Bezoek | Focus: een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van de nieuwste e-mountainbikes

Techniek
4 January 2020 — Paul Humbert

Afgelopen zomer opende Focus voor ons de deuren voor een driedelig bezoek. Enkele weken geleden presenteerden we in het eerste deel reeds de Jam², Thron² en Jarifa², de nieuwste e-mountainbikes van het Duitse merk. Maar vooraleer we de afgewerkte fietsen van die modellen te zien kregen, namen we eerst een kijkje achter de schermen tijdens het ontwikkelingsproces.

En daarvoor trokken we naar Stuttgart, waar we kennismaakten met de ingenieurs en de marketinglui van Focus. Aan de buitenkant ziet het gebouw waar Focus gevestigd is er wat sobertjes uit, maar het interieur is nieuw en aangenaam ingericht. Het eerste wat we bij onze aankomst moeten doen, is het ondertekenen van een vertrouwelijkheidsovereenkomst.

Niet dat Focus ons niet vertrouwt, maar het merk moet ook zijn partners beschermen (en vooral Bosch). Wanneer we de werkplaats betreden, begrijpen we deze gang van zaken maar al te best.

 

 

In de werkplaats zien we immers een serie onafgewerkte fietsen en frames staan. Het gaat om de eerste prototypes van het toekomstige e-mountainbike gamma van Focus. En daar horen heel wat nieuwigheden bij, met als belangrijkste de integratie van de nieuwe Bosch Performance CX-motor. Wat we hier zien is een preproductiemodel waarop nog enkele parameters ontbreken.

Het nieuwe e-mountainbike gamma van Focus werd ondertussen gelanceerd, meer daarover in dit artikel: www.vojomag.nl/nieuw-2020-focus-jam²-jarifa²-thron²-de-nieuwe-generatie.

 

We gaan hier niet meer in detail treden, maar onthoud gewoon dat het gaat om een compleet nieuwe familie e-mountainbikes bestaande uit de Jarifa² (voor recreatief gebruik), de Thron² (een full suspension met 130 millimeter veerweg) en de Jam² (met 150 millimeter veerweg). Achter deze drie fietsen gaat hetzelfde ontwikkelingsteam schuil.

En dat team hebben wij in Stuttgart ontmoet. Zij ontvingen ons met veel enthousiasme, blij dat ze zijn dat ze eindelijk meer mogen onthullen.

 

 

De fietsen zijn in dit stadium nog ruw afgewerkt en de 3D-printer print non-stop plastic en rubber onderdelen voor de eerste testexemplaren en prototypes.

 

 

Ergens aan de muur hangt trouwens een frame dat volledig met de 3D-printer werd geprint. Dankzij 3D-printers verloopt het ontwikkelingsproces heel wat sneller en is het werk van de designers heel wat makkelijker geworden.

Beginnen doen we met een ritje met ingenieur Fabian Schloss en marketingverantwoordelijke Martin Leins. De fietsen worden voornamelijk rond Stuttgart ontwikkeld – een regio waar nog heel wat andere spelers uit de fietsindustrie zich bevinden, denk maar aan Bosch en Merida – en een eerste keer getest.

Fabian is tijdens de ontwikkeling van een fiets ook regelmatig op het terrein te vinden.

In dit stadium van de ontwikkeling schenkt Fabian vooral veel aandacht aan de instellingen van de veringen. Ook de beslissing welke demper nu het meest geschikt is voor welke geometrie moet nog genomen worden.

Eens terug in de kantoren van Focus, maken we kennis met Alexander Glink, een van de productmanagers achter de nieuwe fietsen. Focus deed tot hiertoe steeds een beroep op een Shimano-motor en dus is het eerste onderwerp dat we aansnijden de komst van Bosch.

 

 

De vorige generatie e-mountainbikes van Focus werd nog veelal op pad gestuurd met een geïntegreerde batterij met een beperkte autonomie. Een tweede, externe, batterij moest toen de autonomie vergroten (lees hier onze presentatie van de toenmalige Jam² na: www.vojomag.nl/met-de-jam²-wil-focus-de-e-bike-herdefinieren). De komst van Bosch zorgt voor nieuwe rijeigenschappen.

Een nieuwe familie ontwerpen, wil ook zeggen een nieuwe identiteit ontwikkelen. Voor het ontwikkelingsteam bij Focus moest alles in balans zijn en stond ook de wendbaarheid hoog in het vaandel, ook al betekende dat soms de laatste nieuwe trends negeren. Alexander haalt aan dat Specialized het steeds heeft over ‘de kortste’, Mondraker over ‘de langste’, maar dat hij en zijn team liever naar een goed compromis met een moderne toets (geometrie, technische eigenschappen) zochten.

Zonder overhaastig te werk te gaan, begon men aan de ontwikkeling van wat intern ‘Project Why’ werd genoemd.

 

 

Focus legde tijdens de ontwikkeling van de nieuwste e-mountainbikes het accent niet op competitief gebruik, noch op een overdreven grote autonomie. Het legde daarentegen de klemtoon op een sportief en veelzijdig rijgedrag en een fiets die makkelijk te hanteren zou zijn. Met het gekende resultaat dat je hier kan terugvinden: www.vojomag.nl/nieuw-2020-focus-jam²-jarifa²-thron²-de-nieuwe-generatie.

Wat valt er in de toekomst nog te verbeteren? Met Alexander bekijken we de almaar langer wordende lijst van onderdelen die specifiek zijn voor e-mountainbikes. Hij geeft toe dat hier best vraag naar is of dat bepaalde onderdelen toch minstens versterkt moeten worden voor een gebruik op e-mountainbikes, denk maar aan de wielen en remmen. Gebruikers van e-mountainbikes rijden steeds meer en meer kilometers, maar het gewicht van de fietsen blijft aanzienlijk. Alexander ziet de fietsen in de toekomst lichter worden zodat gebruikers er nog meer plezier aan zullen beleven op de trails.

Ons bezoek aan de kantoren van Focus heeft ons vooral geleerd dat het, zonder een welomlijnd idee, ontzettend moeilijk is om een nieuwe fiets te ontwerpen. Daarom dat er veel brainstorming aan de ontwikkeling van de nieuwe e-mountainbikes is voorafgegaan.

Het was een hele eer dat we van Focus de kans kregen om de verschillende prototypes in zo’n vroeg stadium te bewonderen, maar het was nog mooier om zien hoe een heel team gezamenlijk naar hetzelfde doel toewerkt. Technische hoogstandjes zullen we niet snel zien bij het Duitse merk, maar de mensen die hier werken steken wel heel hun ziel in de fietsen.

Meer info via www.focus-bikes.com