BMC Speedfox Trailcrew 02: fun, maar onder voorwaarden

Door Paul Humbert -

  • Techniek

BMC Speedfox Trailcrew 02: fun, maar onder voorwaarden

Bij BMC weet men hoe men geweldige fietsen moet maken. Het Zwitserse merk heeft er dan ook zijn specialiteit van gemaakt om technisch zeer geavanceerde fietsen te produceren. Als we kijken naar het all mountain/enduro-assortiment van BMC, dan valt deze Speedfox Trailcrew een beetje uit de toon. Het is de enige fiets die is uitgerust met 27,5″-wielen en hij heeft een heel ander DNA. Hij is dan ook meer bedoeld om er in je vrije tijd mee te cruisen, dan om de snelste tijd na te jagen. Maar dat wil niet zeggen dat hij minder goed is. Onze belangstelling had de fiets in ieder geval opgewekt!

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-32De voordriehoek van dit topmodel is uit carbon en ziet er geweldig uit. De afwerking is zeer verzorgd. Achteraan maakt BMC voor de korte gelaste achterdriehoek (Boost 148 millimeter) gebruik van aluminium. Op papier is dit een slimme mix om een goed compromis te vinden tussen stijfheid, grip en gewicht. Op de weegschaal moet onze Speedfox Trailcrew niet blozen, want in de maat L klokt hij af op 12,8 kilogram.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-23De veerweg bedraagt zowel vooraan als achteraan 150 millimeter en meer heb je niet nodig om op onze paden een enduro-uitdaging aan te gaan, vooral niet als het merk het volgende vermeldt: “de Speedfox Trailcrew-familie blinkt uit van zodra het bergaf gaat”.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-35De interne doorvoer van de kabels is zeer verzorgd en we merken daar de knowhow van het merk. We vonden het enkel jammer dat het model van 2016 niet was uitgerust met een bescherming van de liggende achtervork en van de schuine buis. Dit is wel het geval op het model van 2017.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-38Een kleine markering op de kruising van de staande achtervork en de link vergemakkelijkt het instellen van de SAG, en dat waarderen we.

Geometrie en kinematica

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-24De basis van de identiteit van de fietsen van BMC rust op meerdere principes en op het BWC-concept (Big Wheel Concept). Dit concept werd ontwikkeld rond 29″-wielen en rechtvaardigt de ‘modernere’ geometrie waarbij de voordriehoek langer wordt en de liggende achtervork korter, dit alles gecombineerd met een korte stuurpen en een open balhoofdhoek. Door de wielmaat te veranderen en de wil om een fiets te ontwikkelen die dient om meer plezier te beleven, ging BMC nog een stapje verder met een agressievere geometrie.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-29In de maat L bedraagt de reach 455 millimeter, de stack 612 millimeter, de balhoofdhoek 66,5 graden en de liggende achtervork 428 millimeter. De zithoek bedraagt dan weer 74 graden. Dit zijn zeker geen extreme waarden en de fiets is dan ook relatief evenwichtig.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-39De bovenste link staat in direct contact met de demper. Een tweede link bevindt zich net boven het bracket, en verbindt de voorste en achterste driehoek.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-17De APS-vering (Advanced Pivot System) wordt op meerdere fietsen uit het assortiment gebruikt. Deze scharniert met een VPP-systeem om een optimale werking te garanderen, zonder afbreuk te doen aan de levendigheid van de fiets en zijn capaciteiten om te versnellen.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-3De efficiëntie maximaliseren, door de inertie van de pedaalbewegingen bij het versnellen tegen te gaan, en een lage compressieverhouding om de olie te laten circuleren en de controle te behouden: dat is wat BMC ons belooft met de APS-vering. Maar het adopteren van deze vering op de Speedfox Trailcrew is net iets anders verlopen. Opdat je met de fiets in alle omstandigheden plezier zou beleven, besliste BMC om de voordriehoek te verlengen en de vering soepeler te maken. Maar zou dit het rijgedrag bergop niet beïnvloeden?

Onderdelen

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-41Als we de BMC Speedfox Trailcrew inspecteren, merken we op dat we niet veel zouden weggooien. Vooraan zien we een RockShox Pike RC Solo Air die we ondertussen goed kennen, en wat een goede basis is om de rest van de fiets te evalueren.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-33Als we ons over de Cane Creek DB Inline-demper buigen, zijn de dingen minder voor de hand liggend. De waaier aan instellingen is groot, wat goed is, maar je zou er wel eens het noorden bij kunnen verliezen. Om met een goede basis te vertrekken, richten we ons naar de instellingen die door de fabrikant en het merk worden aangeraden (je kan deze instellingen hier vinden). Deze instellingen zullen we tijdens onze test lichtjes wijzigen tot we een bevredigend resultaat bekomen. Enkele dagen voordat we de fiets moesten terugsturen, besliste de demper echter dat het genoeg was geweest en hij liet ons verweesd achter.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-31Sram levert de aandrijving. De X01-groep is hier uitgerust met een kettingblad van 34 tanden, wat best veel is.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-28De DT Swiss E1700 Spline Two-wielen waren de ganse test op de afspraak en ze bieden een goed compromis tussen levendigheid en stijfheid. De Onza Ibex-banden presteren behoorlijk, maar ze blinken niet uit. De doorsnede van de banden bedraagt 2.4 en ze genieten van een grote vrije ruimte ter hoogte van de achterdriehoek.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-40Het carbon stuur is van het huis. BMC is een specialist in deze materie en het merk hoeft dan ook niet te blozen bij het voorstellen van zijn eigen onderdelen, zeker als je weet dat de afmetingen van het stuur en de stuurpen deel uitmaken van de geometrie en het BWC-concept dat BMC voor ogen heeft. De stuurpen heeft een lengte van 45 millimeter en het stuur is 750 millimeter breed.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-36Om de fiets te stoppen, werden de Shimano XT-remmen geselecteerd. Deze hebben vooraan een remschijf van 203 millimeter en achteraan één van 180 millimeter.

Op het terrein

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-12Het is pas op de paden dat je jezelf een echt beeld kan vormen over een fiets. Tijdens de zomer hebben we vele tochten gemaakt met de BMC Speedfox Trailcrew. En als het merk ons plezier belooft, kan het toch niet moeilijk zijn om te achterhalen of we ons amuseren of niet. Wel, hebben we de nodige dosis fun beleefd aan het stuur van de BMC Speedfox Trailcrew 02? Ja en nee, en hier is waarom:

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-21Eerst en vooral voelen we ons zeer goed op de Speedfox Trailcrew. De rechte zitpositie is comfortabel en de maat L is perfect in verhouding met onze meter drieëntachtig. Door het lichte gewicht van de fiets, is hij vanaf de eerste pedaalslag zeer toegankelijk voor iedereen, ook al betekent dit dat je een kettingblad van 34 tanden moet ronddraaien. Bij het pedaleren presteert hij waarschijnlijk wel iets minder dan de klassieke Speedfox, maar het blijft een goede gezel voor zij die toch geen chrono-ambities hebben.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-15Nadat we de demper hadden ingesteld met de aanbevolen waarden, hadden we de indruk dat deze iets te snel indook. De APS-vering van de Speedfox is zachter dan zijn klassieke versie, die we op andere modellen van het merk vinden, maar dit is te zacht. We probeerden verschillende drukwaarden uit, tot we op een punt uitkwamen waarbij we tijdens de hele invering een betere werking voelden.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-11We namen de BMC mee naar de Vogezen en daar toonde hij zich steeds zeer levendig. Bergaf, in haarspeldbochten en bij het versnellen kan je de fiets makkelijk op de juiste lijn houden. Hij gaat steeds rechtdoor en door zijn grote vering hebben we geen problemen met de oneffenheden van de ondergrond. Ook het lichte gewicht wordt gewaardeerd als we over het terrein huppelen.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-2De fiets lijkt niet te hoog, houdt goed zijn lijn en met zijn compacte achterdriehoek kan je hem makkelijk plaatsen in de bochten. Op een effen ondergrond met de nodige bochten, leef je je uit aan zijn stuur en voel je je zelfzeker. Zozeer zelfs dat je zonder nadenken de steilste hellingen neemt.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-8Maar dan voel je dat de BMC zich daar toch iets minder op zijn gemak voelt. De remmen zijn op de afspraak, maar toch mankeer je bergaf wat zekerheid, en je hebt het gevoel dat je over het stuur zult vliegen. De fiets is stijf en in deze omstandigheden is de fiets daardoor moeilijker onder controle te houden, op een moment dat men liever wat zou willen uitrusten op de fiets.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-5Met nog vele vragen in ons achterhoofd trekken we naar de Alpen. Op de snelle en steile pistes van de skistations is de BMC niet op zijn gemak. Hij is te stijf en te licht voor dit werk. We missen grip en we verliezen het vertrouwen en houden krampachtig het stuur vast.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-13Licht gefrustreerd laten we de Alpen voor wat ze zijn, en we keren terug naar iets rustigere paden. Daar vinden we meteen de fijne, lichte en speelse fiets terug die we aan het begin van de test leerden kennen. Hier voelen we opnieuw de subtiliteiten van de fiets en we beseffen dat de fiets voor deze paden ontwikkeld werd.

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-19Zijn grote veerweg zette ons even op het verkeerde spoor, maar de Speedfox Trailcrew 02 is niet de endurofiets van BMC die is uitgerust met 27,5″-wielen, maar wel een grote all mountain-fiets. Met deze BMC kan je je amuseren en je vol vertrouwen laten gaan op paden waar de klassieke Speedfox te strikt is en te veel op prestaties is gericht. Op een steil berg- en rotsachtig terrein verliest hij de pedalen omdat hij zijn vakgebied verlaat. De veerweg, de kleine wielen en de grote remmen schenken de beoefenaar, die zijn dagdagelijkse tocht wat wil kruiden, de nodige dosis plezier. Pure endurorenners wenden zich beter naar het Trailfox-assortiment om er te vinden wat ze zoeken.

Verdict

bmc-speedfox-trailcrew-02-2016-vojo-paul-humbert-18We hadden wat tijd nodig om het profiel van deze BMC Speedfox Trailcrew 02 te schetsen. Met zijn, op het eerste zicht, uiterlijk van een endurofiets, zette hij ons op een verkeerd spoor. Nochtans hadden we het antwoord onder onze neus: het is een Speedfox. Het is een evolutie (voor meer plezier) van deze all mountain-fiets. Van deze klassieker neemt hij de lichtheid en levendigheid over en hij combineert dit met enkele technische eigenschappen van de Trailfox. Uiteindelijk hebben we te maken met een hybride fiets die liefhebbers van iets tussenin zal bevallen. Maar eens we hem hadden ontmaskerd, waardeerden we de Speedfox Trailcrew echt!

Meer info op www.bmc-switzerland.com

DoorPaul Humbert