Bezoek | Giant Taiwan: in het hol van ‘s werelds grootste fietsenfabrikant

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Bezoek | Giant Taiwan: in het hol van ‘s werelds grootste fietsenfabrikant

In Taichung, in het hart van Taiwan, doet Giant veel meer dan alleen fietsen produceren: de groep verfijnt er de industriële expertise die een wereldwijde maatstaf is geworden. De GTM-fabriek (Giant Taiwan Manufacturing) is niet zomaar een assemblagelijn, maar een compleet ecosysteem waar koolstofvezels ter plaatse worden geweven, gevormd, uitgehard en geassembleerd. Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe Anthem 2026 kreeg Vojo de unieke kans om deze fabriek, een van de grootste ter wereld, te bezoeken.

Een beter symbool voor de Taiwanese industriële macht is nauwelijks denkbaar. Sinds de jaren 80 heeft Giant het landschap van de moderne wielersport vormgegeven. Van het eerste aluminium frame voor de massamarkt tot zelf geproduceerde high-modulus composieten: de groep heeft zijn naam gebouwd op de belofte om op grote schaal beter te produceren dan wie dan ook.

Een kleine toelichting: hoewel de fabriek in Taichung wordt beschouwd als de nummer 1 fabriek van het merk – het was de eerste (1972) en hier worden de high-end frames geproduceerd – heeft Giant wereldwijd niet minder dan negen fabrieken.

Het is geen geheim dat Giant ook frames produceert voor een aantal andere (zeer) grote merken. In hun fabriek in Taichung is de productie grofweg verdeeld tussen hun eigen productie (ongeveer 70%) en die voor andere klanten (30%). Het merk blijft hierover discreet, wat heel begrijpelijk is.

Als we ons richten op de productie van carbon, en meer specifiek op het Advanced SL-proces achter de Anthem 2026, is het belangrijk om te weten dat de fabriek is verdeeld in twee hoofdafdelingen, waarvan de tweede afdeling specifiek is gewijd aan de productie van aluminium frames en componenten. Deze fabriek beslaat een oppervlakte van 67.000 vierkante meter, wat groter is dan negen voetbalvelden …

Ook Alan Hatherly kwam hier een kijkje nemen om te achterhalen welk productieproces er schuilgaat achter de wedstrijdfiets waarmee hij in 2025 wereldkampioen XCO werd.

Aparte omstandigheden

We waren dus uitgenodigd op het hoofdkantoor van Giant voor de presentatie van de gloednieuwe Anthem Advanced SL 2026 (zie Test nieuw | Giant Anthem 2026: wereldkampioen XCO enerzijds of trail-MTB anderzijds), maar dat gebeurde in aparte omstandigheden. In september 2025 vaardigde de Amerikaanse douane en grensbescherming (CBP) een Withhold Release Order (WRO) uit tegen producten die door Giant in Taiwan worden geproduceerd. Kortom: fietsen, onderdelen en accessoires die door Giant Manufacturing Co. Ltd. in Taiwan worden geproduceerd, worden bij het binnenkomen van de Verenigde Staten tegengehouden vanwege het verbod op de import van goederen die door dwangarbeid zijn geproduceerd (artikel 19 U.S.C. §1307).

Een WRO is geen gerechtelijke uitspraak, maar een administratieve maatregel op basis van 'redelijke informatie'.

Opgelet, een WRO is geen gerechtelijke uitspraak, maar een administratieve maatregel op basis van ‘redelijke informatie’. Dit betekent dat de producten aan de grens worden geblokkeerd totdat Giant het nodige bewijs levert om de bezwaren van de Amerikaanse douane te weerleggen.

Het is Phoebe Liu, de CEO van het merk, die de situatie verduidelijkt: “We hebben in Washington met het CBP gesproken om nauw samen te werken. We hebben de WRO uiteraard aangevochten en om intrekking ervan verzocht, waarbij we de nadruk legden op interne toezichtsmechanismen, audits door derden en een Zero Recruitment Fee Policy (wervingskosten die het bedrijf betaalt voor nieuwe arbeidsmigranten).”

Nu is het alleen nog wachten tot het CBP het bewijsmateriaal heeft beoordeeld voordat het bevel wordt ingetrokken (of niet). Op dit moment kunnen we alleen maar vaststellen dat Giant hierover vrij transparant is. Van onze kant willen we eraan toevoegen dat, afgaande op wat we hebben gezien tijdens onze verschillende bezoeken aan het eiland in de loop der jaren, het verre van een ontwikkelingsland is, en dat de productie in Taiwan niet langer wordt gedreven door lage kosten, maar eerder door de unieke kwaliteiten en expertise die het in de fietsindustrie ontwikkelde.

Ruw carbon als uitgangspunt

Hier begint alles met één materiaal: ruwe carbonvezels. Met deze ‘weefruimte’ presenteert Giant zich als het enige grote merk dat zijn carbon frames produceert uit ruwe, droge vezels. Giant koopt niet zomaar kant-en-klare, voorgeïmpregneerde platen in, maar produceert zijn eigen (unidirectionele) carbonvezellagen, met Toray- of Mitsubishi-vezels die geïmpregneerd zijn met thermohardende hars volgens gepatenteerde formules.

De rollen vezels worden op dit grote rek opgeslagen (helemaal links op de ‘algemene’ foto van de machine hierboven) …

… voordat ze in deze grote lamineermachine worden geweven.

Aan deze rollen wordt hars toegevoegd om een ​​uniforme laag te vormen. Vervolgens worden er een aantal druk-en temperatuurprocedé’s uitgevoerd om een ​​homogeen resultaat te verkrijgen.

Aan de andere kant van de weefmachine bevinden zich grote rollen met kant-en-klare carbon/harsplaten.

Deze autonomie stelt Giant in staat om de vezel-harsverhouding, het vezeltype en de vezeloriëntatie nauwkeurig af te stemmen op het specifieke model. De carbonvezel van een Anthem Advanced SL heeft niet hetzelfde ‘recept’ als dat van een racefiets of een Reign-endurofiets.

Elke rol wordt vervolgens tot gebruik in een grote koelkast bij -20°C bewaard om vroegtijdige veroudering te voorkomen. “Oké, is iedereen toch buiten?”

Het snijden: precisiewerk

Het is een hele klus om die lange rollen vezels om te zetten in fietsframes! De eerste stap is het snijden van vormen volgens precieze sjablonen. Ingenieurs noemen het een ‘puzzel’: er zijn honderden stukjes – van verschillende vezels – nodig voor een compleet frame.

Deze stap vereist een bovenmenselijke precisie en wordt daarom uitgevoerd door een geautomatiseerde robot. Vergeet lasersnijden. “De hitte genereert imperfecties en rafels op de koolstofdelen, wat niet ideaal is”, zegt Giant. Wat we hier zien, heet koudsnijden (Cold Blade Cutting).

Een proces dat er volgens het merk voor zorgt dat er zo min mogelijk carbonvezels verloren gaan, wat resulteert in een lichter frame met minder onvolkomenheden.

Giant gebruikt ook een andere uiterst precieze machine om een ​​aantal van deze gesneden carbon delen in elkaar te zetten. Het merk beschouwt dit als een unicum in de fietsindustrie. Dit zijn zo’n beetje de enige geautomatiseerde processen; bijna al het andere gebeurt met de hand.

De montagepuzzel

De lamineerruimte is een van de meest gecontroleerde ruimtes van de fabriek. Hier wordt elk afzonderlijk stuk voorgesneden carbonvezel met de hand op verschillende framevormen geplaatst (de witte ‘mal’ die zichtbaar is).

De technici hier maken geen ‘frame’, maar subassemblages. In dit geval werken ze aan de voorste driehoek van de nieuwe Anthem!

Tegenover de operators zie je zwarte dozen waarin alle stukjes van de puzzel in volgorde en toepassingsrichting zijn gerangschikt. Elk stukje wordt één voor één geplaatst. Het is een ware kunst, die nauwkeurigheid en een hooggekwalificeerde expertise vereist.

Klaar voor de oven

Zodra de frames volledig zijn gelamineerd, worden ze in tweedelige stalen mallen gelegd. Deze worden onder druk in industriële ovens verhit om te harden.

Giant produceert een indrukwekkend aantal modellen carbon fietsframes, met mallen die elk tienduizenden dollars waard zijn …  En dan te weten dat sommige modellen meerdere mallen nodig hebben, voor één fietsmaat!

Tijd voor verificatie: röntgenfoto en CMM

De fabriek van Giant beschikt ook over een röntgenkamer voor de inspectie van de frames. Het doel is om luchtbellen in de carbon structuur op te sporen. Deze afdeling vereist dat medewerkers 24/7 operationeel zijn.

De frames passeren ook door het ‘Coordinate Measuring Machine Lab’, een meetrobot die de uitlijning van het frame controleert. Zoals je wellicht al geraden hebt, mochten we dat niet laten zien.

Giant heeft ook een eigen ‘martelkamer’ waar verschillende vermoeidheidstests worden uitgevoerd. Het merk beweert zijn carbon producten te testen op een dichtheid die ongeveer 20% boven de ISO-normen ligt. Een willekeurig percentage van elke batch frames wordt getest. Als er een probleem wordt gedetecteerd bij een van de frames, worden alle frames in de batch getest. Frames met problemen worden uit de productie gehaald.

Een korte omweg langs de wielafdeling

Giant produceert ook veel carbon velgen. Sterker nog, het bedrijf beweert meer carbon velgen te produceren dan welk ander bedrijf ter wereld dan ook …

We konden er met name zien hoe de Giant XRC-wielen worden gemaakt, die we later onder de Anthem Advanced SL mochten uitproberen …

Het handmatige proces mochten we helaas niet documenteren. Henry, de baas van deze GMT-fabriek, houdt zijn gasten nauwlettend in de gaten. Het beschermen van bedrijfsgeheimen is cruciaal, laten we dat niet vergeten!

Assemblage en verpakken

De laatste stop op onze tour is deze gigantische assemblage- en inpakruimte die tot aan het plafond reikt!

Nadat de voor- en achterdriehoek zijn gelakt, worden ze op deze werkplek aan elkaar gemonteerd.

Nadien worden ze op de transportband geplaatst waar de verschillende onderdelen worden gemonteerd, totdat er een fiets ontstaat die klaar is om in een doos te worden verpakt.

En daar is hij dan, op weg naar zijn toekomstige eigenaar!

Wat uiteindelijk bijblijft, is niet alleen de chirurgische precisie of het technische meesterschap dat je hebt gezien, maar juist het enorme aantal handen dat aan een frame werkt voordat deze de fabriek verlaat. Het gaat om honderden minutieuze handelingen voordat een fiets klaar is om op pad te worden gestuurd. Telkens we nu een carbon frame zien, zullen we ons de beelden van al deze handelingen herinneren. En misschien herinnert dit sommigen eraan waarom een ​​frame zo duur kan zijn: het mag dan een eenvoudig product lijken, maar het is de culminatie van handelingen, tijd en aandacht, gevormd door een mix van industriële precisie en menselijke expertise.

Onze presentatie en eerste test van de Giant Anthem 2026: Test nieuw | Giant Anthem 2026: wereldkampioen XCO enerzijds of trail-MTB anderzijds

Meer info via www.giant-bicycles.com

Door  Adrien Protano