Bike check & eerste test | Cannondale Slate Force 1: een gravelbeest ten top

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Bike check & eerste test | Cannondale Slate Force 1: een gravelbeest ten top

Gravelbikes, what’s in a name? Kort samengevat zijn gravelbikes gemaakt om zowel op de weg als offroad uit de voeten te kunnen. De uitdaging is dus om elementen uit de weg- en mountainbikewereld optimaal te combineren, met als resultaat een zo divers mogelijk inzetbare fiets. Rest een belangrijke bedenking: kunnen road en offroad gecombineerd worden in één multi-inzetbare fiets? Of investeer je best in twee fietsen (racefiets en mountainbike)? Wij gingen op pad met de Cannondale Slate Force 1, hét paradepaardje uit het gravelsegment van het Amerikaanse merk …

De roots van deze nieuwe tak in de wielersport liggen in de Verenigde Staten, waar er op het platteland veel easy offroad wegen te vinden zijn. Deze brede tractorsporen vereisen een fiets die bestand is tegen steenslag en kleine oneffenheden, maar diezelfde fiets moet ook snel uit de hoek komen op asfalt.

Een gravelfiets is “the best of both worlds” in één fiets

Die combi elementen vind je terug op een gravelfiets. Zo wordt er gekozen voor een racestuur, een vaste vork en 700c wielen (allen uit het wegwielrennen), en past men hydraulische schijfremmen, de mogelijkheid tot bredere banden en een 1x-drivetrain toe (oorspronkelijk uit de mountainbikewereld). Je krijgt dus “the best of both worlds” voorgeschoteld in één fiets.

Cannondale Slate Force 1: tech talk

Wanneer je de bike voor het eerst ziet, valt het je meteen op. Cannondale gaat “off the beaten track” en durft de gravelwereld te herdenken. Ten eerste krijg je een frame uit hoogwaardig aluminium voorgeschoteld met een bredere staande en liggende achtervork. Op die manier kan er een band gemonteerd worden tot 45 millimeter breed en worden er door het frame reeds schokken en trillingen opgevangen.

De eerste aanpassing die wij echter gedaan hebben, is de keuze voor een comfort in plaats van een racezadel. Wij hebben met het oog op de Dirty Boar gravel ride (165 kilometer en 2700 hoogtemeters – klik hier voor het verslag) geopteerd voor de Cambium-versie van Brooks. Comfortabel en duurzaam. Perfect voor lange ritten.

Daarnaast springt ook de Lefty Oliver in het oog. Deze werd speciaal voor de Slate ontwikkeld en heeft een veerweg van drie centimeter. Vergeleken met een mountainbike set-up is dat belachelijk weinig, maar rekening houdend met de trend van vaste vorken op een gravelfiets, vormt dat een wereld van verschil. Alle kleine oneffenheden vangt de Lefty probleemloos op en de lockout voorkomt rendementsverlies wanneer je bergop het beste van jezelf aan het geven bent.

Cannondale zet in op 650b-wielen (27,5 inch) in plaats van de 700c “standaard” te hanteren. Je rijdt dus met iets kleinere wielen, hetgeen de wendbaarheid ten goede komt. De grip op de ondergrond wordt behouden door gebruik te maken van de WTB Resolute-band (42 millimeter) waardoor je op een 700x23c zou uitkomen. Hiermee wil men het potentiële nadeel van (het gebruik van) kleinere wielen op asfaltwegen tenietdoen en jou als renner toch het gevoel van snelheid geven.

Tot slot wordt deze gravelbike standaard afgemonteerd met een 44-tandwiel vooraan en een 11-speed (11-42) achteraan. Een keuze die vooral lijkt ingegeven om over vlot bollende wegen uit de voeten te kunnen. Wanneer het tijdens offroad passages steil omhoog gaat, of de ondergrond het lastig maakt om tractie te blijven behouden, zit je snel aan de limiet. Andere merken verkiezen in hun gravelsegment voor een 42-tandwiel vooraan met een soepelere tred tot gevolg. Voor de Dirty Boar hebben wij een ovaal tandwiel van Wolf Tooth gemonteerd (42T).

Op de Cannondale Slate vind je nog meer elementen uit het hogere gamma terug. De SRAM 1×11 Force-groep is daar een goed voorbeeld van, net zoals de hydraulische schijfremmen met schijven van 160 millimeter en de WTB-wielen. Op de weegschaal: net geen 10 kilogram.

Kortom, aan alles (frame, Lefty, afmontage) merk je dat dit een topfiets is. En uiteraard heeft dat zijn prijskaartje. Afhankelijk van de geraadpleegde bron betaal je 3400 tot 3700 euro voor deze high end gravelbike …

Cannondale Slate Force 1: de eerste test

De set-up van de fiets klinkt alvast veelbelovend en schept hoge verwachtingen. De eerste kennismaking met de fiets bevestigt dat ook. Je bent er direct mee weg en ervaart hoe speels hij zich gedraagt. De fiets stuurt uiterst precies en met een mountainbike achtergrond vormt een Lefty geen enkel probleem. Let wel dat je het stuur tijdens technische offroad afdalingen onderaan de guidon vastneemt (omwille van remkracht en stuurprecisie).

Naar acceleratievermogen en “wegligging” gedraagt de fiets zich prima. De WTB-banden bieden veel grip, ook in de bochten. Hou er wel rekening mee dat de Lefty een pompende beweging maakt wanneer je opnieuw wil optrekken na een afdaling of bocht. Je zou de lockout kunnen gebruiken, maar offroad valt dat niet aan te raden (omwille van comfort redenen). Eens je op de asfaltweg belandt, biedt de lockout uiteraard wel een meerwaarde en werkt hij het nadeel van een verende voorvork enigszins weg.

Op die “typische” gravelwegen (brede tractorsporen met minimale oneffenheden) voelt de Cannondale Slate zich als een vis in het water. Hier kan je flink wat snelheid maken, zonder aan comfort in te boeten. Ook de vinnigheid van de fiets is een troef, zodat je vlot van het ene naar het andere tractorspoor kunt insturen.

Iets technischere offroad afdalingen gaan ook nog wel, maar vanaf het moment dat er stevige boomwortels, drops en wat diepere geulen aan te pas komen, bots je toch op beperkingen. Het is tenslotte geen mountainbike (de Slate heeft ook niet de pretentie er een te zijn). Wanneer zich dat voordoet, rij je best wat behoedzamer/trager met deze gravelfiets in vergelijking met je mountainbike.

“Ieder voordeel heeft zijn nadeel”

Eens op de asfaltweg aangekomen, wordt de lockout ingedrukt en kan je opnieuw tempo maken. Dat gaat allemaal goed, maar toch minder vlot dan met gravelbikes die kiezen voor een 700c wielmaat en een vaste carbon vork (zoals de Salsa Warbird). “Ieder voordeel heeft zijn nadeel”, zou voetballegende Johan Cruyff zeggen. En gelijk heeft hij. Het voordeel dat de 650b wielmaat tijdens offroad passages biedt, kan onmogelijk volledig gecompenseerd worden wanneer je asfaltstroken voor de wielen krijgt geschoven.

Cannondale Slate Force 1: het verdict

Uiteraard is de Cannondale Slate een topfiets. Uiteraard betekent een Lefty een meerwaarde op onverharde wegen. Uiteraard is een SRAM Force een prima afmontage. Hier valt niets op af te dingen. De vraag die je jezelf moet stellen is of je bereid bent ongeveer 3500 euro te betalen voor een extra fiets? Een gravelbike kan geen mountainbike vervangen en heeft die ambitie ook niet. Een gravelbike kan wél een aanvulling betekenen voor een mountainbiker die lange duurtrainingen wil doen en daarvoor gemakkelijke offroad en asfaltwegen met elkaar wil combineren. Een extra fiets hoeft niet noodzakelijk met een SRAM Force-groep afgemonteerd te worden, en daar kan men kosten besparen. Cannondale heeft dat trouwens ook begrepen en biedt goedkopere alternatieven aan in het gravelsegment. Tot slot zou je je kunnen afvragen of gravelbikes een deel van de commerciële koek tussen mountainbike en road gaan innemen. Als je de inspanningen van de fietsenmerken bekijkt, samen met de groeiende populariteit van gravel events, ben je geneigd dat te denken. Of gravel méér is dan een modetrend, daar zal de tijd uitsluitsel over geven. En intussen heb je met de Cannondale Slate wel een gravelbeest in handen …

Meer info op www.cannondale.com

Ons ritverslag van de Dirty Boar lees je hier: https://www.vojomag.nl/gravel-ride-dirty-boar-laat-het-everzwijn-in-je-los/

DoorJan Van Herck