Cannondale Scalpel Si: de eerste pedaalslagen

Techniek
18 January 2017 — Olivier Béart

Tijdens de presentatie van de nieuwe Cannondale Scalpel Si, aan de oevers van het Gardameer, hadden we de gelegenheid om een ganse dag met het nieuwe model rond te toeren. Eerst op drie technische XC-lussen, gevolgd door een gevarieerde dalende rit in lijn die ons terug naar het Gardameer voerde. Houdt de nieuwe full crosscountry van het Amerikaanse merk zijn beloftes? In afwachting van een grondigere test, vind je hier al een eerste antwoord op die vraag.

Cannondale_Scalpel_2017_Copyright_OBeart_VojoMag-4We gaan hier de presentatie van de nieuwe Cannondale Scalpel Si niet opnieuw uit de doeken doen, want aan de technische details hebben we eerder al een uitgebreid artikel gewijd: www.vojomag.nl/nieuwe-cannondale-geslepen-facelift

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-29We gaan dan ook meteen op stap met de nieuwe Scalpel en we concentreren ons hier op de rijsensaties die we op het terrein doorkrijgen van dit beest. Zoals bij elke test, nemen we eerst de tijd om de fiets goed af te stellen, in dit geval met de hulp van de mecaniciens van Cannondale. We vertrekken met een fiets in maat M, wat perfect is voor onze meter achtenzeventig. Tot 1m80 lijkt het ons onnodig om voor een L te kiezen, tenminste als je een lange buste hebt.

Cannondale_Scalpel_2017_Copyright_OBeart_VojoMag-1-8De vooraan gemonteerde Lefty komt ons bekend voor, maar toch zijn er binnenin enkele kleine wijzigingen aangebracht in vergelijking met vorig jaar. De luchtkamer is verkleind, zodat het gedrag van de vork minder lineair wordt. Daardoor heeft de vork iets minder druk nodig dan tijdens de test met de Cannondale F-Si (ongeveer 10% minder), ofwel nauwelijks 100psi voor een renner van 75 kilogram. We hebben geprobeerd om met een beetje meer druk rond te rijden, maar dat was geen goed idee.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-31Achteraan ondersteunt de demper zonder probleem een SAG van 25% zonder de indruk te geven dat de fiets inzakt. We hebben toch wat met de druk gespeeld (met 5psi) om de perfecte instelling te vinden. Dit deden we ook met de rebound die we voor 3/4 dicht hebben gezet en we vonden al snel een goed presterende instelling. In vergelijking met de vorige generatie lijkt het dat je beter in het zadel blijft zitten. Als je op het zadel zit, voel je nog een kleine pompbeweging die meteen verdwijnt als je op de pedalen gaat staan.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-22Als je en danseuse optrekt dan voel je dat alles geniaal werkt! En het is zelfs niet nodig om de veringen te blokkeren met de uitstekende dubbele hydraulische RockShox FullSprint-blokkering. De fiets schiet weg, en het is eerder om het inslaan van de vork te bedwingen dan de demper, dat we geneigd zijn om de blokkering te gebruiken. De nieuwe Cannondale Scalpel F-Si versnelt niet zo snel als de F-Si hardtail, maar toch bijna, en het aangekondigde gewicht van 10,2 kilogram lijkt hoog vergeleken met het lichte gevoel dat de fiets geeft. Het comfort en de grip op zeer technische beklimmingen is natuurlijk niet te vergelijken met dat van een hardtail.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-35Je voelt direct dat de nieuwe Cannondale Scalpel Si een karakter heeft dat meer bestemd is voor crosscountry dan bij zijn voorganger, die meer op marathons gericht was. De nieuwkomer heeft dan ook wat van Fumic en Fontana in zich, … wat goed is! Want het stuurplezier maakt een grote sprong voorwaarts. Ik ga niet rond de pot draaien. Mijn eerste fiets mag dan wel een Cannondale Raven geweest zijn (een fiets die me vandaag nog steeds doet dromen), toch lieten de Cannondale-modellen met een korte veerweg, die ik de laatste jaren kon testen, me eerder koud. Tot de komst van de F-Si, want dankzij de verbeteringen aan de geometrie krijg je op die fiets eindelijk ook de stuursensaties door, zijn beste concurrenten waardig. En vooral ook tot de test van de nieuwe Scalpel Si!

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-25Gedaan met de bitsige Cannondale-fietsen, met een grote hoek en een allesbehalve plezierig rijgedrag. De combinatie van een vlakkere balhoofdhoek (69,5°) en een grotere vorksprong (55 millimeter) geeft uitstekende resultaten. Het is een beetje de oude methode van Gary Fisher (G2 geometrie) overgoten met een Cannondale-sausje … maar dat doet er niet toe, het resultaat is daar en het werkt geweldig goed!

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-1We hadden de kans om enkele rondjes op de huid te zitten van Manuel Fumic, vriendelijk en opgewekt als altijd, in het gezelschap van de journalisten die aanwezig waren op de presentatie. Zonder dat we hetzelfde technische niveau van de Duitser halen, om maar te zwijgen van de fysieke paraatheid, konden we met eigen ogen zien hoezeer de nieuwe Cannondale Scalpel Si houdt van jumpen.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-38Als je liever op de grond blijft (of als er geen jumps zijn), geen probleem, want de veringen absorberen de grote schokken goed. Ze zijn een beetje gesloten, maar wel zeer efficiënt. Als je het leuk vindt om overal over te springen, dan zal je met de nieuwe Scalpel aan Mach 2 de obstakels overwinnen, zo goed voelt hij zich daarin thuis!

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-21Bij een opeenvolging van bochten gomt de vering van de Cannondale Scalpel Si het soms lastige karakter van de F-Si hardtail volledig weg, net genoeg om nog wat meer in de bochten te kunnen gaan liggen. De grip is uitstekend, ook al moet je voldoende druk zetten op de voorkant en gezwind sturen om de perfecte lijn te kunnen kiezen.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-32We gaan wat te horen krijgen, want de Lefty kent heel wat aanhangers, maar volgens ons is ze nog steeds niet de beste vork op de markt. Door de kleinere luchtkamer verbetert het gedrag wel ten opzichte van het verleden. Op kleine schokken is de vork nog steeds comfortabel en ze duikt nu niet meer overdreven in en ze verliest ook niet snel het noorden als ze snel inklapt.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-37De Enve M50-wielen zijn nog altijd niet onze beste vrienden. Ze zijn te stijf naar onze zin. Bij het versnellen geen probleem (zeker niet met de symmetrische bespaking die nodig was voor het bijzondere design van de frames van de Cannondale Scalpel Si en F-Si), maar ze vergeten wel dat wielen ook daar zijn om de trillingen op te vangen en een minimum tolerant moeten zijn om grip te garanderen op een grillige ondergrond. Maar ondanks deze wielen is de Cannondale Scalpel Si relatief vergevingsgezind en we kunnen de remmen in de afdalingen, die zo in een enduro thuishoren, los laten. We beleven dan ook plezier aan deze afdalingen, terwijl de fiets en uitrustingen eigenlijk niet meteen voor dit terrein bestemd zijn.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-23De afdalingscapaciteiten van de nieuwe generatie van de Scalpel zijn verbeterd en ook het rendement is verbeterd, dat kunnen we niet ontkennen. We zijn blij dat hij dat niet cash heeft betaald met minder comfort, of een slechtere zitpositie of met mindere capaciteiten van de vering om de trillingen te filteren. Een getrainde biker zou met deze fiets perfect aan raids of marathons kunnen deelnemen. We zouden onszelf met deze fiets gerust aan de start zien staan van een Chemins du Soleil of een kleine Transvésubienne. Dit zegt genoeg over de omvang van de wijzigingen die op de hedendaagse XC-fietsen worden aangebracht.

Cannondale_Scalpel_Si_Action_Copyright_VojoMag-27

Verdict

Eén brok zenuwen, een pluimgewicht; de nieuwe Cannondale Scalpel F-Si bekoorde ons door zijn stevige karakter, zonder dat we dat als moeilijk kunnen beschrijven. Hij werd ontwikkeld door de renners van het team, Manuel Fumic en Marco Fontana, en hij is leuker om mee te rijden dan de vorige generatie. De fiets is op het terrein nog steeds vergevingsgezind en ook het comfort heeft niet veel moeten inboeten, wat toch factoren zijn die mee het succes van de eerste Scalpel 29” hebben bepaald. De geometrie van deze nieuwe versie is opmerkelijk en we zijn tevreden met de richting die Cannondale in deze materie heeft gevolgd. We moeten ook de progressie van de Lefty bewieroken die, voor het eerst in lange tijd, ons niet de indruk gaf een beperkende factor te zijn doordat de vering gedateerd was. Het is nog af te wachten of de seriemodellen even aangenaam zullen zijn, maar het evolueert in ieder geval gunstig. Blijft de prijs. Deze is zeer hoog! De hier geteste Race-versie, met een prijskaartje van 8499 euro, is dan nog niet eens de duurste uit de serie. We zouden trouwens ook niet meteen voor dit model uit het assortiment kiezen. Als geld geen probleem is, dan zouden wij eerder voor het Team-model opteren, dat 500 euro duurder is, en is uitgerust met de Sram Eagle-aandrijving. Of voor de Scalpel Carbon 3 (10,95 kilogram) die 3500 euro goedkoper is. Ondanks een zwaarder frame (andere vezels) en een aluminium Lefy, moet dit model toch in staat zijn om goede prestaties te leveren. De aandrijving is identiek en de NoTubes Crest-wielen zouden iets vergevingsgezinder moeten zijn dan de hier gemonteerde exemplaren van Enve! We gaan dan ook proberen om dit laatste model te pakken te krijgen voor een duurtest. To be continued!

Meer info: www.cannondale.com en in ons artikel over de technische presentatie van de fiets: www.vojomag.nl/nieuwe-cannondale-scalpel-geslepen-facelift

Foto’s: O.Beart (Vojo), A. Di Lullo (Cannondale) & M. Mondini (Cannondale)