Eerste test | Scott Genius 700 Tuned 2018

Techniek
20 June 2017 — Paul Humbert

Na jaren trouwe dienst was het de hoogste tijd voor een grote make-over van de Scott Genius. De Genius 2018 erft de lijnen van de Spark, ziet zijn geometrie gemoderniseerd en maakt plaats voor grote 29”- en brede 27,5 Plus-wielen. We trokken naar Aosta, in Italië, waar we in het gezelschap van Nino Schurter de presentatie van de nieuwe Genius 2018 bijwoonden en waar we hem gedurende enkele uren aan een eerste test mochten onderwerpen.

De vorige Scott Genius ging al enkele jaren mee (sinds 2013) en werd later door de LT-versie (Long Travel) vervoegd. Met hun beidjes stonden ze in voor het all mountain- en endurosegment van Scott. Scott vernieuwde vorig jaar de geometrie van zijn xc-full suspension, de Spark, en gaf hem toen meteen ook een nieuw type vering mee. Nadien volgde de Spark Plus en nu is het dus de beurt aan de Genius 2018.

Als we voor de Genius 2018 staan, herkennen we meteen de lijnen van de Spark. We ontdekken ook dat de fiets compatibel is met twee wielmaten, 27,5 Plus of 29 inch, en dat de veerweg 150 millimeter bedraagt.

Ook de carbon stuur/stuurpen-combi trok onze aandacht doordat deze de cockpit een aparte look geeft.

Volgens Scott is de nieuwe Scott Genius een trail-bike waar je alles mee kan doen, polyvalent is hier dus het sleutelwoord. Scott steekt van wal met het grote thema van de wielmaten. Het merk heeft liever dat we niet langer over 27,5 Plus praten, maar wel kortweg over 27,5. Volgens Scott is deze wielmaat sowieso enkel geschikt voor banden met een breedte van 2.5 tot 2.8, toch in dit segment, en dus heeft het niet veel zin om er nog Plus aan toe te voegen. De Genius 2018 is dus geschikt voor wat het merk tot in 2017 nog Plus noemde, maar ook 29″-wielen passen perfect in het nieuwe frame. Voor deze laatsten raadt Scott een breedte aan van 2.4 tot 2.6. Voor Scott bevindt de ‘sweet spot’ zich ergens tussen een bandbreedte van 62 en 65 millimeter.

Om van wielmaat te verwisselen, volstaat het om een ‘flip chip’ om te keren. Deze flip chip vind je in de bovenste link en de operatie neemt slechts enkele minuutjes in beslag en gebeurt met de hulp van een eenvoudig tooltje. We hebben dit trouwens ook zelf een keertje mogen proberen.

De geometrie van de fiets is gemoderniseerd, wat logisch is. De hoeken zijn steiler geworden en zo bedraagt de balhoofdhoek nu 65,6 graden, terwijl de hoek van de zitbuis 75,3 graden bedraagt. De liggende achtervork is verkort en meet nog 436 millimeter. De reach in de maat M bedraagt 445 millimeter en 472 millimeter in de maat L. Het merk wil dan ook een stabiele en evenwichtige fiets aanbieden die behendig genoeg is om je er mee te kunnen amuseren en efficiënt genoeg is bij het trappen op de pedalen.

Om zo efficiënt mogelijk te zijn bij het trappen op de pedalen, maakt Scott nog altijd gebruik van de Twinlock. Met die Twinlock schakel je tussen een open, trail en volledig geblokkeerde stand. In de open stand gebruikt de fiets de volledige 150 millimeter veerweg. In de trail-stand wordt de onderste kamer van de demper afgesloten, waardoor de veerweg verkleint naar 110 millimeter. Ook de compressiecurve wijzigt in dat geval. Op het terrein merk je het nut van deze trail-stand op de technische porties waar je nog op de pedalen moet trappen. Op die momenten beschik je in de trail-stand nog steeds over een goed rendement. De geometrie van de fiets wijzigt virtueel wel met 0,4 graden en het bracket komt 5 millimeter hoger te liggen. Het volledig blokkeren van de vork wordt enkel aanbevolen op een biljartvlakke ondergrond.

Het frame van de nieuwe Scott Genius 2018 zou volgens Scott 2249 gram aangeven op de weegschaal, inclusief de demper. Scott is een zelfbenoemde specialist in carbon en het merk ontwierp dan ook zelf het nieuwe frame in dit materiaal. Het is logisch dat Scott een zeer licht frame wil aanbieden en de wil om een middenweg te vinden tussen een licht en stijf frame ook. Om dat te bereiken, werkt Scott met zijn eigen ‘Evo Lap’-technologie, waardoor Scott de weerstand van zijn prototypes kan modelleren in functie van de zones waar extra vezels moeten geplaatst worden en in functie van de richting waarin de vezels moeten gelegd worden.

Scott gebruikt voor zijn Genius 2018 dezelfde kinematica als op de Spark. Deze laatste doet een beroep op een Trunnion-demper waarbij de montagepunten verbreed zijn, zodat deze gelijk komen te liggen met de zijwand van de onderbuis. Hierdoor kan de demper compact gehouden worden, waardoor het geheel ook weer stijver wordt. Alle krachten van de demper werken nu in op deze zone rond het bracket en met meer dan 15 lagen carbon is deze zone de sterkhouder van het frame. Een voordeel hiervan is dat Scott geen extra materiaal moet toevoegen aan de bovenbuis, wat voorheen wel het geval was. Ook de achterdriehoek wordt hierdoor lichter, want ook daar zijn minder stukken nodig om alles te assembleren. Scott wint op die achterdriehoek 76 gram ten opzichte van het vorige model.

De ophanging van het frame is compleet verschillend met die van de vorige Genius, want Scott opteert nu voor een four bar linkage. De dempingscurve ziet er bijna het tegenovergestelde uit dan bij het vorige model. Scott ging dan ook op zoek naar een optimale werking van de fiets in de verschillende standen van de Twinlock. Zo moest de vering in het begin van de slag zeer gevoelig werken om vervolgens in het midden een goede hulp te bieden en progressiever te werken tegen het einde van de veerweg. Scott kondigde verder ook aan dat het erop gelet heeft dat de vering bij het remmen niet te veel zou induiken.
Het Genius 2018-gamma zal zeven modellen tellen. Sommige modellen worden af-fabriek aangeboden met de twee wielmaten en drie modellen enkel met 27,5-wielen. Maar allen zijn ze wel compatibel met 29/27,5 en dus kan je na aankoop nog steeds een tweede wielset aanschaffen.

  • Genius 700 Ultimate: het absolute topmodel en enkel beschikbaar in 27,5 inch. 9799 euro
  • Genius 900 / 700 Tuned: uitgerust met een Fox 36-vork en af-fabriek beschikbaar met de twee wielmaten (dit model is niet te vinden tussen bovenstaande foto’s, maar dit is het model dat dit artikel illustreert). 7399 euro
  • Genius 710: carbon/aluminium frame, een Fox 34 en een XT 2×11, enkel 27,5”. 4899 euro
  • Genius 920/720: carbon/aluminium frame, Fox 34, Sram GX Eagle. 4399 euro
  • Genius 930/730: aluminium frame, een Fox 34 en een Shimano SLX 2×11. 4299 euro
  • Genius 940/740: aluminium frame, een Fox 34 en een GX Eagle. De andere onderdelen zijn meer basic dan op de 730. 3399 euro
  • Genius 750: het aluminium instapmodel, enkel beschikbaar in 27,5”, RockShox Sektor RL-vork en een SLX 2×10. 2599 euro

Voor de dames is er ook een Contessa-gamma voorzien met specifieke onderdelen en kleuren:

  • Contessa Genius 710: carbon/aluminium frame, Fox 34 en XO1 Eagle-groep. 4899 euro
  • Contessa Genius 720: aluminium frame, Fox 34 en Sram GX Eagle. 4199 euro
  • Contessa Genius 730: aluminium frame, RockShox Recon RL en Shimano SLX 2×10. 2599 euro

Bij het presenteren van de nieuwe Genius is het uitgesloten om niet even stil te staan bij de stuur/stuurpen-combi waarmee de fiets is uitgerust. De cockpit werd ontwikkeld door Syncros, het onderdelenmerk van Scott, en deze Hixon iC (jawel, dat is zijn naam) neemt de waarden over van de stuurposten die het meest gebruikt worden door de renners die met een Genius rijden. De stuurpen heeft een lengte van 50 millimeter en het riser stuur (6 graden) heeft een hoogte van 12 millimeter. Scott en Syncros willen op die manier een zeer licht geheel aanbieden (290 gram) dat even stijf is als de klassieke modellen. Natuurlijk beseft het merk ook wel dat dit systeem niet iedereen zal bevallen. Op de Scott Genius 2018 wordt dit onderdeel dan ook enkel op de twee topmodellen gemonteerd, telkens met een stuurpen van 50 millimeter. In de aftermarket zullen ook stuurpennen van 40 en 60 millimeter beschikbaar zijn.

Verder rust Syncros de voorvork ook uit met een klein spatbord dat perfect geïntegreerd werd in het design van de vorkboog.

Scott Genius 900/700 Tuned: de eerste test 

We trekken richting Aosta, juist achter de Mont Blanc, waar we Scott en haar atleten ontmoeten. Om aan te tonen dat de fiets polyvalent is, werden zowel xc-, enduro- als dh-renners opgeroepen. Het is dus in het gezelschap van Nino Schurter, Rémy Absalon, Brendan Fairclough en Andrew Neethling dat we deze nieuwe Scott Genius ontdekken.

Voor deze eerste test stopte Scott de Genius 900 / 700 Tuned in onze handen. Deze fiets is het duurste model dat af-fabriek meteen beschikbaar is met de twee wielmaten (27,5 en 29 inch). Onze eerste lus leggen we af met 27,5-wielen die zijn uitgerust met Maxxis Rekon-banden met een breedte van 2.8. De ondergrond is zeer droog en stoffig.

Bij het aanvatten van de test, hebben we geen vooroordelen naar de stuurpost toe die door het merk werd ontwikkeld. Op ons testmodel in de maat L kloppen de afmetingen perfect en je past je dan ook zeer snel aan aan deze cockpit. Het enige ongerief, dat trouwens snel verdwijnt, is het visuele aspect. Het is uiteraard nog te vroeg om hier conclusies uit te trekken, maar het geheel voelde niet te stijf aan en we voelden ook geen gebrek aan stijfheid.

Op de fiets voel je dat de geometrie gemoderniseerd werd. De Genius blijft echter een Genius en door zijn Twinlock kan je in de technische stroken waar je nog op de pedalen moet trappen, gebruikmaken van de trail-stand.

Eens je bergaf volop de vering aanspreekt, is de grip zeer goed, net zoals de hulp in het midden van de slag. Op de fiets kan je dan ook al snel de remmen loslaten door het vertrouwen dat hij schenkt. Wel hebben we het gevoel dat de wielen op zich te zwak zijn, zonder dat deze het dynamisme van de fiets aantasten. Ook de juiste lijn vinden is een makkie, zonder dat je je daarvoor in gevaarlijke situaties moet manoeuvreren.

Een wielwissel later rijden we rond met 29″-wielen die zijn uitgerust met banden van 2.6. De fiets ondergaat daarmee een gedaantewissel. Op het terrein zijn de grip en de precisie aan hoge snelheid duidelijk beter en de fiets reageert ook op de minste input. De relatief steile balhoofdhoek, voor deze categorie, zorgt ervoor dat de fiets geschikt is voor nog meer toepassingen.

Deze Genius 2018 klimt even goed als dat hij daalt en de fiets is dan ook bijzonder polyvalent. De fiets is inzetbaar op terreinen waar het inzetbereik van de Spark Plus stopt en spreekt zelfs een woordje mee op het speelterrein van de endurofietsen. We beleefden tijdens onze eerste test veel plezier aan het stuur van de Genius, een test die het verdient om herhaald te worden, maar dan gedurende een langere periode. Scott is er dan ook in gelukt om een sterk presterende en geslaagde fiets af te leveren die niet exclusief is voorbehouden voor welomlijnde doeleinden. Doordat je de mogelijkheid hebt om de wielmaat aan te passen naargelang de omstandigheden, vergroot het inzetbereik van deze Scott Genius 2018.

Meer info vind je op de website van Scott.

Onze mening over de verschillende wielmaten vind je hier (www.vojomag.nl/dossier-29-inch-of-275-plus-vojo-zocht-het-voor-je-uit).

Foto’s copyright Markus Greber