Eerste test | Canyon Neuron CF 2019: de ultieme allrounder
Door Paul Humbert -
In de catalogus van Canyon staat een fiets die we, geheel onterecht, al eens over het hoofd durven zien: de Neuron CF, een allrounder die bij de noden van heel wat bikers past. Voor de jaargang 2019 kreeg deze full suspension een grondige update. Wij waren aanwezig bij de presentatie van de fiets en zwierden er en passant onze benen over voor een eerste testrit.
In het menu hieronder kun je dit artikel vervolgen met ofwel de presentatie, ofwel meteen naar de terreintest gaan.
Canyon Neuron CF 2019 | Presentatie
De Canyon Neuron 2019 situeert zich ergens tussen de Lux (crosscountry) en Spectral (all mountain) in. Of je nu een man of vrouw bent, een beginner of een geroutineerd biker, volgens Canyon is de Neuron geschikt voor iedereen en voor een grote diversiteit aan terreinen.
Het frame van de Canyon Neuron CF is volledig uit carbon, dus ook de achterdriehoek en de link. Een keuze die werd ingegeven om een commercieel zo attractief mogelijke fiets aan te bieden. Het instapmodel van de Neuron CF gaat voor 2699 euro over de toonbank.
Canyon koos voor 29″-wielen en veringen met een veerweg van 130 millimeter. Enkel voor de XS en S werd een uitzondering gemaakt; zij zijn nog steeds uitgerust met 27,5″-wielen. Maar het hele gamma (en dus ook alle wielmaten) is uitgerust met een 29″-vork.
De Neuron lijkt sterk op de Lux, maar we vinden er ook heel wat elementen van de Spectral op terug. Denk maar aan de bumper die het frame beschermt tegen een impact van het stuur.
We denken ook aan het geïntegreerde kanaal waar de kabels doorlopen en dat het onderhoud van je kabels moet vergemakkelijken.
Canyon koos voor industriële lagers met een dubbele dichting en een extra beschermkap. De beschermkap van het hoofdscharnierpunt is voorzien van schroefdraad, maar diegene zonder schroefdraad kun je best goed in het oog houden, want tijdens onze testrit hadden ze de neiging om los te komen.
Aan de kant van de aandrijving heeft het hoofdscharnierpunt twee lagers. Het frame wordt daardoor sterker om de hogere belasting van de ketting aan te kunnen.
Doordat de Neuron CF toegankelijk moest zijn voor iedereen biedt Canyon de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren. In het gamma van de Neuron CF zijn er ook enkele modellen verkrijgbaar met een dubbele aandrijving.
In het frame is voldoende ruimte voorzien voor een bidonhouder waar relatief grote drinkbussen inpassen, althans indien je voor een exemplaar opteert dat zijdelings uitneembaar is. En ook de Quixle is van de partij, de achteras waarvan de hendel in de as kan geschoven worden.
Canyon vertrok bij de ontwikkeling van de nieuwe Neuron niet vanuit het standpunt dat de fiets enkel voor competitie moest geschikt zijn, maar wel voor iedereen. Belangrijk, want er moest meer aandacht besteedt worden om de fiets zo goed mogelijk uit te balanceren. Minder ervaren bikers voelen zich iets minder thuis op een agressief en lang model. Met de Neuron CF heeft men getracht om de biker centraal op de fiets te positioneren, wat voor de meest natuurlijke houding moet zorgen.
Canyon vergat ook niet dat we allemaal een andere lichaamsbouw hebben en voorziet in zijn catalogus frames voor heel grote of kleine mensen, of voor zij die wat meer kilo’s meedragen.
Aan de computer vertaalt zich dit niet enkel in een aanpassing aan de maat van het frame, maar ook aan de dikte van de gebruikte buizen, zodat de stijfheid van het frame steeds hetzelfde blijft. Een grote Neuron CF moet dan ook hetzelfde rijgedrag hebben als een klein model.
Concreet wil dit zeggen dat de reach van een medium 433 millimeter bedraagt, de balhoofdhoek 67,5 graden en de lengte van de liggende achtervork 440 millimeter. Vertrekkende van die basis heeft Canyon ervoor gekozen om het zwaartepunt op de kleinste modellen te verlagen door de bovenbuis lager aan de zitbuis te bevestigen en door de bottom bracket offset te verkleinen. Op de kleinste modellen (S en XS) verkleinde de diameter van de onderbuis met drie millimeter, terwijl deze op de XL met 7 millimeter toeneemt. Hierdoor krijgen rijders van alle framematen de stijfheid die ze nodig hebben.
Dezelfde reflectie heeft Canyon ertoe doen besluiten om te opteren voor 27,5″-wielen op de kleinste maten, evenals een aangepaste cockpit. Met een 29″-vork op elk model en de genoemde aanpassingen, moet de controle van de fiets steeds hetzelfde aanvoelen.
We vallen stilaan in herhaling, maar ook de kinematica van de Neuron situeert zich ergens tussen die van de Lux en Spectral in. De achterdemper werd net zoals op de Lux horizontaal onder de bovenbuis gemonteerd. De scharnierpunten werden zodanig geplaatst om een zeer gevoelige respons van de vering te bekomen in de beginfase en om vervolgens in de middelste fase een stabiele feedback te geven. Canyon heeft veel tijd en werk gestoken in de link om de berijder een zo groot mogelijke bewegingsvrijheid te geven, de anti-squat prestaties te verbeteren en een goed werkende vering te verkrijgen tijdens het remmen. En of dat nog niet genoeg was, moest alles ook nog is zo min mogelijk aan slijtage onderhevig zijn.
Het gamma van de Canyon Neuron CF bestaat uit vijf modellen voor de heren en twee voor de dames. De prijzen gaan van 2699 tot 5599 euro. Alle modellen zijn uitgerust met een achterdemper en voorvork (34) van Fox en Maxxis Forekaster-banden. De andere onderdelen verschillen van model tot model.
Drie modellen zijn uitgerust met carbon wielen met een interne velgbreedte van 30 millimeter. De aluminium modellen zijn uitgerust met een achterwiel met een interne breedte van 25 millimeter. Qua gewicht schommelt het gamma tussen de 13,22 en 12,12 kilogram.
Meer info op www.canyon.com
Op de volgende pagina kom je meer te weten over onze eerste testrit (klik in het menu onderaan)>>
Eerste test | Canyon Neuron CF 9.0 SL
Alvorens te beginnen, wijst Canyon er ons nog eens op om met een andere ingesteldheid aan deze test te beginnen. Als journalisten worden we tijdens tests en presentaties vaak geconfronteerd met modellen die bedoeld zijn om topprestaties te leveren in wedstrijden en dus ook bedoeld zijn voor een type renner die van wanten weet. Hier is dat niet het geval. Met de Neuron CF richt Canyon zich tot een zo groot mogelijke groep recreatieve mountainbikers. Goed om weten.
En inderdaad, na een dagje testen moeten we toegeven dat de fiets misschien niet meteen de kwaliteiten heeft om de strijd aan te gaan met de snelste bolides, maar toch zouden we de Neuron aan veel meer mensen aanraden dan die snelle en moeilijker te mennen karren.
Eens onderweg met de Neuron, hebben we na korte tijd de indruk dat we iets te kort op het stuur zitten. Maar dan denken we snel aan de woorden van Canyon. Het klopt namelijk dat we op de meest recente fietsen vaker te maken krijgen met een lange reach, wat wij wel kunnen smaken maar door beginners soms als storend wordt ervaren. Maar het went snel.
De Canyon Neuron CF gaat vlot vooruit. De achterdemper kent drie standen: open, volledig geblokkeerd, maar ook een tussenstand die een interessant compromis biedt bij het klimmen.
Bergaf verrast de Neuron CF met capaciteiten die we niet verwacht hadden van een fiets die zo veel mogelijk bikers moet kunnen bekoren. Hij schenkt veel vertrouwen en we laten ons al snel verleiden tot enkele jumps. Eens je de fiets wat ruiger terrein opstuurt dan waar hij eigenlijk voor bedoeld is, merk je dat het geen superstijve fiets is. De grip is echter wel goed en de kinematica doet zijn werk uitstekend. Op grote schokken zakt de vering misschien iets te diep, maar volledig opgebruiken doen we de veerweg nooit.
Hoe meer de dag voorbijgaat, hoe beter we ons voelen op de Neuron. We kunnen niet langer weerstaan aan enkele moeilijkere afdalingen en vergeten dat we over slechts 130 millimeter veerweg beschikken. Natuurlijk voelen we ons in dit geval iets minder op ons gemak aan het stuur van de Neuron dan aan het stuur van een zwaardere, stabielere en stijvere endurobike. Maar de Neuron CF overtreft onze verwachtingen.
Na afloop kunnen we niet anders dan ons petje afnemen voor Canyon, want de fiets is inderdaad geschikt voor een grote groep recreanten. Niet iedereen is een kampioen, maar iedereen verdient wel een fiets die aangepast is aan zijn of haar behoeften. Nog een punt dat we willen onderstrepen is het werk en de tijd die men besteed heeft aan het frame, opdat dit frame aangepast zou zijn aan de lichaamsbouw van een zo groot mogelijk scala bikers.
Meer info op www.canyon.com
[summary


