Eerste test | Rockrider E-Expl 520 S & 700 S: groot succes in het vooruitzicht

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Eerste test | Rockrider E-Expl 520 S & 700 S: groot succes in het vooruitzicht

Eindelijk heeft Rockrider een echte e-mountainbike in het gamma! Het merk nam er de tijd voor, maar deze zomer onthult het een volledig assortiment hardtails en full suspensions voor prijzen die die van de concurrentie doen verbleken: tussen de 2000 en 3500 euro voor fietsen die niet enkel bedoeld zijn voor de groene wegen. We konden ze uitproberen aan de voet van de Mont Blanc, waar ze werden ontwikkeld, en dit zijn onze eerste indrukken:

Decathlon biedt al langer e-bikes aan in zijn winkels, maar deze E-Explore familie is inderdaad de eerste reeks e-MTB’s ontwikkeld door Rockrider. Tot nu toe bood de Decathlon-groep in zijn catalogus de ST-modellen aan, wat eerder hybride fietsen zijn dan echte mountainbikes, en de Stilus, een 150 millimeter full suspension met Bosch-ondersteuning gekozen uit de catalogus van een onderaannemer (zie Test | Decathlon Stilus: sympathieke appetizer).

Het was dus wachten tot de zomer van 2023 om bij Rockrider een eigen assortiment elektrisch ondersteunde mountainbikes te zien verschijnen. Dit nieuwe gamma werd volledig ontworpen door de teams van het merk in het hoofdkantoor in het Franse Lille en de Mountain Store in Passy, in de Franse Alpen. Daar heeft Rockrider enkele medewerkers geïnstalleerd om in de nabijheid te zijn van meer uitdagend terrein.

Het valt niet te ontkennen dat meer dan 10 jaar na het verschijnen van de eerste elektrische e-mountainbikes op de markt, er reikhalzend werd uitgekeken naar deze eerste Rockrider-reeks en dat het merk geen ruimte had voor fouten. In deze context is de gekozen positionering allesbehalve een verrassing. Sinds een paar jaar werkt Rockrider aan een serie topmodellen om de podia in de wereldbeker MTB na te jagen, maar deze nieuwe e-bikes kiezen voor een heel ander pad.

Ze sluiten zich immers aan bij de Explore-familie, de meest toegankelijke familie in de catalogus, zowel qua prijzen als qua rijgedrag. Het doel van deze familie is betrouwbare, gemakkelijke en comfortabele machines aanbieden voor eerder recreatieve dan ervaren beoefenaars, allemaal met een onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding. Zo kost de duurste full suspension 3499 euro!

Een toegankelijk gamma

In het Explore-assortiment (afgekort als Expl in de naam van de modellen) wordt de autonomie geprefereerd boven maximale prestaties. Productiechef Raffaele Bottoli legt ons verder uit dat men een fiets wilde ontwerpen die gemakkelijk te hanteren en tolerant is met een rijgedrag dat meer geruststellend dan veeleisend moest zijn. Maar de fiets mocht niet beperkt blijven tot brede paden, hij moest echt wel dienen om overal dwars doorheen te gaan.

Vervolgens heeft elk model zijn specifieke kenmerken en zijn favoriete terrein. De E-Expl 520 (2000 euro, 130 millimeter, hardtail) en E-Expl 500 S (2500 euro, 130 millimeter, full suspension) zijn meer bedoeld voor de makkelijkere paden, de E-Expl 520 S (3000 euro, 140 millimeter, full suspension) is zeker de meest veelzijdige van de familie en de E-Expl 700 (2500 euro, 130 millimeter, hardtail) en E-Expl 700 S (3500 euro, 140 millimeter, full suspension) zijn geknipt voor langere uitstapjes en moeilijkere paden. Ze profiteren bijvoorbeeld van remklauwen met 4 zuigers, terwijl dat bij de 500, 500 S en 520 S slechts 2 zuigers zijn.

Een toegankelijk assortiment betekent echter geen rommel. Hoewel de prijzen voor e-bikes erg laag zijn, zijn deze voor Decathlon-producten wel aan de hoge kant. Het ontwerp en de afwerking moeten de klanten geruststellen en hen waar voor hun geld bieden, want 2500 of 3000 euro in een fiets steken blijft een financiële inspanning. Als je de fietsen voor je hebt staan, is het inderdaad het woord “geruststellen” dat in je opkomt: de afwerking is natuurlijk niet uitzonderlijk of spectaculair zoals bij sommige high-end merken, maar de details zijn strak en het ziet er degelijk uit.

Ondersteuning, een kwestie van consistentie

Hoe e-bikes met grote autonomie aanbieden voor minder dan 3500 euro? Deze vraag hield de teams van Rockrider even bezig omdat de 750 of 900 Wh batterijen, die we steeds vaker op de fietsen van de grote merken zien, naast zwaar en lomp ook duur zijn. Die vielen dan ook uit de boot en het merk vond een andere oplossing: in plaats van de batterij aan te passen, werd de motor aangepast!

Door te kiezen voor zuinige motoren en deze zelf te finetunen, weet het merk indrukwekkende cijfers bekend te maken gezien de “kleine” boordaccu’s. Maar voordat we daar verder op ingaan, een woordje over de technische kant.

Op instapniveau zijn er twee keuzes: de Yamaha PW-CE voor de 520 of de Brose Drive C Alu voor de 500 S. Twee zachte systemen die gemakkelijk te hanteren zijn (ze zijn vaak te vinden op urban e-bikes) en vooral “open” zijn, dat wil zeggen dat Yamaha en Brose fabrikanten in staat stellen om hun eigen software voor de ondersteuning te ontwikkelen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bosch. Door bij twee verschillende leveranciers in te kopen, wil Rockrider ook mogelijke risico’s spreiden. Als Yamaha of Brose in de problemen zouden komen, zou Rockrider niet al zijn meest toegankelijke modellen kwijtraken.

Op de niveaus daarboven gebruiken alle modellen (520 S, 700 en 700 S) hetzelfde systeem: een Brose Drive T Alu. De ondersteuning gaat een tandje hoger in vergelijking met de Drive C maar blijft onder de high-end Drive S (70 Nm tegen 90 Nm en 320% van maximale ondersteuning tegen 380%). De mechanische elementen zijn echter hetzelfde en het is alleen de elektronische besturing die verandert.

De componenten zijn zo gedimensioneerd dat ze veel meer kunnen herbergen dan wat er in deze configuratie van wordt verlangd. We hebben dus een betrouwbaardere motor, die minder warm wordt, over een groter frequentiebereik inzetbaar is en stiller is. En aangezien de maximale ondersteuning beperkter is, wordt het energieverbruik verminderd en de autonomie verbeterd!

Voor de batterij zijn er weer twee mogelijkheden: 500 Wh op de 500 S, 520 en 520 S of 630 Wh op de 700 en 700 S. Deze batterijen zijn echter precies even lang en dus uitwisselbaar: je kan ze eenvoudig apart kopen om een 630 Wh batterij te installeren op een E-Expl 520 S. Met slechts 500 euro prijsverschil tussen de 520 S en de 700 S is dit niet echt rendabel, maar het blijft een mogelijkheid.

Om de autonomie aanzienlijk te verbeteren, is er nog een mogelijkheid: de Range Extender. Met een capaciteit van 360 Wh kan hij op alle modellen worden gemonteerd en kan de totale capaciteit worden verhoogd tot 860 Wh of 990 Wh, afhankelijk van de grootte van de originele batterij. De kostprijs is 550 euro, wat het debat opent tussen het nemen van deze optie of het overstappen naar een model van een hoger niveau (als je een fiets van 500 Wh overweegt), maar het is veel goedkoper dan een complete batterij.

Rockrider vertelt ons dat het al 3200 meter hoogteverschil heeft gehaald met een rijder van 80 kilogram in de 990 Wh-configuratie zonder altijd de zuinigste modus te gebruiken. Indrukwekkende gegevens die, indien bevestigd, deze E-Expl modellen gemakkelijk bij de marktleiders zullen plaatsen.

Verder merken we ook op dat de batterij beschermd is tegen de modder door een imposante verzegeling en dat ze via de linkerkant van de schuine onderbuis uitneembaar is. Daarvoor heb je een 5 millimeter inbussleutel nodig. Een maat die op de meeste multitools te vinden is en die wordt verklaard door de wens van Rockrider om de fiets zo toegankelijk mogelijk te maken. Wil je echter een veiligere interface, dan is het mogelijk om in de winkel een ​​sleutelcilinder te laten plaatsen.

Alle modellen, met uitzondering van de 500 S, de laagste in de hiërarchie van het assortiment, zijn uitgerust met een Ergo 900-kleurendisplay. Dat is uitzonderlijk aangezien we op dit prijsniveau veel meer gewend zijn minder aantrekkelijke displays te zien, zoals de Purion van Bosch.

De bediening is zoals gebruikelijk aan de linkerkant geplaatst en komt door zijn minimalistische vorm precies overeen met wat we zoeken op het vlak van een goede ergonomie. Hiermee kan je tussen de modi navigeren en de Walk-modus activeren, maar om door de informatie op het scherm te bladeren, dien je de twee knoppen naast het scherm te gebruiken. Voor dat laatste moet je dus een hand loslaten, maar op het scherm zie je alle essentiële informatie op dezelfde pagina.

Rockrider legt ons ook uit dat ze vooral hebben nagedacht over de praktische kant van het geheel, met een bediening die zo werkt dat de hendels van de telescopische zadelpen niet worden gehinderd en een display dat zo goed mogelijk “verborgen” zit om krassen te voorkomen bij een val of wanneer de fiets omvalt. Er is ook een USB-C-poort van 1,5 A in plaats van 1 A zoals over het algemeen het geval is, een keuze die is gemaakt om onder meer een telefoon op te laden.

De ondersteuning biedt vier modi en een “Boost”-functie die alleen toegankelijk is in modus 4 door te blijven drukken op de knop. Bij puur MTB-gebruik heeft deze Boost-functie weinig nut, maar het merk ziet het meer als hulpmiddel in het verkeer, om bijvoorbeeld sneller weg te rijden van auto’s bij een rood licht. Alle E-Expl modellen hebben dezelfde ondersteuning, ongeacht de motor, alleen de 500 S profiteert van een automatische modus (meer op vermogen gericht dan op autonomie) die kenmerkend is voor het Yamaha-systeem.

Tot slot kan alles gekoppeld worden aan de nieuwe Decathlon Ride app. Naast de monitoring van de activiteiten en de service die wordt geboden aan beoefenaars, is het hebben van een applicatie essentieel voor het merk om updates te kunnen implementeren zonder kopers te dwingen terug te gaan naar de winkel en mogelijk de software op afstand te upgraden.

Een andere benadering van de geometrie

Qua geometrie heeft Rockrider voor een interessante benadering gekozen: alle frames hebben dezelfde afmetingen, met enkele kleine verschillen tussen de hardtails en full suspensions. De verschillen, als die er zijn, worden gemaakt bij de onderdelen: de 500 S heeft een vork van 130 millimeter tegenover een vork van 140 millimeter voor bijvoorbeeld de 520 S en 700 S.

Afgezien daarvan geven de tabellen het beeld van geruststellende machines, comfortabel voor wie geen expert is en niet veeleisend: een balhoofdhoek van 66° of 66,5°, een zitbuishoek van 76°, een reach van 469 millimeter (hardtail) of 471 millimeter ( full suspension) in maat L en een 460 millimeter lange liggende achtervork. De standover-hoogte was ook een van de belangrijkste punten bij de ontwikkeling: Rockrider wilde deze zo laag mogelijk houden om het op- en afstappen te vergemakkelijken.

Onderdelen

We gaan hier niet alle onderdelen van de vijf modellen opsommen, maar er zijn een paar punten die onze aandacht verdienen.

Zo zijn er de veringen. Op de goedkoopste modellen (E-Expl 500 S en 520) vinden we een exemplaar van SR Suntour terug en op de E-Expl 700 S zien we een RockShox. De 520 S en de 700 zijn uitgerust met het bij ons minder bekende X-Fusion. Een “vondst” waar het merk niettemin blij mee is, aangezien een van de ingenieurs ons toevertrouwt dat de McQueen R die de 520 S aan de voorkant uitrust “een klein goudklompje is”, met een werking die in zijn ogen “beter is dan die van een RockShox 35 air voor minder geld.”

Op de 700 S is het een RockShox 35 Silver die men aantreft, maar dan met spiraalveer. Dit is een zware oplossing, maar normaal gesproken betrouwbaar en onze slechte ervaringen uit het verleden met air 35’s vertellen ons dat het misschien wel een slim idee is.

De rebound is niet instelbaar op de X-Fusion 02 Air-schokdemper van de E-Expl 500 S. Rockrider heeft gekozen voor eenvoud ervan uitgaande dat de meeste kopers van dit model niet noodzakelijkerwijs de technische kennis zullen hebben over het belang van zo’n aanpassing en we kunnen ze geen ongelijk geven. De demper wordt daarom in de fabriek afgesteld en bestaat in twee niveaus, een geschikt voor de maten S en M en de andere voor de maten L en XL. Voor een zware biker op een kleine fiets of andersom is het mogelijk om de demper te vervangen.

Andere opmerkelijke onderdelen zijn de velgen met een interne breedte van 25 millimeter en een 11-42 cassette voor de 500 S en 520, tegenover 30 millimeter en een 11-48 cassette voor de andere modellen. Alle modellen zijn uitgerust met Tektro-remmen, maar afhankelijk van het model bestaan deze uit twee of vier zuigers en remschijven van 180 of 203 millimeter.

Rond de wielen zien we Rockrider Grip 100-banden (E-Expl 500 S en 520, aan de linkerkant) of Grip 500-banden (Expl 520 S, 700 en 700 S, aan de rechterkant) die onlangs werden onthuld. Het ontwerp is hetzelfde, maar het verschil zit in het karkas (niet tubeless voor de Grip 100) en het rubber.

We eindigen met een laatste interessant punt: sommige onderdelen, zoals het uit eigen huis afkomstige zadel of de Decathlon Ride-app, zijn getest op het Decathlon Co-creation platform. Het is voor iedereen toegankelijk en stelt je in staat om bepaalde projecten van het merk te volgen, je mening te geven en in sommige gevallen prototypes te testen tijdens begeleide sessies als een echte tester.

Rockrider E-Expl 520 S en E-Expl 700 S: de eerste test

Na deze uitgebreide presentatie is het tijd om het veld in te gaan. We willen niet voor jullie verbergen dat onze verwachtingen op dit moment niet erg hoog waren. Tussen de toespraak van Rockrider en het eerder eenvoudige dan agressieve uiterlijk van de fietsen, dachten we dat we niet veel rijplezier gingen beleven. Maar wat hadden we het mis!

In werkelijkheid hebben we veel plezier beleefd aan het stuur van deze twee fietsen, veel meer dan met andere, veel duurdere en geavanceerdere machines. Het begint met een goed beheer van de motor, die zeer geschikt is voor de doelgroep van Rockrider. De motor is niet even krachtig als een Bosch Performance CX, dat is zeker, maar sterk genoeg om onmogelijke klimuitdagingen aan te gaan … en erin te slagen deze te nemen.

De autonomie is echt indrukwekkend voor zulke kleine batterijen (500 Wh op de E-Expl 520 S) en we zijn ook verbaasd over de stilte van de werking. De Brose T Alu’s van onze twee fietsen zijn veel discreter dan de S-versie of andere grote motoren en liggen eerder dicht bij een kleine Fazua Ride 60. Met de toevoeging van het Ergo 900-display, dat zeer aangenaam is voor het oog, hebben we echt de indruk te profiteren van een eersteklas assistentiesysteem, twee- of driemaal duurdere e-bikes waardig.

Op vlakke paden of bergaf is het gedrag in overeenstemming met wat wordt geadverteerd: de fiets kleeft aan de grond en dient niet om speels te jumpen, maar hij gaat overal doorheen. Hij is best comfortabel, de achtervering biedt de grip die nodig is om uit moeilijke passages te komen en je struikelt helemaal niet over venijnige obstakels zoals je misschien had gevreesd met zulke toegankelijke e-MTB’s. Het is duidelijk dat zowel het frame als de ondersteuning dezelfde aandacht kregen van Rockrider bij de ontwikkeling.

Beter nog, ook het gewicht is correct of zelfs licht voor aluminium e-bikes (24,3 kilogram voor de 520 S in maat L, de 700 S is vanwege zijn uitrusting zwaarder en weegt meer dan 26 kilogram) en de kleine batterijen (vergeleken met monsters van 750 of 900 Wh) maken het veel gemakkelijker om het zwaartepunt van de fiets te beheersen. Het resultaat is dat onze twee rijdieren relatief handelbaar en veel minder onhandig blijken te zijn dan we misschien hadden gevreesd. Het dagje uit eindigde met een reeks min of meer krappe en steile haarspeldbochten langs een beek, vaak een nachtmerrie voor e-bikes, maar hier was het bijna gemakkelijk en beleefden we er plezier aan!

Om een ​​e-bike onder de 3000 euro aan te bieden (voor de E-Expl 520 S), moest Rockrider nog enkele compromissen sluiten en dat is vooral te zien aan de uitrusting. Zo hebben de Grip 500-banden een vrij hard rubber en ondanks de vrij agressieve noppen gleden we een paar keer met beide wielen weg op licht vochtige grond. Gelukkig gebeurt dit op een attente en niet brutale manier, maar ze leveren niet de prestaties van meer high-end banden. Zoals altijd is het een kwestie van keuze en hier gaf Rockrider de voorkeur aan de levensduur.

De remmen met 2 zuigers van de E-Expl 520 S leken ons maar net oké voor de bergen, want we zouden graag wat meer remkracht willen om ons echt comfortabel te voelen. Werden ze opgelegd door het grensbedrag van 3000 euro? We hadden in ieder geval geen problemen met de 4-zuigerremmen van de E-Expl 700 S (in bovenstaande afbeelding). De X-Fusion McQueen R-vork scoorde dan weer goede punten. Die biedt uiteraard niet de ondersteuning van een duurder model, maar ze werkt soepel, wat verrassend is voor zo’n goedkoop model. We begrijpen waarom de ingenieurs er zo dol op zijn!

Gezien hun prijs zijn de Rockrider E-Expl 520 S en 700 S verrassend goed. We hadden niet veel verwachtingen, maar de twee machines passen perfect in het programma waarvoor ze bedoeld zijn en we hebben echt plezier beleefd met deze fietsen. Uiteraard zijn dit geen “performance” e-bikes, maar ze zijn precies goed en dat alles voor een onverslaanbare prijs. Rockrider had geen ruimte voor fouten met zijn eerste echte e-mountainbikes en slaagde met glans: deze E-Expl reeks weet zich meteen te vestigen als een veilige gok.

Meer info via www.decathlon.be

DoorLéo Kervran