Bike check | De nieuwe custom Scott Spark RC van Kate Courtney

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Bike check | De nieuwe custom Scott Spark RC van Kate Courtney

Wereldkampioene Kate Courtney wisselde de voorbije winter van team en daar hoort ook een nieuwe fiets bij. Voortaan is ze onderweg op een Scott Spark RC die sterk lijkt op de fiets van die andere wereldkampioen, Nino Schurter. Tijdens onze trip naar Arizona kregen we van Kate de tijd om haar fiets eens grondig tegen het licht te houden.

Kate Courtney reed bij Specialized steeds met frames met een persoonlijke toets en ook bij Scott mocht ze zelf de kleuren van haar nieuwe fiets kiezen. Ze koos voor een ‘girly’ roze gecombineerd met een beetje zwart.

Al zijn de donkere delen niet helemaal zwart, want ze werden opgesierd met glitters.

Uiteraard is ook het kersverse Sram Eagle AXS-schakelsysteem present op de Scott Spark RC van Kate Courtney (meer daarover in het artikel over de presentatie). Op de fiets van Kate merken we toch enkele kleine zaken op. De cassette (10-50) kreeg de nieuwe regenboogtint, maar we merken wel dat Courtney met een Sram XO1 Eagle AXS-derailleur rijdt en niet met de XX1. Dit komt enkel en alleen omdat de XX1 Eagle AXS nog niet beschikbaar was. Van zodra dit wel het geval is, wordt de derailleur vervangen. Tussen beide zit er echter weinig verschil, op de bouten na dan. Kate Courtney ontdekt haar nieuwe materiaal nog maar pas en kiest nog niet voor de Matchmaker (om de shifter rechtstreeks op de remhendel te monteren). Ze kiest liever voor een aparte beugel zodat ze de shifter kan monteren waar ze hem het liefste wil. Kijk ook naar het bijhorende kleurtje van de beugel. Het zit hem in de details …

Zoals alle profs traint ook Kate Courtney met een vermogensmeter die ze soms ook gebruikt tijdens een wedstrijd. Op haar fiets zien we een model van Quarq dat geïntegreerd werd in het Sram XX1 Dub-crankstel. Het kettingblad telt 32 tanden en de traparmen van 170 millimeter stemmen overeen met Kate haar kleine gestalte, Kate rijdt namelijk met een small.

Sturen doet Kate met een Syncros Fraser SL, de carbon stuur en stuurpen combo. Het stuur werd ingekort tot 700 millimeter en de stuurpen heeft een lengte van 60 millimeter.

Ook de GPS-houder komt van Syncros zodat deze perfect samengaat met de bijzondere vorm van de stuur en stuurpen combo. Kate rijdt op dit moment met een Sram Reverb AXS-dropper post waarvan de draadloze bediening onderaan het stuur zit.

De Twinlock van Scott, waarmee je de twee veringen kunt bedienen (open, traction, lockout), boven op het stuur ziet er niet echt gracieus uit, maar ergonomisch is het wel. De Syncros-grips zouden voor de wedstrijden nog vervangen worden door silicone exemplaren.

Vooraan zien we een RockShox SID World Cup-vork met een veerweg van 100 millimeter. De stuurbuis en het t-stuk van de voorvork zijn uit carbon.

Tot en met vorig seizoen reed Scott-Sram ondanks enkele tests van Nino Schurter nog discreet rond met een Fox Nude-demper (met drie standen) die speciaal voor de Spark werd ontwikkeld en ook op de seriemodellen te vinden is. RockShox beschikt nu echter ook over een versie voor de Spark. De cirkel is dus rond!

Tijdig stoppen doet Kate met Sram Level ULT-remmen met remschijven van 160 millimeter.

Boven de RockShox Reverb AXS-dropper post (met een drop van 100 millimeter) zit een Syncros Belcarra-zadel. Dit model komt uit het triatlon-gamma van Syncros. Het is een kort en breed zadel met in het midden een opening. Het zadel doet sterk denken aan het Specialized Power-zadel dat Kate in het verleden gebruikte.

Kate Courtney was tot hiertoe gewoon om met Crank Brothers Egg Beater-pedalen rond te rijden, maar net als de rest van het team doet ze nu een beroep op Ritchey. Ze koos voor de oude WCS TI-pedalen en niet voor de laatste nieuwe modellen met een groter contactoppervlak. De reden is eenvoudig, deze pedalen voelen quasi hetzelfde aan als de Crank Brothers-pedalen. En dit model is ook iets lichter dan het model met het groter contactoppervlak.

Scott-Sram wordt gesponsord door DT Swiss. Kate Courtney test momenteel meerdere opties, zoals deze DT Swiss XMC 1200-wielen met zeer brede velgen van 30 millimeter. Het team beschikt ook over velgen van 25 millimeter, die Nino Schurter gebruikt op zijn Spark. De velgen van 30 millimeter zitten normaal op de Scott Scale-hardtail van de Zwitser. Kate is ook volop aan het wennen aan de Maxxis-banden. Zo was ze in Arizona druk in de weer met de Rekon Race-exemplaren. En het ziet ernaar uit dat ze ook de rest van het seizoen met deze banden zal rijden. Nino geeft eerder de voorkeur aan de Maxxis Aspen.

In de banden test het team volop een systeem om het risico op lek rijden te verkleinen en om ervoor te zorgen dat de band bij een lage bandendruk beter op zijn plaats blijft zitten. Tot hiertoe heeft nog geen enkel systeem de mecaniciens en renners kunnen overtuigen. Het gewicht en een moeilijke montage in combinatie met de soepele xc-banden zijn de belangrijkste oorzaken dat men voorlopig nog niet naar deze oplossing grijpt.

Het gewicht van de complete fiets moeten we jullie schuldig blijven, want dit werd ons niet meegedeeld. En we hadden uiteraard ook geen weegschaal in onze bagage zitten. We vermoeden echter dat het gewicht rond de 9 kilogram ligt!

Zo, tot daar onze bike check van de Scott Spark RC van Kate Courtney. Maar we hebben in Arizona niet enkel aandacht besteed aan de fiets van Kate Courtney, we hadden er ook een aangename babbel met de wereldkampioene. Dat interview lees je hier: www.vojomag.nl/interview-kate-courtney-een-goedlachse-wereldkampioene

DoorOlivier Béart