Bike check | De Spark RC van het Scott-Sram team van Nino Schurter en Jenny Rissveds

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Bike check | De Spark RC van het Scott-Sram team van Nino Schurter en Jenny Rissveds

Het is al langer geweten dat het team van de olympische kampioenen Jenny Rissveds en Nino Schurter in 2017 een naamsverandering zou krijgen: voortaan draagt het team de naam Scott-Sram. En wie nieuwe partners zegt, zegt ook enkele wijzigingen aan de fiets. Vojo maakte de verplaatsing naar Zuid-Afrika om er deel te nemen aan de Cape Epic en ging en passant een kijkje nemen bij de presentatie van het team dat verder ook de Nederlander Michiel van der Heijden en de Zwitsers Andri Frischknecht en Matthias Stirnemann in zijn rangen telt. We mochten de nieuwe teamfietsen grondig bestuderen om alle details van die bike check met jullie te delen op de manier waarvan enkel wij het geheim kennen:

De Scott Spark RC van Nino Schurter (9,88 kilogram) …

Tromgeroffel, ziehier de nieuwe Spark RC van Nino Schurter met zijn nieuwe Scott-Sram kleedje. De olympische en wereldkampioen reed in het verleden al met de Sram Eagle-aandrijving, maar door de versterkte samenwerking met Sram verdwenen de DT Swiss-veringen ten voordele van die van RockShox.

… en die van Michiel van der Heijden

De nieuwe Spark van Michiel van der Heijden verschilt niet veel met die van Nino Schurter, maar daarover lees je verderop meer. Laat ons eerst de fiets van Nino in detail bekijken.

Schurter vertrouwt vanaf nu dus op een oranjerode RockShox SID World Cup-vork met de Boost-standaard. Een sticker op de vorkboog laat aan duidelijkheid niets te wensen over: je weet meteen wie de eigenaar is. De meest aandachtigen onder jullie, en zij die de Scott Spark die vorig jaar werd voorgesteld wat beter kennen, zullen zich meteen afvragen “oké, maar wat met de fameuze Twinlock en zijn drie posities?” Het klopt dat Scott en Fox samenwerkten aan de ontwikkeling van een specifieke vering voor de Spark, een vering die in drie posities kan ingesteld worden: open, geblokkeerd en een tussenstand met een gereduceerde veerweg van 70 millimeter.

Op dit moment laat het team hier nog niet veel over los, maar de vertegenwoordiger van Sram die we hebben uitgehoord, bevestigde ons “dat de vork momenteel een klassiek model is die instelbaar is in twee standen en binnenin voorzien is van de standaard Charger-cartridge. Maar samen met Scott werken we hard aan dit onderwerp en binnenkort zullen we dan ook over drie posities kunnen beschikken.”

Nino Schurter is momenteel de enige die een prototype van de RockShox Deluxe Blackbox-demper test, een demper die is aangepast aan de Spark en zijn speciale bevestiging. Tijdens de Cape Epic zullen ze echter allemaal nog met een ‘naakte’ Fox-demper rijden, waar de stickers van zijn verwijderd. In een crosscountry maakt Nino Schurter gebruik van een blokkering op het stuur die in twee posities kan ingesteld worden, maar hier in Zuid-Afrika houdt hij het bij een Fox-demper en de Twinlock met 3 posities (wat met de SID-vork niet kan) om van de tussenstand te kunnen profiteren die zeer nuttig kan zijn tijdens een wedstrijd als de Cape Epic.

Nino Schurter blijft trouw aan de Sram XX1 Eagle-aandrijving met een 10/50-cassette. In een crosscountry combineert hij dit met een kettingblad van maar liefst … 38 tanden (!), maar tijdens de Cape Epic zal dit naargelang de etappes een 36 of 34 zijn.

Nog een leuk detail: behalve de sensor van de Quarq-vermogensmeter, verbergt Nino Schurter in de as van zijn crankstel nog een Sahmurai Sword (een systeem om een tubeless band te repareren)! Hierdoor hoeft hij niet allerlei zaken op de stuurpost te binden.

De wielen komen nog steeds van DT Swiss. Ze zijn uitgevoerd in een speciale gouden look en ze beschikken duidelijk over nieuwe velgen. Het springt niet meteen in het oog, en ook de renners waren er niet echt van op de hoogte, maar als we ze vergelijken met de XMC 1200-velgen die het vorige seizoen werden gebruikt door het team, merken we dat velgen even breed zijn (25 millimeter intern, of drie millimeter meer dan de XRC), maar dat deze iets minder hoog en iets minder rond zijn.

De stuurpost en zitpost dan. Nino Schurter gebruikt onderdelen van Syncros, het accessoiremerk dat enkele jaren geleden werd overgekocht door Scott. Het stuur is 680 millimeter breed en de speciale stuurpen heeft een hoek van -17 graden (voor de Cape Epic) of -25 graden (voor een XC). Door die negatieve hoek behoudt Nino Schurter zijn positie, ondanks het feit dat hij is overgestapt op 29″-wielen. Trouwens, Schurter is slechts met 29″-wielen beginnen rijden op het moment dat de nieuwe Spark beschikbaar was. Ook de cups in het balhoofd zijn speciaal om 2 millimeter te winnen in de hoogte. We zien geen dropper post, maar wel dikke silicone grips, een zadeltasje met het nodige voor een noodreparatie en een snelsluiting voor de ketting die tussen de elastiekjes van de gps-houder geklemd zit!

De remmen zijn Sram Level Ultimate-exemplaren met zowel vooraan als achteraan remschijven van 160 millimeter.

Ten slotte wordt het team sinds dit seizoen officieel gesponsord door bandenproducent Maxxis. Voor droog terrein kiezen de renners voor de Aspen in de 2.25-versie met een versterkt EXO-karkas.

Een variant bij de ploegmaats

Zoals reeds gezegd, verschillen de fietsen van de andere renners licht met die van Nino Schurter. Zo is de vork bij de ploegmaats in het zwart uitgevoerd en gebruiken zij een iets minder extreme stuurpen dan Nino, zodat de stuurpost iets hoger komt te liggen. Voor de Cape Epic, en misschien ook voor de rest van het seizoen, opteerden vele renners voor een RockShox Reverb-dropper post, zoals hier Matthias Stirnemann, het maatje van Schurter tijdens de Cape Epic. Stirnemann benut wel niet de volledige lengte van zijn dropper post, zodat hij toch een zadeltasje zou kunnen gebruiken, maar ook omdat hij tijdens afdalingen het zadel tussen zijn benen zou kunnen klemmen.

Jenny Rissveds kiest voor 29” op haar Scott Spark Contessa!

De olympische kampioene Jenny Rissveds is de enige dame bij Scott-Sram en ze koos in 2017 voor een grote verandering: vanaf nu rijdt ze rond met een 29″ in de plaats van met een 27,5”.

Jenny vertelt: “Vorig jaar was het nog te vroeg om die overstap te maken. In volle voorbereiding op de Spelen wilde ik mijn gewoontes niet overhoop gooien. Maar deze winter heb ik veel tests uitgevoerd en ik koos ervoor om definitief over te stappen naar 29″. Ik voel me er zeer goed op, de wendbaarheid is uitstekend en je wint op alle vlakken.”

Het gaat om een frame in de maat S en Jenny Rissveds heeft recht op een SID-vork die past bij de kleuren van haar Scott Spark Contessa.

Ook zij maakte de keuze om met een dropper post te rijden tijdens de Cape Epic, en ze behoudt deze misschien ook tijdens de rest van het xc-seizoen. Op de stuurpost houdt dit in dat er boven op het stuur een Twinlock gemonteerd staat met net daaronder een Pushlock, een plaats waar deze het best te bedienen is.

De fiets van Vojo-Scott

We beschouwen onszelf verre van als profs, maar jullie dienaar is ook aanwezig in Zuid-Afrika om er deel te nemen aan de Cape Epic … en dat aan het stuur van een Scott Spark RC 900 Pro die ook is aangepast en voorzien is van heel wat te testen onderdelen. Gedurende een week zal deze fiets dan ook ruw onder handen genomen worden in deze toch wel extreme wedstrijd die de Cape Epic is. Maar daar komen we na afloop van de wedstrijd in detail op terug!

Tijd nu om alle remmen los te gooien en de paden te bestormen!

Meer info kan je vinden op de nieuwe website van het team https://scott-sram.com en je kan het Scott-Sram team tijdens de Cape Epic hier volgen: www.scott-sports.com/gb/en/page/cape-epic

DoorOlivier Béart