Cannondale onthult de nieuwe Jekyll en Trigger

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Cannondale onthult de nieuwe Jekyll en Trigger

De Cannondale Jekyll en Trigger waren gedurende heel wat jaren de toonaangevende modellen bij Cannondale. Zo kroonde de Jekyll zich tot wereldkampioen enduro en ook de Trigger kende een populariteitspiek. De twee fietsen werden echter volledig onder handen genomen voor de jaargang 2017. We kregen de kans om met beide fietsen een tocht te maken rond het Duitse Freiburg, op paden die werden aangelegd door een Canadees team. We kunnen ons dan ook geen betere omstandigheden voorstellen om de nieuwe Jekyll en Trigger te ontdekken! 

Cannondale moest ingrijpende keuzes maken op de nieuwe Jekyll en Trigger. Dit hield onder meer in dat de Lefty, de Dyad-demper en ook de 29″-wielen de laan werden uitgestuurd. De twee eersten hadden het moeilijk om in dit segment een publiek te vinden en ook hun complexiteit hield heel wat bikers tegen. Wat de wielen betreft, heeft Cannondale een bewuste keuze gemaakt. Het merk staat volledig achter deze keuze, want ook al zijn deze fietsen bestemd voor de beste renners ter wereld, toch wenst Cannondale ook om fietsen te maken die geschikt zijn voor de modale biker.

Ook de Trigger ziet het groter. Het segment ‘Trail’ wordt voortaan ingepikt door de Cannondale Habit en de Trigger wordt een grote all-mountain of een kleine enduro, zoals je zelf wilt, voor allround-mountainbikers. De Trigger is uitgerust met een demper met 145 millimeter veerweg en een vork met 150 millimeter veerweg. De balhoofdhoek bedraagt 66 graden en we vinden op de Trigger alles wat van hem een ‘kleine’ Jekyll maakt.

De Jekyll en de Trigger hebben heel wat gemeenschappelijke punten. Het eerste, en waarschijnlijk belangrijkste punt, is de demper. De Dyad wordt opzijgeschoven, maar Cannondale blijft wel trouw aan een eigen exclusieve oplossing. Dit keer gingen de ingenieurs aan de slag met een Fox-demper als basis en ze eindigden met een dempingstechnologie die ver verwijderd is van datgene dat er in de handel te vinden is.

De demper kreeg de naam Gemini mee, wat verwijst naar een vroeger model van Cannondale, en het is Fox dat zich over de productie van deze dempers ontfermt.

De demper beschikt, net zoals de Dyad, over twee standen en dus twee verschillende veerwegen. Deze standen kregen de naam Flow en Hustle en ze hebben niet de ambitie om enkel een ‘open’ of ‘gesloten’ stand te bieden. Ze willen wel degelijk twee goed doordachte en bestudeerde platformen bieden. De Flow-stand is bedoeld voor afdalingen en in die positie benut je de maximale capaciteiten van de demper. De Hustle-stand is complexer. Als je deze positie activeert, verklein je de slag van de demper en wordt een deel van het luchtvolume afgesloten terwijl een ander deel van de luchtkamer wel actief blijft. Daardoor verkrijg je een kortere, maar sneller reagerende veerweg die vooral op de vlakkere stroken of op beklimmingen zijn nut bewijst. Maar ook de drie ‘klassieke’ standen van de demper blijven aanwezig, zodat je de demper volledig kan blokkeren als je staand op de pedalen naar boven wilt rijden. Door deze drie standen kan je de Hustle-stand nog meer verfijnen.

In de Hustle-positie bedraagt de veerweg op de Jekyll achteraan 130 in plaats van 165 millimeter en op de Trigger 115 in plaats van 145 millimeter. Het systeem is beschermd door een brevet en wordt exclusief gemaakt voor Cannondale.

We zien een scharnierpunt op de staande achtervork en voor de rest is de kinematica vrij klassiek opgebouwd rond een carbon link. Het verankeringspunt van de demper bevindt zich hoog op de schuine buis.

De frames van de nieuwe Cannondale Jekyll en Trigger zijn allebei voorzien om een bidon mee te nemen en de bidonhouder bevindt zich onderaan in de framedriehoek. Op de Jekyll mag je niet voor een te grote bidon kiezen (maximaal 600 ml), maar dit is wel interessant voor zij die niet graag met een rugzak onderweg zijn.

Maar er zijn ook gemeenschappelijke punten tussen de Jekyll en Trigger, zoals de openingen voor de interne passage van de kabels.

De onderkant van de schuine buis wordt beschermd met een carbon laag, net zoals de liggende achtervork. En de sturen zijn 780 millimeter breed.

Cannondale heeft ook de mogelijkheid voorzien om een Shimano Di2-aandrijving te monteren. In de bovenbuis is een bevestigingspunt voorzien voor de batterij. Om daar aan te kunnen, moet je echter de vork verwijderen, zodat je de batterij via de balhoofdbuis op zijn plaats kan zetten.

Cannondale Jekyll 2017

Net als veel andere modellen, richt ook de Jekyll zich op de huidige vorm van endurowedstrijden. Dit betekent dat men opteerde voor een vlakkere geometrie en meer veerweg in combinatie met de mogelijkheden om hard aan te zetten op vlakkere stroken. Deze wijzigingen zijn ingefluisterd door de beste renners van de Enduro World Series (EWS), onder wie Jérôme Clementz. Clementz werkte dan ook samen met de ingenieurs van Cannondale om deze fietsen, en in het bijzonder de Jekyll, te ontwikkelen. Vorig jaar toonde Jérôme Clementz voor het eerst een prototype van de nieuwe Jekyll. Toen waren de achterdriehoek en de link nog uit aluminium en stond ook de geometrie nog niet helemaal op punt.

De Fransman werkte mee aan heel wat aspecten van het project en dus stappen we ook een beetje op ‘zijn’ fiets als we ons op het zadel van de Jekyll hijsen. Jérôme Clementz gebruikt echter een demper van zijn sponsor RockShox, een demper die is uitgerust met een eenvoudige blokkering.

De Jekyll heeft een balhoofdhoek van 65 graden, een stuurpen van 35 millimeter en een reach van 447 millimeter (maat M).

Verder heeft de fiets een asymmetrische aandrijving (AI) waardoor de wielen stijver worden en men een kortere liggende achtervork kan gebruiken, in dit geval een achtervork van 420 millimeter. Als je gebruikmaakt van de Boost-standaard van 148 millimeter, dan verspringt de aandrijving drie millimeter ten opzichte van een klassieke aandrijving en in de fiets passen banden tot 2.5″.

De lagers en de scharnierpunten zijn groter gemaakt om ze zo betrouwbaar en stijf mogelijk te maken en Cannondale maakt gebruik van steekassen om ook daar aan stijfheid te winnen.

Tijdens het ontwerp heeft Cannondale gemeten dat de negatieve effecten van de kickback verschenen op het moment dat de ketting meer dan twee centimeter werd uitgerekt. Iets waar Cannondale dan ook aan gewerkt heeft.

Het gamma van de Jekyll bestaaat uit vier modellen. Enkel het eerste model, de 1, heeft een voor- en achterdriehoek uit carbon. De modellen 2 en 3 hebben een achterdriehoek uit aluminium en model 4 is volledig uit aluminium vervaardigd. De Gemini-demper wordt gebruikt op het hele gamma, maar enkel de eerste twee modellen zijn uitgerust met een extra vat om het olievolume te verhogen. De demper wordt momenteel niet los verkocht in de handel. Het heeft geen nut om in detail terug te komen op de andere onderdelen, maar het valt op dat Cannondale zijn fietsen eindelijk met banden uitrust waarbij je je niet de vraag stelt of ze wel geschikt zijn voor de fiets. Hier zijn de fietsen uitgerust met Maxxis DHF- en DHR-banden.

Cannondale Jekyll 1: 7499 euro, 13,05 kilogram (maat M, zonder pedalen, volgens de gegevens van de fabrikant).

Cannondale Jekyll 2: 5999 euro, 13,75 kilogram

Cannondale Jekyll 3: 3999 euro, 14,30 kilogram

Cannondale Jekyll 4: 2999 euro, gewicht niet meegedeeld

Cannondale Jekyll 1: de eerste test 

Bij Cannondale worden de fietsen ontworpen door ingenieurs die zowel in de Verenigde Staten als in Duitsland vertoeven. Het is dan ook in Freiburg, vlakbij de Franse en Zwitserse grens dat we de fietsen voor het eerst mochten ontdekken. Het kleine stadje wordt omringd door bergen die liggen te wachten op hongerige bikers. De natuurlijke trails worden afgewisseld door aangelegde trails vol flow. Sommige van die trails zijn makkelijk, andere dan weer moeilijker, maar allen zijn ze leuk om te rijden.

Om een eerste indruk te krijgen van de Jekyll, trekken we meteen naar de ‘Canadian Trail’. Deze trail bestaat uit enkele vlakkere stroken waar je stevig moet aanzetten, kleine jumps en kombochten, maar ook enkele natuurlijkere porties met kuilen, en hij werd aangelegd door ‘shapers’ die rechtstreeks uit het land van het esdoornblad kwamen. We herkennen duidelijk hun hand in de trails, want zij slagen er steeds in om paden te ontwerpen die zowel bergop als bergaf voor iedereen haalbaar zijn.

Je voelt meteen dat de fiets in staat is om te incasseren. Naast de grote veerweg laten ook de zitpositie, de wielbasis en de vlakkere hoeken toe om op een rustige manier de obstakels te nemen. De Jekyll is zowel met een carbon frame als met carbon wielen uitgerust, waardoor de fiets zeer licht en zeer stijf is, misschien zelfs iets te. Het voordeel van deze montage is dat je de fiets echt door de bochten kan duwen en hem een impuls kan geven.

We vinden steeds zonder problemen voldoende grip. De fiets is ook zeer wendbaar en tussen twee bochten in kan je makkelijk van de ene kant van de fiets naar de andere overhellen.

De veerweg wordt volledig gebruikt, maar de fiets raakt niet uit evenwicht en we kunnen ons meteen concentreren op het volgende deel van de trail. De Fox-bediening, waarmee je tussen de twee standen van de demper kan switchen, is makkelijk te bedienen en je voelt op vlakkere stroken door de iets kortere veerweg echt het voordeel van de Hustle-stand. Onze eerste test van de Trigger, die je iets verderop kan lezen, liet ons toe om dit gevoel nog verder te analyseren.

Natuurlijk moeten we nog meer tijd doorbrengen aan het stuur van de Jekyll om onze eerste conclusies te trekken. We kunnen echter al wel zeggen dat de fiets in lijn ligt met de verlangens van de moderne endurorenners, ook al negeerde Cannondale de 29″-wielen die ook in dit segment aan terrein winnen. De fiets is ook heel toegankelijk voor zij die slechts een minimum aan technische bagage hebben en dat zal waarschijnlijk ook de kracht zijn van deze fiets: een sterk presterende fiets die niet exclusief is weggelegd voor de besten.

Cannondale Trigger 2017

Jekyll, Trigger, … dezelfde doelen? Niet echt, maar de filosofie is wel dezelfde! Zo werd de geometrie anders benaderd en de Trigger profiteert ook van al het werk dat gerealiseerd werd op zijn grote broer. Waar de Cannondale Habit bedoeld is voor ‘gewonere’ tochten en een beetje all mountain, mag de Trigger ruimer kijken. Hij zal dan ook een ruim publiek aanspreken.

Met 145 millimeter veerweg achteraan en een vork van 150 millimeter vooraan, is hij daar geknipt voor. Er zit slechts één graad verschil op de balhoofdhoek van de Trigger en de Jekyll (66 graden tegenover 65 graden op de Jekyll) en ook de Trigger heeft een korte liggende achtervork van 420 millimeter. De reach bedraagt 437 millimeter in maat M en de stack 595 millimeter. De Cannondale Trigger werd ontworpen om gebruikt te worden met een stuurpen van 45 millimeter.

Net zoals op de Jekyll worden de kabels ook hier intern door het frame geleid, is er een bevestiging voorzien voor de Di2, wordt het frame onderaan beschermd en is de link uit carbon. En ook hier zien we LockR-steekassen en werd de kinematica zo ontworpen om de kickback te beperken.

Op de fiets kan ook een voorderailleur gemonteerd worden en het gamma van de Trigger bestaat uit drie modellen. Eén van die modellen is al uitgerust met twee kettingbladen en verder zijn alle modellen uitgerust met 27,5″-wielen. Net zoals bij de Jekyll is enkel het topmodel volledig uit carbon vervaardigd.

De Trigger 1 is, net zoals de Jekyll 1, volledig uit carbon vervaardigd, van het stuur tot het frame en de wielen. De fiets is voor de bescheiden prijs van 7499 euro de jouwe en weegt 12,75 kilogram (in maat M, zonder pedalen, volgens de gegevens van de fabrikant).

De Trigger 2 met een aluminium achterdriehoek; 5999 euro.

De Trigger 3, nog steeds met een carbon voordriehoek maar zonder het extra vat op de demper, waardoor sommigen zullen vinden dat ze te weinig hydraulische ondersteuning hebben. Verder is de fiets uitgerust met een voorderailleur en twee kettingbladen. De Trigger 3 kost 3999 euro en weegt 14,35 kilogram.

Cannondale Trigger 1 2017: de eerste test 

Net zoals met de Jekyll, trekken we ook met de Trigger naar de paden van de ingenieurs. Het is altijd leuk om het terrein te leren kennen waar de fietsen zijn ontworpen en de eerste prototypes werden getest.

De Trigger gaf ons de beste omstandigheden om de Hustle-stand beter te begrijpen. Cannondale ‘verkoopt’ de Hustle-stand niet als een blokkering, maar wel als een soort ‘tweede’ kleine demper, en we zijn dan ook niet verrast als we merken dat de Gemini-demper tijdens het trappen op de pedalen redelijk actief is. De Hustle-stand is dan ook geschikt om bergop over stenen en wortels te rijden en de demper leest het terrein zeer goed. Op brede paden moet je echter met de CTD-bediening van de demper spelen om de compressie van de Gemini nog te verfijnen. Het is dan ook interessant dat je de Hustle-stand nog kan verfijnen, want deze stand van de Gemini-demper is niet enkel bergop steekhoudend.

Bergaf, op geen te technische paden, transformeert het gevoel van de fiets in de Hustle-stand naar het gevoel dat we kennen van op de Cannondale Habit, een fiets met heel wat minder veerweg. Het vergde wat gymnastiek om deze stand volledig te leren kennen, maar de mogelijkheden zijn interessant.

De Trigger 1 Carbon toonde zich enorm levendig tijdens deze korte test. Ons testmodel was zeer licht en misschien een tikkeltje te stijf, maar hij reageerde op onze minste input. Je voelt meteen dat de geometrie zeer geslaagd is. Onze aanpassingstijd was dan ook zeer kort en dat is vaak een goed signaal.

Ook in de bochten plaats je de fiets zeer vlot, maar het vergt toch een zekere stuurmanskunst. De goedkopere modellen die zijn uitgerust met aluminium wielen zullen waarschijnlijk iets makkelijker te temmen zijn.

Nadat we enkele kilometers hebben doorgebracht aan het stuur van de fiets, zien we een mooie toekomst weggelegd voor de Trigger. Dit is een minder ruig model als de Jekyll maar moet er niet voor onderdoen, en hij is dan ook geschikt voor de gewone sterveling. Je voelt je comfortabel op de fiets als je langer op de pedalen moet trappen en we zien ons er dan ook gerust enkele dagen mee op uit trekken. Natuurlijk zal ook hier enkel een duurtest ons echt in staat stellen om tot een besluit te komen. Maar we zijn ervan overtuigd dat de fiets een plaatsje zal veroveren op de markt en een publiek zal vinden, want hij plaatst zich tussen de ruigere endurofietsen en de zeer polyvalente fietsen, die vaak minder veerweg en grote wielen hebben, in.

De nieuwe Jekyll en Trigger zouden vanaf vandaag ook al in enkele winkels liggen. Een inspanning die we appreciëren van Cannondale.

Meer info vind je op www.cannondale.com

Onze test van de Scalpel kan je hier nalezen: www.vojomag.nl/nieuwe-cannondale-scalpel-geslepen-facelift

DoorPaul Humbert