Eerste test | Rockrider XC 900 en XC 920: wat zijn de carbon 29ers van Decathlon waard?

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Eerste test | Rockrider XC 900 en XC 920: wat zijn de carbon 29ers van Decathlon waard?

Toen Decathlon tijdens de voorbije Roc d’Azur zijn nieuwste carbon 29″-hardtail voorstelde, wist het merk heel wat aandacht naar zich toe te trekken. Logisch, want met een prijskaartje van 1600 euro, een homogene afmontage en een beloofd gewicht van 10,5 kilogram legt de Rockrider XC 900 de nodige troeven op tafel. Decathlon organiseerde onlangs in Spanje een presentatie van de nieuweling waar wij de limited versie, de Rockrider XC 920 LTD, mochten uitproberen.

Vergeet de naam B’Twin, voortaan luisteren de mountainbikes bij Decathlon naar de naam Rockrider. In de schoot van het bedrijf met meer dan 80.000 personeelsleden, houdt een kleine divisie van 13 personen zich bezig met het ontwikkelen van een attractief gamma prestatiegerichte xc-fietsen. En liefst ook nog voor een aantrekkelijke prijs.

Na de aluminium XC 500, die we in het verleden al getest en goed bevonden hebben en waarvan voortaan ook twee nog goedkopere aluminium versies verkrijgbaar zijn (vanaf 800 euro voor de XC 050 LTD), wil het merk nu met de Rockrider XC 900 en de XC 920 LTD (het model op de foto) de carbon markt veroveren. Zoals de naam van deze laatste al aangeeft, gaat het om een Limited versie met duurdere onderdelen.

De Rockrider XC 900 en 920 LTD zijn de langverwachte opvolgers van de XC 700. Deze laatste was geen slechte fiets, maar doordat hij was uitgerust met 27,5″-wielen hinkte hij toch wat achterop, zeker in tijden waarin steeds meer mensen kiezen voor een 29er.

Visueel neemt het frame van de Rockrider XC 900 en 920 LTD kleine dingen, zoals de geïntegreerde zadelklem, over van zijn voorganger. De buizen zijn vooral achteraan en aan de bovenkant van het frame iets fijner geworden. Dit moet ervoor zorgen dat de trillingen beter worden opgevangen. Het onderste deel van het frame zou volgens Decathlon 20% stijver geworden zijn. Dankzij het gebruik van nieuwe vezels is het frame niet zwaarder geworden en volgens Decathlon weegt een medium frame 1100 gram.

Geometrie

De geometrie kreeg een fikse update. De balhoofdhoek bedraagt voortaan 68 graden, wat een ‘gedurfde’ waarde is in het XC-milieu. Hierdoor is hij op dit gebied een van de radicaalste hardtails. De reach is vrij kort en Rockrider rekent nog steeds op stuurpennen van een gemiddelde lengte (80 millimeter op de medium, waar we op andere gelijkaardige fietsen eerder stuurpennen van 70 millimeter, of zelfs korter, zien).

Achteraan stapt men over op de Boost-standaard (148×12 millimeter). Het frame van de Rockrider XC 900 en 920 LTD is ontworpen voor een enkelvoudig kettingblad en het is niet mogelijk om een voorderailleur te monteren. Daardoor kon men opteren voor een liggende achtervork van 438 millimeter. Dit is geen recordwaarde, maar Rockrider koos hier voor een compromis. Het merk wilde namelijk niet dat de fiets te veeleisend zou zijn en hij moest ook bergop voldoende grip bieden (fietsen met een zeer korte liggende achtervork hebben soms de neiging om te steigeren).

De Rockrider XC 900 en XC 920 doet het zonder het Switch & Ride systeem waarbij je zelf je wielmaat kunt kiezen (29″, 27,5+ en 27,5″), wat wel kan op de aluminium modellen (XC 500, XC 100 en XC 050 LTD). Omdat de nieuwkomer meer op competitie gericht is, laat Decathlon je geen keuze: het is een 29er en niets anders. Er was op het frame geen plaats voor concessies en dus is er in de staande en liggende achtervork niet voldoende vrije ruimte voor banden die breder zijn dan 2.3″. Van origine zijn de XC 900 en 920 LTD uitgerust met de zeer lichte en sportieve Hutchinson Skeleton-banden met een breedte van 2.15″.

Onderdelen

Het gamma telt twee versies: de Rockrider XC 900 met een Sram GX Eagle 12-speed, een Truvativ Stylo-crankset met een 34t aluminium kettingblad en een Sram 1275-cassette (10/50t).

Vooraan kun je rekenen op een RockShox Reba RL Boost-vork met een veerweg van 100 millimeter, wat voldoende is om heel wat pittige xc- en marathonparkoersen te lijf te gaan. Remmen doe je met Sram Level T-exemplaren, het instapmodel bij de xc-schijfremmen van het merk. De vering en aandrijving is identiek met datgene wat we vinden op de aluminum XC 500.

Voor de wielen koos Decathlon in de catalogus van Mavic de CrossMax uit. Opgelet echter, het CrossMax-gamma is ondertussen heel uitgebreid. De XC 900 is dan ook uitgerust met het instapmodel met een gewicht van 1930 gram per set. De wielen zijn homogeen en vallen niet uit de toon op een fiets van 1600 euro! Ook andere merken die gekend staan voor een directe verkoop via internet hebben carbon fietsen in de catalogus staan voor ongeveer dezelfde prijs, denk maar aan de Canyon Exceed SL 6.0 Pro Race (1699 euro) of de Rose Psycho Path 1 (1869 euro), maar we merken dat Decathlon qua prijs-kwaliteitverhouding goed scoort. Ook het gewicht van 10,5 kilogram voor een medium is allesbehalve slecht.

Op de duurdere Rockrider XC 920 LTD, die een prijskaartje heeft van 2000 euro, hebben we recht op een SID RL-vork, Mavic CrossMax Elite-wielen en een Sram XO1/GX-aandrijving met een Stylo Carbon-crankset. Een medium weegt in dit geval exact 10 kilogram. Het is dit model dat we in Spanje getest hebben. Zoals eerder al gezegd gaat het om een Limited versie, maar Rockrider heeft ons geen precieze cijfers meegedeeld over het aantal fietsen die verspreid zullen worden. Voor zij die naast de 920 LTD grijpen, is de 900 een mooi alternatief!

Op beide modellen zijn de accessoires zoals de zadelpen, stuurpen en stuur van eigen makelij. Echt licht zijn deze onderdelen niet, maar ze zijn wel goed geprijsd. De carbon zadelpen heeft een diameter van 27,2 millimeter, wat de mogelijkheden om een dropper post te monteren beperkt. De smalle diameter moet ervoor zorgen dat trillingen beter geabsorbeerd worden. De grips van Rockrider zijn nog steeds van matige kwaliteit, net zoals de lockout van de voorvork. Op de testfiets stond nog een oud model om de lockout te bedienen (een soort gripshift), maar de toekomstige seriemodellen zouden met een nieuw en ergonomischer model uitgerust worden. We mochten al een prototype uitproberen en we kunnen bevestigen dat dit een verbetering is.

Rockrider XC 920 LTD: de eerste test

We werden uitgenodigd in de omgeving van het Spaanse Altea om kennis te maken met de nieuwigheden van het Rockrider-gamma, waaronder dus de XC 920 LTD. We mochten er eveneens kennismaken met de nieuwste onderdelen van het merk, de nieuwste montages op basis van het aluminium frame (waar we later op terugkomen) en een verrassing waar nog een embargo op rust. In dit artikel beperken we ons dus tot de nieuwe carbon 29 inch hardtail.

We brachten met de Rockrider XC 920 enkele uren door in een lokaal bikepark. We willen er nog eens op wijzen dat het dus niet om een heuse test van enkele weken gaat, maar wel om een eerste rij-impressie van enkele uren. Een langere test van de XC 900 op onze paden thuis staat trouwens al gepland. Hoe kort onze eerste kennismaking ook was, toch hebben we al enkele zaken kunnen vaststellen.

Op de stenige ondergrond kunnen we al snel beoordelen of de achterkant van deze hardtail vergevingsgezind is of net niet. De Rockrider XC 920 LTD is niet de meest comfortabele hardtail van de markt. Zeker bij lage snelheid voel je alle oneffenheden. Van zodra het tempo de hoogte ingaat, is hij gelukkig wel vergevingsgezinder. Grote schokken worden dan goed opgevangen waardoor je de controle over het stuur kunt behouden.

De Mavic CrossMax Elite-wielen zijn niet van de lichtste, maar toch relanceert de XC 920 vlotjes. Indien je hem zou uitrusten met lichtere en dynamischere wielen, dan krijg je op dit vlak te maken met een machine die zelfs de meest veeleisende competitierenners zou moeten bevallen. Bergop moet je wat zoeken naar grip, maar hier geldt hetzelfde als bergaf: hoe sneller je gaat en hoe beter je de fiets in bedwang weet te houden, hoe efficiënter hij zich zal tonen.

De geometrie staat op punt en zorgt ervoor dat je vol vertrouwen afdaalt. En hij is wendbaar op bochtige paden. Na eerst kort met de medium en large geprobeerd te hebben, koos ik met mijn 1m78 voor de large met een stuurpen van 60 millimeter en niet voor de medium met de stuurpen van 80 millimeter. Daar is de korte reach niet vreemd aan en ik kies dan ook liever voor een iets groter frame met een iets kortere stuurpen. Hiermee voel ik me op technische stroken wat meer op mijn gemak en het sturen verloopt iets smoother.

Op het eind van de rit waren er slechts enkele onderdelen waar we onze bedenkingen bij hadden. Zo zijn de remmen niet echt krachtig en het stuur van 720 millimeter was een tikkeltje te smal naar onze zin. De matige kwaliteit van de grips haalden we al eerder aan. Voor de rest is het moeilijk om iets aan te merken op deze Rockrider XC 920. Mits enkele kleine aanpassingen kun je er met weinig middelen echt iets heel interessant van maken!

Verdict

De kennismaking was kort, maar we merkten dat de Rockrider XC 920 op punt staat voor datgene waar hij voor bedoeld is. Wij zouden hem eerder in een crosscountry inzetten dan tijdens een marathon en hij vereist een stevige hand om er het beste uit te halen. Toch zouden we hem geen eigenzinnig karakter toeschrijven. Voor de prijs waarvoor hij wordt aangeboden is de Rockrider XC 900 een mooi zaakje en het is een fiets die je in de toekomst nog makkelijk kunt upgraden. Het frame mag dan wel niet zo comfortabel en dynamisch zijn als de fietsen van de sterren uit de wereldbeker, maar interessant en coherent is het wel. Een mooi hoogstandje!

Meer info op www.decathlon.be

DoorOlivier Béart