Eerste test | Lapierre Prorace SAT 729 2018

Techniek
1 August 2017 — Paul Humbert

Lapierre verbreedt zijn assortiment xc-fietsen, want voor het tweede jaar op rij presenteert het merk een nieuw model: de Lapierre Prorace SAT 729 waarmee we al een eerste test hebben uitgevoerd.

De look van de Lapierre Prorace SAT-modellen heeft wat weg van de XR-full suspension die het merk vorig jaar uitbracht. Het eerste wat opvalt is iets dat ons aan een kleine elastomeer doet denken, ook al is de Prorace geen softail zoals de BMC Team Elite. Liefhebbers van koersfietsen herkennen hierin het SAT-systeem (Shock Absorption Technology) van Lapierre dat op de Pulsium wordt gebruikt en nu dus ook op de Prorace.

Lapierre omschrijft zijn Prorace als het Zwitsers zakmes van de XC. De firma uit Dijon streefde ernaar om een efficiënte, lichte, sterk presterende en comfortabele fiets te bouwen.

Het is om een maximum aan comfort te bieden, zonder het rendement te schaden, dat Lapierre de SAT-technologie toepast. Hierdoor zou de fiets niets aan stijfheid mogen inboeten, maar zou hij toch comfortabel moeten zijn.

De Lapierre Prorace is geen softail in de zuivere zin van het woord, want niet alle comfort van de fiets komt van de absorberende kwaliteiten van het elastomeer. Omdat de staande vork in direct contact staat met de zitbuis en die op haar beurt weer verbonden is met de bovenbuis, komt het grootste deel van het comfort van het gebruikte carbon. Het elastomeer wordt ingebed net onder de plaats waar deze drie buizen bij elkaar komen met als doel nog dat tikkeltje extra comfort toe te voegen. Het elastomeer isoleert en absorbeert de zijdelingse trillingen net voor deze trillingen op de zitbuis inwerken.

Het elastomeer hoeft niet vervangen te worden (of ze moest beschadigd raken door bijtende kuisproducten) en ze wordt aan het frame gelijmd. De hardheid wordt berekend in functie van de maat van de fiets.

De zitbuis kon door dit alles fijner gehouden worden en ze heeft een binnendiameter van 27,2 millimeter. Op alle moderne mountainbikes, en nog meer op de xc-modellen, is het belangrijk om te bepalen welke zone instaat voor het comfort en welke voor de stijfheid. Lapierre koos ervoor om op de Prorace de schuine buis, het bracket en de liggende achtervork een maximale stijfheid te geven opdat de uitgeoefende krachten van de biker zo goed mogelijk zouden overgebracht worden. De staande achtervork en de zitbuis zorgen dan weer voor het comfortabele gevoel.

De fiets heeft een reach van 415 millimeter in de maat M en een stack van 605 millimeter. De balhoofdhoek bedraagt 69,5 graden en de liggende achtervork is 428 millimeter lang.

Het frame is volledig uit carbon en het 929 Ultimate-topmodel weegt 1070 gram in de maat M. Zonder lak duikt het frame onder de 1000 gram en het gewicht van het frame schommelt met 20 à 30 gram naargelang de maat.

Natuurlijk maakt de fiets ook gebruik van de Boost-standaard en voeren de kabels intern door het frame.

Lapierre schenkt ook aandacht aan details en voorziet de Prorace van een kleine kettinggeleider. Hierop kan je ook een quick link voor de ketting kwijt. In navolging van de XR-full suspension kan je ook op de Prorace geen voorderailleur meer monteren. Voor wie er nog aan moest twijfelen, de toekomst hoort toe aan het enkelvoudig kettingblad.

De fiets wordt uitgerust met 29″-wielen waarbij de banden maximaal 75 millimeter breed mogen zijn om in het frame te passen, wat overeenkomt met een doorsnede van 2.4. Tot slot is de fiets ook voorzien van een luikje vlakbij het bracket waar een batterij van een Shimano Di2-derailleur in kan verdwijnen.

Het gamma van Lapierre telt drie Prorace SAT-modellen en geen enkel model is uitgerust met een dropper post, ook al denkt Lapierre er wel aan. Het merk werkt al twee jaar aan een model dat aangepast is aan de noden van crosscountry en aan de diameter van de zitbuis (27,2 millimeter). Die noden zijn verder ook een laag gewicht en een minimale veerweg van 75 millimeter, maar het model was nog niet klaar bij de lancering van de Prorace, al zou dit niet lang meer op zich mogen laten wachten. Op de fiets van Nicolas Vouilloz hebben we trouwens al een exemplaar gespot.

Het frame kent twee verschillende afwerkingsniveaus, waarbij de Ultimate het topmodel is dat is uitgerust met betere vezels als de klassieke versie die ook 30 gram zwaarder is.

De Prorace SAT 629

Dit is het instapmodel van de Lapierre Prorace-familie. Hij is uitgerust met een nieuwe RockShox Reba RL en een Sram NX 11-speed aandrijving gekoppeld met een RaceFace Aeffect-crankset en een kettingblad van 30 tanden. De remmen zijn dan weer Sram Level-exemplaren.

De Prorace SAT 729 ultimate

Het tussenmodel van de Prorace SAT-familie met een frame uit Ultimate carbon. Verder is de fiets uitgerust met een Sram XO1 Eagle-aandrijving, een GX Eagle-cassette en een RockShox Sid RL. De vork kan uitgerust worden met een Torque Cap, maar de Mavic Crossmax Elite-wielen zijn uitgerust met klassieke cups. De fiets zal tussen de 3499 en 3699 euro kosten (de exacte prijs is nog niet gekend).

De Prorace SAT 929 ultimate

Het topmodel is voorzien van een Sid World Cup-vork, een XX1 Eagle-aandrijving en Level Ultimate-remmen. Op de Prorace 929, het topmodel van de xc-fietsen bij Lapierre, merken we verder een set carbon velgen op. Na heel wat denkwerk lanceert Lapierre zijn eigen wielen waarbij het merk verzekert dat deze minstens even goed zijn als de andere wielen op de markt. We begrijpen de logica wel, want zo spaart men toch wel wat euro’s uit (de besparing kan zelfs oplopen tot 1000 euro op de verkoopprijs), maar we hebben deze velgen nog niet van dichtbij kunnen bekijken. De interne breedte van de velgen bedraagt 20 millimeter en ze zijn voorlopig nog niet beschikbaar in de aftermarket.

De fietsen met het Ultimate-label zullen zowel beschikbaar zijn in de winkels als in de onlineshop van Lapierre. De eerste modellen zouden begin augustus beschikbaar moeten zijn.

Lapierre Prorace SAT 729: de eerste test

De moderne geometrie schenkt meteen het nodige vertrouwen. De fiets reageert zeer goed en we zijn meteen verbluft over hoe makkelijk hij klimt.

We voelen niet meteen de bijdrage van het elastomeer, maar de fiets biedt wel het nodige rendement en een zeker comfort, eigen aan de structuur van het frame. ‘En danseuse’ voel je geen verlies van energie en de krachten lijken goed overgezet te worden op de fiets.

Bij hoge snelheid blijft de fiets stabiel, ook al maakt de ruige ondergrond de zaken er niet makkelijker op.

Ons testterrein leek niet meteen op een xc-circuit, maar toch hadden we het gevoel dat we op een fiets rondreden die bedoeld is om er prestaties mee neer te zetten.

Lapierre is in het XC-segment niet meer het toonaangevende merk van vroeger, maar iets zegt ons dat het merk er terug staat en dat het blijft investeren in dit segment. Een duurtest zal nu moeten uitmaken waar de Prorace SAT zich positioneert tussen de fietsen van de concurrentie.

Meer info vind je op de website www.cycles-lapierre.fr

Foto’s: Jérémy Bernard & Damian McArthur