Eerste test | De RockShox
Pike is terug!

Techniek
14 April 2017 — Paul Humbert

De Pike is reeds meer dan tien jaar een pijler in het gamma van RockShox en een referentie bij de polyvalente vorken. Bij zijn vorige update, in 2013, concentreerde de Pike zich vooral op enduro, maar vandaag vormt hij het centrum van de all mountain-vorken van RockShox. De Lyrik wordt daardoor de endurovork van het merk, maar de Pike profiteert mee van de technologische vooruitgang van zijn grote zus. We kregen de kans om enkele uren met de nieuwe RockShox Pike 2018 op stap te gaan en we stellen jullie hier alle details voor van de nieuwigheden die er mee gepaard gaan: 

Lichter, stijver, efficiënter: het is dan ook logisch dat RockShox zegt dat de nieuwe Pike op alle vlakken verbeterd is. Op de technische fiche zien we dat de vork beschikbaar is in 27,5 Boost en 29 Boost (15×110 millimeter). De veerweg gaat van 100 tot 160 millimeter in 27,5″ en tot 140 millimeter in 29″. Het gewicht van het 27,5″-model met een veerweg van 140 millimeter bedraagt 1841 gram, wat ongeveer 150 gram lichter is dan de vorige versie.

De vorkpoten en het t-stuk werden onder handen genomen zodat de vork lichter en stijver werd. De diameter van de vorkpoten bedraagt 35 millimeter en de offset van de vork 46 of 51 millimeter. In deze nieuwe Pike passen banden met een breedte tot 2.8″ (en tot 3.0″ op 27,5″-wielen die compatibel zijn met de 29″-versie van de vork).

De belangrijkste nieuwigheid zit hem in de nieuwe Charger 2 demper-cartridge waarbij de instelling van de compressie bij lage snelheid in de standen ‘open’ en ‘pedal’ verbeterd zou zijn. In de derde stand wordt de vork geblokkeerd en door middel van de OneLoc-lockout op het stuur (optioneel), kan je zowel de vork als de achterdemper van het merk bedienen.

Ook de nieuwe Pike wordt uitgerust met een grotere negatieve luchtkamer (DebonAir). Daardoor is de vork in het begin van de veerweg soepeler en fijngevoeliger. Op de compressiecurve zien we een lichte verbetering ten opzichte van het vorige Pike-model en de prestaties sluiten nauw aan bij deze van de Lyrik.

Er werden twee versies van de nieuwe Pike voorgesteld: de Pike RCT3 en de Pike RC. Het eerste model, en tevens het duurste, beschikt over de al eerder genoemde karakteristieken met de driestandenknop en de Charger 2 demper-cartridge waarmee je dus de compressie bij lage snelheid kan verfijnen, en waarbij je ook geniet van de verbeteringen die zijn uitgevoerd aan de twee andere standen. Er wordt ook een handleiding meegeleverd die gebruikers van een e-mtb zal helpen om de juiste instellingen te vinden. Dit alles zal in de loop van april op de markt verschijnen en het prijskaartje gaat van 970 tot 1100 euro.

De tweede versie, de Pike RC, is een eenvoudiger model waarbij de Charger 2 demper-cartridge enkel is uitgerust met de mogelijkheid om de compressie en de rebound in te stellen. Ook deze vork kan optioneel bediend worden via een lockout, maar deze vork zal enkel verkocht worden op complete fietsen.

De eerste test: RockShox Pike RCT3 2018

Aan het stuur van een Commencal Meta Trail 4.2, die was uitgerust met de nieuwe Rockshox Pike RCT3 en de nieuwe Charger 2 demper-cartridge, mochten we al een eerste test uitvoeren. Het is natuurlijk nog te vroeg om er al grote conclusies uit te trekken, daarvoor was de tocht te kort, maar het volstond toch om een eerste indruk te krijgen van welke richting RockShox is ingeslagen met de vork. We merken dat de vork zich veel gevoeliger gedraagt en dat de vork in het begin van de veerweg het terrein beter leest, zonder dat dit het vervolg van de relatief progressieve compressie benadeelt. In de vork passen bredere banden dan voorheen en we waarderen vooral dat de vork stijf aanvoelt als we er mee over rotsen rijden. Verder worden er bij een nieuwe vork vier tokens meegeleverd. Als de vork gemonteerd verkocht wordt als deel van een complete fiets, dan is er al één token geïnstalleerd op de 27,5″-versies en twee op de 29″.

Het enige negatieve punt is dat RockShox opteerde voor een Maxle-as zonder snelspanner. Je hebt dus een inbussleutel nodig om het wiel eruit te halen. Op de redactie van Vojo hebben we al meermaals gediscussieerd over dit onderwerp en zoals overal kennen ook wij voor- en tegenstanders, namelijk zij die steeds een multitool bij zich hebben en zij die liever geen tooltje meesleuren, en dus geen fan zijn van dit systeem. Maar RockShox biedt de snelspanner wel als optie aan.

Maar ook …

Lyrik

Maar hier stopt het niet bij RockShox en het merk stelde dan ook nog enkele andere evoluties voor. Ook de Lyrik RCT3 wordt uitgerust met de nieuwe Charger 2 demper-cartridge en de nieuwe DebonAir-kamer. De argumenten zijn hier dezelfde: het gedrag op de kleine schokken verbeteren en de beste tractie bieden door een optimale compressiecurve te behouden verderop in de veerweg. Ook hier kan een lockout op het stuur gemonteerd worden om tegemoet te komen aan de vereisten van moderne endurorijders. Deze nieuwe Lyrik komt in mei op de markt en zal tussen de 1145 en 1310 euro kosten. Er komt ook een RC-versie van de vork, maar die is enkel beschikbaar op complete fietsen.

Revelation 

De Revelation is goedkoper dan de Pike en is bedoeld voor dezelfde disciplines: all mountain en enduro. Het chassis van de vork gelijkt sterk op dat van de Pike: het is licht, heeft vorkpoten van 35 millimeter en de nieuwe DebonAir-kamer. Enkel de nieuwe Charger 2 demper-cartridge mankeert. Voor de rest is deze vork een goedkopere versie van de Pike en is ze ook geschikt om er grotere wielen en bredere banden in te monteren. Op de Revelation RC kan enkel de rebound en de compressie ingesteld worden en de vork zal in de loop van mei in de winkels verschijnen. Het prijskaartje gaat van 720 tot 800 euro en de veerweg gaat tot 150 millimeter.

Yari

Eens boven de 150 millimeter veerweg neemt de Yari het over van de Revelation en ook de Yari is een ‘budgetvriendelijkere Lyrik’. De vork verandert niet veel, maar krijgt wel de nieuwe DebonAir-kamer. Verder wordt het chassis van de vork aangepast aan de Boost-standaard en krijgen ook hier de bezitters van een e-mtb de aangeraden drukwaarden mee. Er komt in mei enkel een RC-versie op de markt en deze zal tussen de 780 en 865 euro kosten.

RS-1 & Sid

De RS-1 en SID-vorken zijn bedoeld voor marathon en crosscountry en ze worden ook uitgerust met een geoptimaliseerde Charger 2 demper-cartridge. Deze vorken worden wel uitgerust met een lockout om de vork zo stijf mogelijk te maken. En de OneLoc-bediening laat toe om de vork op het stuur te bedienen. De RS-1 RLC had het steeds moeilijk om een publiek te vinden in crosscountry en richt zich nu met de nieuwe Charger 2 demper-cartridge en een nieuwe veerweg iets meer op all mountain. Zo zijn de 27,5″-vorken vanaf nu ook beschikbaar met een veerweg van 130 millimeter. De vork ligt kortelings in de winkels en kost 1865 euro; voor 80 euro extra kan je de vork ook op het stuur blokkeren met de Oneloc-bediening.

Meer info vind je op www.sram.com