntegreerd in het frame. BMC koos natuurlijk voor de tweede oplossing op de Trailfox AMP. Het gebruikte carbon voor de voordriehoek werd dan weer gekozen in functie van de best mogelijke torsiestijfheid, maar ook opdat men de motor zo laag mogelijk zou kunnen plaatsen en hem zo goed mogelijk zou kunnen integreren. De achterdriehoek is nog steeds uit aluminium.

Zonder carbon hadden we nooit de fiets kunnen maken die we voor ogen hadden

“Dit biedt ons vele mogelijkheden op structureel vlak. En onze designers waren vooral blij met de vrijheid die ze dankzij het carbon kregen bij het uittekenen van de vormen van het frame. We ontkennen niet dat we verrast waren door de omvang van de geïntegreerde batterij van Shimano, want om afkoelingsredenen moesten we elke cel meer spreiden. Zonder carbon hadden we nooit de fiets kunnen maken die we voor ogen hadden. De gewichtswinst daarentegen is er wel, maar is geen doel op zich. We delen dan ook niets mee over dit thema,” voegt Stifu toe, zoals de chef ontwikkeling bij de MTB-tak van BMC door iedereen genoemd wordt. Hij preciseert dat het gewicht van de fiets tussen de 21,5 en 22,5 kilogram schommelt naargelang de versie.

Om hun doel te bereiken, ontwikkelden de ingenieurs een voordriehoek waarvan de schuine buis uit een soort driehoekige kamer bestaat die de naam ‘Twin Hollowcore Concept’ meekreeg. De kabels lopen tussen de batterij en de bovenkant van de buis intern door het frame en BMC ontwierp ook een serie geïntegreerde verstevigingen alsook een eigen kap om de batterij en de motor visueel beter te integreren en om ze beter te beschermen tegen impacts.

Deze kap is nog steeds in het zwart, terwijl het frame wel een kleurtje meekreeg. Dit om het geheel visueel wat lichter te maken, want de zwarte prototypes waarmee het team rondreed, komen inderdaad veel massiever over. Klein belangrijk detail: op deze fiets kan, dankzij de geïntegreerde batterij, ook een bidonhouder gemonteerd worden.

Een uitgesproken geometrie

Het doel was om een all mountain te ontwikkelen, met de enduro Trailfox als referentie, en de BMC Trailfox AMP maakt dan ook gebruik van een uitgesproken geometrie die aantoont dat BMC een fiets wilde ontwikkelen die zich eerder richt op ervaren bikers en niet op zij die simpelweg een e-bike zoeken om terug aan sport te kunnen doen om er rustig in het bos mee te gaan toeren.

Zowel vooraan als achteraan beschikt de Trailfox AMP over 150 millimeter veerweg. De balhoofdhoek bedraagt dan weer 66 graden (met een offset van 51 millimeter voor de vork). De reach is met 445 millimeter vrij lang in de maat M (drie maten beschikbaar) en het doel was om de voorsteven van de fiets sterk naar voren te brengen, opdat de fiets meer vertrouwen zou schenken aan de biker. De liggende achtervork is 447 millimeter lang (in de maat M), wat even lang is als bij de fietsen zonder elektrische assistentie. De zitbuishoek bedraagt 74,5 graden, wat vrij rechtop is.

Gewicht, prijzen en onderdelen van de drie versies

Het gamma van de Trailfox AMP bestaat uit drie verschillende niveaus. Allen maken ze gebruik van hetzelfde carbon frame en dezelfde batterij, terwijl de twee duurste modellen gebruikmaken van een Shimano Di2-aandrijving. “We denken dat dit relevant is op een e-mtb, want we kunnen niet enkel gebruikmaken van dezelfde batterij en dezelfde app (e-Tubes Project) als de Shimano-motor (de display op het stuur), maar daar komt nog bij dat de kracht van de elektrische derailleur toelaat om snel en precies te schakelen, en dat ondanks de zware belasting van de motor,” voegt Antoine Lyard toe.

Voor de rest doet BMC een beroep op meerdere leveranciers die specifieke onderdelen ontwikkelen voor e-mtbs, zoals Fox voor de vorken (36) en DT Swiss dat onlangs een compleet e-hybride programma voorstelde. De banden komen van Maxxis met een Rekon+ die achteraan een goede grip biedt, gecombineerd met een High Roller met grotere noppen vooraan (ook al hadden we zelf liever een Minion DHF gezien). Remmen doe je ofwel met een Shimano Saint op het topmodel of een Magura MT7 of MT5 op de andere modellen.

De prijzen gaan van 6999 euro voor de BMC Trailfox AMP Two met een mechanische XT (grijs) tot 8999 euro voor de One (beige) met een XT Di2 en 11999 euro voor de LTD (blauw, hier getest), die zoals zijn naam al aangeeft slechts beperkt beschikbaar zal zijn en waarop de productiechefs zich niets moesten ontzeggen (XTR Di2-aandrijving, carbon DT-wielen met 30 millimeter brede velgen die specifiek werden ontwikkeld voor een e-mtb, …). De LTD zal in juli in de winkel moeten staan, terwijl dat voor de twee andere ‘goedkopere’ modellen in oktober het geval zal zijn.

BMC Trailfox AMP: de eerste indruk

We kregen de kans om aan het stuur van de nieuwe BMC Trailfox AMP gedurende twee dagen een trip van ruim honderd kilometer af te leggen in de Zwitserse Alpen. We deden dit onder meer op het parkoers van de Grand Raid Verbier-Grimentz, maar dan wel in de omgekeerde richting, waarbij we in één dag 90,5 kilometer en meer dan 3300 hoogtemeters aflegden (met twee batterijen). Dit was voor ons onze langste dag ooit op een e-mtb, waarvan je hier een verslag kan lezen van onze eerste indruk: www.vojomag.nl/eerste-test-van-grimentz-naar-verbier-met-de-bmc-trailfox-amp

DoorOlivier Béart