Eerste Test | Schwalbe G-One Bite: een tussenseizoen gravelband

Techniek
19 December 2020 — Jan Van Herck

Trek eropuit over bos-, veld- en gravelwegen en zet je tanden stevig in de ondergrond. Kies voor grip en stabiliteit in de bochten zonder veel aan snelheid in te boeten tijdens dit herfst- en winterweer. Dat is het devies waarmee Schwalbe deze G-One Bite in de markt voor gravelbanden wil zetten. Wij gingen er 500 kilometer mee op pad en onderwerpen hem nu aan een eerste controle.

Bij een merk als Schwalbe kan je de band gemakkelijk voor zijn doeleinden herkennen. In dit geval staat G-One voor gravel (X-One voor cyclocross) en onder die gravelnoemer zijn er dan nog eens 4 versies beschikbaar. In oplopende profiel-volgorde: G-One Speed, G-One Allround, G-One Bite en G-One Ultrabite. De G-One Bite is de eerste band uit de reeks met hoektanden (lees: een dikker profiel aan de zijkant van de band) waardoor wij hem tijdens de nazomer en herfst getest hebben.

Gegeven de 650b wielmaat op onze gravelbike, hebben we de keuze uit 2 opties, namelijk een 50 of 54 millimeter brede band. Wie met een 28 inch wielset op gravel-pad gaat, kan kiezen tussen 40, 45 of 50 millimeter wat de breedte betreft.

Net zoals een checkup bij de tandarts, is de start van een bandentest steeds spannend. Popt de band vlot op de velg? Loopt het tubeless maken van een leien dakje of moet er al een gaatje gedicht worden? Niets van dat laatste bij deze 50 millimeter brede 650b (27,5 x 2.0 inch) versie van de G-One Bite (573 gram voor een prijs van 59,90 euro per band). Hier geen gat te dichten en de band popt gemakkelijk op de velg. Let er wel voor op dat je de band in de juiste richting monteert. De voorband en de achterband hebben namelijk een andere looprichting van het profiel.

Bij de eerste aanblik merk je meteen dat er gewerkt wordt met verschillende profielen en diktes op de band. De kleinste noppen staan in een ruitvorm op het loopvlak van de band geplaatst met daarnaast een iets dikkere versie die twee aan twee in de rijrichting op de band gelegd is. Tussen die tanden is wel wat ruimte zodat het vuil kan passeren. Helemaal aan de buitenzijde zitten nog dikkere noppen, ook twee aan twee, met eveneens ruimte tussen. De hoektanden als het ware, om scherp een haakse bocht in te snijden.

Wij hebben de Addix Speedgrip-versie getest, die minder rolweerstand zou bieden maar vooral duurzamer zou zijn ten opzichte van de Raceguard-versie. Gegeven de 500 testkilometers en het feit dat dit artikel een eerste indruk wil weergeven, is het niet gepast om hier al uitspraken over te doen. Waarover wél uitsluitsel gegeven kan worden, is het feit dat je met deze band op een lage bandendruk doorheen de bossen kan cruisen. De versteviging aan de zijkant van de band in combinatie met de TLE-technologie (tubeless easy), maakt dat je onbezonnen kan experimenteren. 1,8 bar bandendruk (testpersoon van 73 kilogram) bleek voor een ideale verhouding tussen rolweerstand en grip te zorgen. Vooral tijdens technischere offroad passages op een gravelbike blijkt wat meer grip toch een meerwaarde.

Zonder voor- of achtervering, met een minder stuurvaste positie van de handen en met een hoger liggend zwaartepunt, is het niet zo evident om technische passages zoals kleine drops, diepere geulen of gladde boomwortels vlot te bedwingen. Zeker niet als je een gravelbike met een mountainbike gaat vergelijken wat rijgedrag betreft. De band wat platter zetten totdat de ideale verhouding tussen grip en rolweerstand is bekomen, is dan ook een must. Deze uitvoering doet wat dat betreft waarvoor hij dient. Je hebt tijdens het gravelen over bos- en veldwegen echt het gevoel over voldoende grip te beschikken. En ook in de bochten kan je scherp insturen zonder te driften. Kortom: de G-One Bite is eerder een … bijter.

Zowel tijdens steile offroad beklimmingen als over boomwortels als bij (normaal) remgedrag blijft deze G-One Bite trouwens aan de ondergrond kleven en ondervind je voldoende ondersteuning. Enkel bij het bruusk remmen, beter bekend als alles-dicht-gooien, slipt het achterwiel een beetje door. Maar om de speklaag van klei en modder in het Hageland tijdens de winter door te bijten, is er helaas niet genoeg profiel op de G-One Bite voorzien. Vooral de voorband mist dan wat scherp uitstekende tanden om haarscherp en zonder te zwiepen doorheen de smurrie te rijden. Bij de achterband valt dat driften eigenlijk goed mee, in die zin dat je achteraan voeling met de ondergrond blijft houden. Om in de vergelijking te blijven: het is alsof je met een losse tand in een wine gum bijt. Kortom, daar neem je een risico …

Op dat eigenste moment zou de tandarts adviseren dat risico niet te nemen. Voor die modderige omstandigheden heeft Schwalbe namelijk de G-One Ultrabite voorzien. Wellicht is de ideale wintercombinatie een mix van een G-One Ultrabite vooraan om met volle grip en zekerheid door de bochten te gaan en een G-One Bite achteraan met het oog op verminderde rolweerstand. Deze combinatie (meer profiel op de voorband dan op de achterband) is een gekend gegeven onder mountainbikers, maar binnen de gravelwereld wordt dat bijna nooit gedaan. In dit geval lijkt ons dat wél een meerwaarde en een perfecte set-up om de zompige wintermaanden door te komen. Een test van de G-One Ultrabite is momenteel trouwens aan de gang.

De Schwalbe G-One Bite is een band voor de tussenseizoenen (voor- en najaar). Hij voelt zich goed op onverharde wegen en kan zelfs wat water, modder en vuil verdragen. Op de hardere grindstroken en op asfaltwegen voelt het stroever aan en word je de rolweerstand gewaar. Bij modderstroken in de winterperiode heb je vooraan iets te weinig grip. Dat moet je, net zoals bij een tandartscontrole, er maar bij nemen. Daar is het ook altijd iets. Een aandachtspuntje hier, eens extra poetsen daar. Op dat ene asfaltplekje en die vettige modderpoel na is deze band alvast gekeurd. Op naar de volgende controle (kilometers) …

Meer info via www.schwalbe.com