Bike Check | De Scott Scale 10 waarmee Nino Schurter voor het eerst wereldkampioen werd

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Bike Check | De Scott Scale 10 waarmee Nino Schurter voor het eerst wereldkampioen werd

In 2004 behaalde Nino Schurter, toen nog junior, in Les Gets zijn allereerste wereldtitel. Hij deed dat op een Scott Scale 10, een licht aangepaste versie van de standaardfiets. Vandaag de dag bereidt de Zwitser, die de grootste kampioen in de geschiedenis van het mountainbiken werd, zich voor op zijn pensioen. Om hem te eren, heeft Vojo de exacte fiets nagebouwd waarop hij 21 jaar geleden reed, en we namen hem eind augustus mee naar de paddocks van de wereldbeker XCO in Les Gets om samen met Schurter herinneringen op te halen. 

Laten we eerst in de tijd terugkeren: in 2004 was Les Gets gastheer van de wereldkampioenschappen MTB, waar een zekere Julien Absalon zich bij de elites tot wereldkampioen kroonde. Maar ook een veelbelovende jonge Zwitser veroverde een regenboogtrui: Nino Schurter. De drager van startnummer 19, al Europees en Zwitsers kampioen, was de favoriet bij de junioren en stelde niet teleur. Hij versloeg twee Fransen wier namen ook een belletje zullen doen rinkelen: Stéphane Tempier en Maxime Marotte.

Op een foto van toen zien we Thomas Frischknecht naast hem rennen om hem aan te moedigen. De man die later zijn teammanager werd bij Scott-Sram herinnert het zich nog: “Ik was toen nog zelf renner en eindigde zelfs als derde in Les Gets. Maar ik was al geïnteresseerd in de jonge renners, en vooral in Nino. Ik voelde dat hij iets heel bijzonders had. In Les Gets bewees hij dat voor het eerst. Later, tegen het einde van mijn wielercarrière, toen ik over de barrière begon te stappen en een team begon op te bouwen, dacht ik meteen aan hem. En vandaag, 21 jaar later, werken we nog steeds samen!”

Nino Schurter bleek gedurende zijn hele carrière bijzonder loyaal aan zijn team en bepaalde sponsors met Scott en Sram in het bijzonder, waarmee hij zijn hele carrière heeft gereden. Een carrière die hij aan het einde van het seizoen 2025 zal beëindigen. Over de hoogtepunten van zijn carrière hadden we het eerder al in dit artikel: Flashback | Nino Schurter neemt afscheid: dit zijn de hoogtepunten uit zijn carrière.

Tijdens de World Cup XCO in Les Gets wilden we Nino Schurter verrassen met de Scott Scale 10 waarmee hij zijn allereerste wereldtitel behaalde in de junioren-categorie. Of beter gezegd, een zo exact mogelijke replica, want niemand weet precies wat er met de fiets is gebeurd waarmee Nino toen reed. Zijn mecanicien was destijds nog niet Yanick The Mechanic, die in de loop van zijn carrière zijn onafscheidelijke partner werd. De fiets van toen maakt dan ook geen deel uit van de zeer fraaie collectie die Yanick later opbouwde, en die we al uitgebreid in beeld brachten in dit artikel: Bezoek | Scott-Sram & de fietsencollectie van Nino Schurter met Yanick The Mechanic.

We gingen met de fiets langs op de stand van het team van de Zwitserse kampioen, waar Schurter net was weergekeerd van een training op het circuit! Verbaasd en zichtbaar ontroerd herinnerde hij zich meteen deze fiets en de titel die hij ermee had gewonnen. Hij deed ons ook de eer om de fiets te signeren, die nu een nog bijzonderdere plek in de Vojo-collectie krijgt.

Bike Check: de Scott Scale 10 van Nino Schurter

In 2004 was Nino Schurter pas 17 jaar oud en hoewel hij al een grote belofte was, had hij nog geen recht op een custom bike. De basis van zijn fiets was dan ook een standaard Scott Scale 10. Maar deze fiets was op zich al heel bijzonder voor die tijd, en hij was een van de eerste renners die hem ter beschikking had!

Terwijl veel van zijn rivalen nog op aluminium frames reden (onder wie de nummer twee Stéphane Tempier, die weliswaar in een door Scott gesteund team zat) of op veel zwaardere carbon frames, markeerde de Scott Scale 10 zijn tijdperk door als eerste productieframe onder de symbolische grens van één kilo te duiken.

Deze prestatie werd mogelijk gemaakt door een nieuwe ‘tube to tube’-constructietechniek, waarbij buizen aan elkaar werden gelijmd en de inserts tot hun meest eenvoudige vorm werden teruggebracht voor het bottom bracket en de drop outs voor de wielen en de schijfremmen. Zelfs vandaag de dag lijkt dit frame niet al te veel verouderd ten opzichte van de huidige productie!

Wat hem echter wel duidelijk onderscheidt, is de wielmaat. Niet 29 inch, of zelfs 27,5 inch, maar 26 inch, wat destijds nog het enige formaat was. Nino reed op de standaardwielen, gemonteerd met DT 240S-naven, DT Aero-spaken en Sun DS1 XC-velgen waarvan de stickers waren verwijderd.

Naast de wieldiameter is ook de bandbreedte een enorm verschil met de huidige normen. Terwijl 2.4 inch tegenwoordig de standaard is, reed Nino in 2004 op Ritchey ZED Race WCS-banden van 1.9 en 2.1 inch die er tegenwoordig extreem smal uitzien.

Deze banden waren niet dezelfde als die van de productieversie van de Scott Scale 10. Het was dan ook bijzonder moeilijk om deze banden terug te vinden. Nino reed met de high-end WCS (World Cup Series) versie, herkenbaar aan de blauwe zijwanden. Een zeer licht en ook … kwetsbaar model dat de tand des tijds niet goed doorstaat en daardoor zeer zeldzaam is geworden.

Bij de aandrijving zien we nog een zeer zeldzaam onderdeel dat afwijkt van de productiefiets: het Ritchey WCS-crankstel met zijn blauwe anodisatie. Nino had het kleine kettingblad verwijderd om over te schakelen naar een 2×9, waarmee hij iets aan gewicht en gebruiksgemak won ten opzichte van de 3×9 die destijds op productiefietsen werd gebruikt.

De prachtige Sram X.O-derailleur was destijds een kleine revolutie met zijn gefreesde aluminium en composiet onderdelen. Hij is zeer goed verouderd en functioneert nog steeds als nieuw! Het is ook een gelegenheid om te herinneren dat Nino Schurter zijn hele carrière met Sram-derailleurs reed, en alleen met Sram.

De Ritchey WCS-cockpit is voorzien van Sram XO-draaigrepen. Hoewel het merk dit type versnelling inmiddels heeft laten varen, herinnert het eraan dat het merk zijn verhaal in 1987 begon met dit onderdeel, lang voordat derailleurs en alle andere componenten die daarop volgden, op de markt kwamen.

Nino Schurter reed destijds met Magura Marta SL-remmen, uitgerust met carbon hendels. Ze zijn zeer licht en efficiënt, en ze zouden zich waarschijnlijk niet hoeven te schamen op een huidige fiets. Het stuur en de stuurpen dragen beide de stempel Ritchey WCS en zijn uitgevoerd in de nieuwe oversized diameter van 31,8 mm die toen net uitkwam. Aan de uiteinden vinden we een accessoire dat tegenwoordig verdwenen is: bar ends, die we gebruikten op heuvels voor een betere positie. Tot slot zul je merken dat we dankzij onze grafisch ontwerper Esteban het stuurbord met nummer 19 dat Nino destijds droeg in Les Gets, hebben kunnen herproduceren.

Het zadel en de zadelpen zijn eveneens van Ritchey. Ritchey was destijds een zeer belangrijke leverancier van materiaal, meer dan vandaag de dag, en de Ritchey-uitrusting die hier te zien is (veel completer dan op de productiefiets), is te danken aan de nauwe banden die Tom Ritchey en Thomas Frischknecht altijd hebben onderhouden. De Amerikaan heeft de Zwitserse renner altijd ondersteund en de samenwerking werd uitgebreid naar diens protégés, en lange tijd ook naar de teams waarvan Frischi teammanager was (Scott SwissPower, enz.).

Eindigen doen we met de vork, een Fox F80X. Hoewel Nino altijd trouw is gebleven aan Sram voor de aandrijving, is hij pas veel recenter overgestapt op RockShox-veringen. Na Fox reed hij lange tijd met DT Swiss. Hier zien we een vrij ongebruikelijk model: de Fox F80X is uitgerust met een Terralogic-cartridge, die oorspronkelijk ontwikkeld werd met Specialized voor de Epic, maar waarvoor Fox het recht had deze te gebruiken op hun vorken. Dit systeem maakte een automatische blokkering van de hydraulica mogelijk dankzij een klein gewichtje aan de onderkant van de vork, dat de oliecirculatie blokkeerde bij afwezigheid van schokken en het oliecircuit vrijgaf bij impacts. De ‘Brain’ werd pas zeer recent door Specialized opgegeven ten gunste van de elektronica en was erg populair bij de renners, ondanks een zeer uitgesproken aan/uit-functie op de eerste versies zoals deze.

Zonder pedalen klokt onze Scott Scale 10 af op een gewicht van 9,2 kg. Dat is veel lichter dan veel fietsen die tegenwoordig door de profs worden gebruikt. Maar ja, tegenwoordig hebben we het wel over full-suspensions met 29 inch wielen. Dus als je erover nadenkt, laat het feit dat deze full-suspensions maar een goede kilo zwaarder zijn, zien hoe ver we zijn gekomen!

Meer over het nakende afscheid en de carrière van Nino Schurter:

Flashback | Nino Schurter neemt afscheid: dit zijn de hoogtepunten uit zijn carrière.
Bezoek | Scott-Sram & de fietsencollectie van Nino Schurter met Yanick The Mechanic

Door  Olivier Béart