Eerste test | Fox 2018: de 36-voorvork evolueert geleidelijk verder

Techniek
21 April 2017 — Christophe Bortels

Sinds de mythische 36-voorvork in 2015 volledig vernieuwd werd, evolueert deze grote endurovork van Fox jaarlijks geleidelijk verder. Ook het modeljaar 2018 is geen uitzondering op die regel. In dit overzicht bekijken we de nieuwe 36-familie en haar nieuwigheden. En we voerden ook al een eerste, korte test uit met een exemplaar dat Fox ons in avant-première toestuurde. Onze bevindingen daarvan lees je aan het einde van dit artikel.

Het gamma van deze 36 bestaat uit drie niveaus, drie wielformaten, drie configuraties met verschillende assen en ook drie verschillende demper-cartridges. Fox levert dus geen half werk!

Alvorens het gamma en de opties in detail te bespreken, bekijken we eerst de belangrijkste nieuwigheid: de integratie van de EVOL-technologie (Extra Volume) op de 36-voorvork. Deze technologie was tot op heden enkel beschikbaar op de dempers van het merk en ze houdt in dat de negatieve luchtkamer over een groter luchtvolume beschikt. Het doel daarvan is om een meer lineaire veercurve te creëren in het eerste deel van de veerweg, waardoor de vork gevoeliger wordt voor kleine schokken. Nadien behoudt ze deze ondersteuning halverwege de veerweg en klapt ze op het einde ook niet meteen in. Deze twee laatste aspecten kunnen natuurlijk verfijnd worden door tokens toe te voegen (of weg te nemen) in de luchtkamer. Fox heeft ook zijn FIT demper-cartridges getuned en de compressiecurve herbekeken om het gedrag van de 36 nog te verbeteren.

Er is keuze uit drie verschillende as-formaten: 15×100 en 15×110 (Boost), beiden met een snelspanner, en een versie die compatibel is met 15 en 20 millimeter. Door sinds het gamma 2017 steeds een Quick Release aan te bieden, onderscheidt Fox zich dus van RockShox dat onlangs nog aankondigde dat zijn nieuwe Pike van origine zonder snelspanner wordt aangeboden.

De 36 is ook beschikbaar met drie verschillende demper-cartridges. De meest geavanceerde is de FIT HSC/LSC, waarbij je de compressie bij hoge en lage snelheid zeer precies kan afstellen. Net daaronder vinden we de FIT 4 met drie posities voor de compressiedemping (Open, Medium en Firm) en de extra mogelijkheid om via 22 kliks de compressiedemping bij lage snelheid in de positie Open fijn af te stellen. De FIT Grip (Performance-versie) sluit het rijtje en is enkel te vinden op de fietsen die afgemonteerd worden in de fabriek. Ze onderscheidt zich door zijn intern bewegende zuiger die op een kleine veer gemonteerd wordt. Ook deze demper-cartridge biedt drie posities voor de compressiedemping.

Deze nieuwe 36 is beschikbaar met drie verschillende veerwegen voor 27,5″-wielen (150, 160 en 170 millimeter), twee voor 29″ (150 en 160 millimeter) en twee voor zij die nog met 26″ rijden (160 en 180 millimeter). Deze laatsten kunnen zelfs opteren voor een rechte stuurbuis (1″1/8) in plaats van de ondertussen standaard geworden conische stuurbuis. Fox biedt ook een speciaal chassis aan voor e-bikes dat aangepast is aan de noden om het extra gewicht van de elektrische fietsen te kunnen torsen. Deze vork is dan ook nog stijver en op enkele plaatsen voorzien van extra materiaal.

De Kashima-afwerking (lage wrijving) wordt weerhouden voor het Factory-assortiment (HSC/LSC of FIT 4); de vorken van de Performance Elite-familie (HSC/LSC of FIT 4) hebben dan weer sobere zwarte binnenpoten. Momenteel kunnen we enkel nog maar de prijzen in dollars meegeven: $ 1049 voor de Factory HSC/LSC, $ 979 voor de Factory FIT 4, $ 959 voor de Performance Elite HSC/LSC en $ 889 voor de Performance Elite FIT 4. Het is nog niet geweten wanneer deze vorken beschikbaar zullen zijn in de winkels.

Alvorens over te gaan tot onze eerste test, nog dit: de oranje versie die je op onze foto’s ziet, is enkel bedoeld voor de renners die door Fox worden gesponsord, en het is dan ook de zwarte versie op de foto hierboven die in de winkels zal liggen.

Fox 36 – 2018: de eerste test

We monteerden de vork op onze Santa Cruz Nomad 3 en trokken naar de prachtige paden van het Italiaanse Finale Ligure om de nieuwe 36-voorvork enkele dagen te testen. Fox stelde ons voor die gelegenheid het Factory FIT HSC/LSC-topmodel met 170 millimeter veerweg ter beschikking. Alvorens over te gaan tot de test, passeerde de vork eerst langs de weegschaal van Vojo. We hadden de stuurbuis al lichtjes ingekort tot 195 millimeter en in combinatie met een as van 15 millimeter gaf onze weegschaal 1986 gram aan (zonder de ster). De vork geeft een robuuste indruk, de afwerking ziet er perfect uit en de bedieningsknoppen zijn zeer ergonomisch met duidelijke kliks.

Maar laten we het nu hebben over hoe de vork aanvoelde op het terrein en of de EVOL-technologie doet wat ervan verwacht wordt. We beschikten niet over een model van de vorige generatie van de 36-vork, zodat we de twee vorken hier niet rechtstreeks met elkaar konden confronteren, maar we stellen wel vast dat de ondersteuning halverwege de veerweg inderdaad uitstekend is. Ook op het einde van de veerweg werkt ze perfect, en dat ondanks een schamele druk van 45psi die geschikt is voor onze lichte tester van 61 kilogram. Het gedrag van de vork op de oneffenheden van het terrein en de zeer kleine schokken laat ons daarentegen een beetje op onze honger zitten, maar we hebben wel nog niet de gelegenheid gehad om met de tokens te spelen om eventueel de druk te verlagen en de vork gevoeliger te maken. Tot nu toe reden we zonder tokens, terwijl we op onze eigen Pike variëren met twee of drie tokens om een optimaal rijgedrag te verkrijgen. Ook het systeem van de spacers werd vernieuwd: geen tokens meer die je zoals een brochette over een staaf schuift, maar wel elementen die makkelijker in elkaar passen, maar moeilijker uit elkaar te halen zijn!

Deze nieuwe 36-vork gaf ons een sterke ‘race’-indruk en het is pas als je sneller gaat en het terrein ruwer wordt dat ze uitblinkt! Je kan een rotspartij aanvatten zonder er te veel bij na te denken en als je je lijn al eens mist, dan is de vork voldoende stijf om alles op te vangen wat onder het voorwiel passeert. Ze werkt zeer regelmatig op een groot deel van de veerweg zonder de indruk te geven van te zacht te zijn. En ze houdt ook steeds wat reserve voor de stevige impacts. Ondanks de lage druk en de afwezigheid van tokens, hebben we de veerweg slechts zelden volledig opgebruikt. Fox heeft de hydraulica van deze 36 2018 dus bijzonder goed verzorgd; een hydraulica die je trouwens duidelijk hoort werken op de zware stroken. De vork werkte ook perfect samen met de RockShox Vivid achterdemper die op onze fiets gemonteerd stond.

Verdict:

De nieuwe generatie van de Fox 36 beviel ons meteen bij deze eerste test. De vork is geavanceerd maar efficiënt, en ze houdt van een stevige aanpak om heel haar potentieel te benutten. Een toekomstige duurtest, met liefst een zwaardere biker, moet dit gevoel bevestigen of net ontkrachten. We verlangen er ook al naar om de vork te confronteren met de zopas vernieuwde Pike, of meer nog met de Lyrik, want deze laatste lijkt ons de grootste rivaal van deze 36 2018!

Meer info op www.ridefox.com