Eerste test | ARC8 Essential: de essentie van een trailfiets?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Eerste test | ARC8 Essential: de essentie van een trailfiets?

ARC8 … deze naam zegt je ongetwijfeld nog niet veel. Het Zwitserse merk werd pas in 2018 officieel boven de doopvont gehouden tijdens Eurobike, maar ondertussen heeft het jonge merk al 4 modellen in de catalogus staan. Wij mochten onlangs kennismaken met de ARC8 Essential, de trailfiets van het merk.

 

 

De catalogus van het jonge merk ARC8 omvat dus zoals gezegd vier modellen, allen uit carbon. Die vier modellen zijn een racefiets, een xc-hardtail, een trailfiets en een endurofiets. Dat het zo snel gaat voor ARC8 is te danken aan twee zaken. Ten eerste werkt Jonas Mueller vanuit Taiwan waar hij in direct contact staat met de verschillende fabrikanten, zodat het ontwikkelingsproces sneller verloopt.

Sommige modellen blijven wel specifiek voor ARC8 voorbehouden, maar de kans is dus reëel dat we in de toekomst bepaalde modellen ook onder een andere naam zullen tegenkomen

En dan is er nog het economische model van het Zwitserse merk. ARC8 is namelijk verbonden aan het BETA-project (Bicycle Engineering Testing Approval). De frames worden door dit bedrijf (in 2017 opgericht door Jonas Mueller) ontwikkeld en kunnen onder licentie ook doorverkocht worden aan andere merken.

Sommige modellen blijven wel specifiek voor ARC8 voorbehouden, maar de kans is dus reëel dat we in de toekomst bepaalde modellen ook onder een andere naam zullen tegenkomen. Hierdoor is het maken van de mallen rendabeler terwijl de geïnteresseerde merken op hun beurt besparen op R&D-kosten.

ARC8 Essential: de eerste test

 

 

Voor deze kennismaking met de Essential trokken we naar Italië. Daar, aan de voet van de Dolomieten, reden we met hem een tochtje van twee uur. Deze pure trailfiets met 29″-wielen heeft achteraan een veerweg van 120 millimeter en is ontworpen voor een voorvork van 120 tot 140 millimeter. Zoek in de catalogus niet naar een complete fiets, want er is enkel een framekit verkrijgbaar van deze ARC8 Essential (inclusief achterdemper, balhoofd, zadelpenklem en achteras). De adviesprijs bedraagt 2080 euro en hij is rechtstreeks via de website van het merk te bestellen.

Net zoals bij heel wat andere merken, vallen we met onze 1m79 net tussen twee maten. Het Zwitserse merk raadt ons aan om toch maar met de medium te beginnen en we hebben hun raad opgevolgd. In die maat bedraagt de reach 445 millimeter. De rest van de geometrie ziet er heel evenwichtig uit, met een stack van 616 millimeter, een balhoofdhoek van 67 graden en een zitbuishoek van 74 graden. Enkel de liggende achtervork van 430 millimeter is vrij kort voor een 29er.

Doordat alles zo evenwichtig is opgebouwd, voelen we ons meteen thuis aan zijn stuur. We zitten zeer comfortabel en misschien zelfs iets te rechtop. We vragen ons dan ook af of hij met zijn korte stuurpen van 50 millimeter niet een tikkeltje te kort zal zijn wanneer het bergaf gaat. Maar alvorens we mogen afdalen, moeten we natuurlijk eerst een eindje klimmen. Daar toont de Essential over zeer goede kwaliteiten te beschikken.

Met lichtere onderdelen kan je het gewicht van de Essential perfect verlagen tot ongeveer 10,5 kilogram

Ondanks het feit dat de onderdelen eerder uit het middensegment komen, voelt hij zeer licht aan. Hij deint tijdens het klimmen weinig in en reageert eerder goed op acceleraties. Eens op snelheid, weet hij die snelheid ook goed te behouden. ARC8 kondigt een gewicht aan van 11,9 kilogram voor dit model met een Sram GX Eagle, RockShox Pike, ARC8-wielen met een interne breedte van 30 millimeter (1800 gram) en een aluminium stuurpost. Wanneer je deze zou vervangen door duurdere onderdelen kan je probleemloos zakken tot ongeveer 10,5 kilogram.

Voor we het goed en wel beseffen, staan we boven en duiken we een leuke afdaling in. Dan weer snel, dan weer technisch of steil. Van zodra de snelheid de hoogte ingaat, wordt ons gevoel betreffende de fietsmaat bevestigd. De medium is te kort om met voldoende vertrouwen te kunnen afdalen. De achterkant van de fiets voelt onstabiel aan, waardoor hij moeilijk onder controle kan gehouden worden. We beslissen dan ook om te herbeginnen, maar dit keer met een large.

 

 

Die large (met een reach van 475 millimeter) schenkt meteen veel meer vertrouwen. De fiets is heel wat stabieler en we zijn verbaasd over de snelheid waarmee we met deze ‘kleine’ 120 millimeter bike over paden razen die eerder voor endurofietsen bedoeld zijn. De vork van 140 millimeter heeft wel degelijk zijn plaats op deze fiets.

Door het relatief lage gewicht gooien we de fiets makkelijk de andere richting uit. We hadden enigszins verwacht dat we op de meest ruwe stroken door elkaar geschud zouden worden, maar de Essential trekt zich daar beter uit de slag dan gedacht. ARC8 raadt aan om de SAG op 25% in te stellen, maar op de large kan je probleemloos tot 30% gaan doordat je centraler op de fiets zit.Deze eerste test was veel te kort maar liet ons toch al toe om een glimp op te vangen van de capaciteiten van de ARC8 Essential. Hij is zeer veelzijdig en kan zowel ingezet worden in marathons (met een vork van 120 millimeter) als in technische raids in het gebergte (met een vork van 140 millimeter). Het enige wat sommige hem zullen verwijten, is dat hij een eerder doorsnee of neutraal karakter heeft. Dit maakt hem echter wel geschikt voor een breed spectrum aan gebruikers. ARC8 was met de Essential op zoek naar het … essentiële waar een trailfiets aan moet voldoen en trekt daarvoor zowel de kaart van de eenvoud als die van het esthetische. En het lijkt erop dat dit zeer goed gelukt is.

Meer info op arc8bicycles.com

Foto’s: Egelmair Photography /  Mountain Bike Connection Summer – Rupert Fowler

DoorLéo Kervran