Eerste test | Sram Eagle AXS: een geruisloze elektronische revolutie

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Eerste test | Sram Eagle AXS: een geruisloze elektronische revolutie

Vojo stak enkele weken geleden de grote plas over om in Arizona de officiële presentatie bij te wonen van het nieuwe Sram AXS-ecosysteem. We mochten er als een der eersten, enkele gesponsorde atleten buiten beschouwing gelaten, rondrijden met het nieuwe draadloze Sram Eagle AXS-schakelsysteem. In afwachting van een duurtest dichter bij huis, is dit onze eerste indruk van deze belangrijke nieuwigheid. Brengt de Sram Eagle AXS een revolutie teweeg? Het antwoord lees je hieronder.

Sram nodigde ons uit in Arizona, een staat in het zuiden van de Verenigde Staten. Deze streek is dankzij de ideale weersomstandigheden geliefd bij heel wat Amerikaanse en Canadese renners om er in de winter hun seizoen voor te bereiden. Wij trokken ernaartoe voor een eerste testrit van de draadloze elektronische componenten van het Amerikaanse merk. Regelmatige lezers van Vojo weten ondertussen al dat het hier niet gaat om een echte test en dat deze eerste indruk nog bevestigd (of ontkracht) moet worden door een duurtest in onze eigen achtertuin. Tijdens ons verblijf reden we twee lussen van ongeveer dertig kilometer die toch zeer leerzaam bleken.

Waren ook van de partij, het Scott-Sram Team van Kate Courtney en Nino Schurter. Deze laatste was zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Sram Eagle AXS-schakelsysteem. We nestelen ons dus in de wielen van de wereldkampioenen voor een testrit met deze belangrijke nieuwigheid.

Uiteraard was er ook een delegatie van Sram aanwezig die betrokken was bij de ontwikkeling van deze nieuwe draadloze elektronische componenten. Voor de gelegenheid konden we rekenen op een Trek Remedy die was uitgerust met een Sram AXS XO1 Eagle-aandrijving. Op het menu stonden zeer rotsachtige paden en singletracks die een weg zoeken tussen de cactussen. In deze ruwe en dorre woestenij moesten we er niet aan denken om de waterdichtheid van het geheel te testen, maar of de AXS naar behoren functioneert wanneer alles goed door elkaar wordt gerammeld, daar konden we al wel een idee van opdoen.

Vooraleer we op de fiets kruipen, checken we eerst of alles goed afgesteld staat. Voor de nieuwe AXS betekent dit specifiek dat we eerst onze duim op de shifter plaatsen, wiens vorm helemaal nieuw is. Het is even zoeken naar de juiste positie van de shifter, want er is wel degelijk een verschil met de kabelbediende versie. De duim zit in dit geval dichter bij het stuur omdat je minder bewegingsruimte nodig hebt, de shifter draait namelijk slechts enkele millimeters. Hoe minimaal het verschil ook is, toch voelen we dat daardoor het stuur beter in de hand ligt, wat ons vooral opvalt in sommige pittige afdalingen.

Op- en afschakelen verloopt zeer intuïtief. Je kunt de logica via de app omdraaien, maar van origine duw je het grootste deel van de hendel naar beneden om lichter te schakelen en druk je tegen de bovenkant van de hendel om zwaarder te schakelen.

Aan de andere kant van het stuur zit een sprint paddle die bediend wordt met het eerste kootje van je wijsvinger. Eerlijk is eerlijk, we hebben het geprobeerd maar handig vonden we het niet. Het lukte uiteindelijk wel om te schakelen, maar nadien lieten we het maar zo. De shifter die we met de duim bedienen werkt immers perfect en dat is het voornaamste. Sommigen onder jullie zullen deze sprint paddle misschien wel gebruiken en voor de anderen zit hij gelukkig niet in de weg.

Op onze wenken bediend

De uitspraak ‘op onze wenken bediend worden’ past perfect bij het nieuwe Sram Eagle AXS-schakelsysteem. Een zachte tik volstaat om te schakelen en dat schakelen gaat gepaard met een klik die nog net hoorbaar is om je ervan te verzekeren dat je geschakeld hebt.

De slag van het mechanisme is kleiner dan op een Shimano Di2. Bij de Shimano Di2 voelt het schakelen met de shifter bijna gelijkaardig aan als met een klassieke mechanise aandrijving. Sram maakte een andere keuze die iets soepeler lijkt te werken. In het begin overkwam het ons nog dat we per ongeluk schakelden doordat we met de zijkant van de duim in aanraking kwamen met de hendel, terwijl we eigenlijk enkel maar het stuur steviger wilden vastgrijpen om een moeilijke passage te overwinnen. We losten dit probleem eenvoudig op door de shifter iets beter op het stuur te positioneren.

Dankzij de Matchmaker moet iedereen in staat zijn om de ideale positie te vinden, maar je moet er wel rekening mee houden dat het iets anders aanvoelt dan bij kabelbediende trigger shifters. Het went echter zeer snel, waardoor het schakelen al na enkele ogenblikken natuurlijk aanvoelt. Zelfs zo natuurlijk dat het bij thuiskomst … onnatuurlijk aanvoelde om met een gewone mechanische shifter te schakelen.

Schakelprecisie

De achterderailleur werkt minutieus. De kabelbediende Sram Eagle XO1 en XX1 12-speed werken ook zeer aangenaam en snel (de GX iets minder), maar hier werkt alles toch nog net dat tikkeltje beter. Niet revolutionair veel natuurlijk, maar terwijl we op kabelbediende aandrijvingen af en toe te maken krijgen met een hapering of met een knarsende ketting, is dat hier niet het geval.

Nooit betrappen we het systeem op een schakelfout. Het mooiste compliment dat we aan de AXS kunnen geven, is dat we er nooit aan zitten te denken. Het geheel werkt geruisloos en schakelen kost geen inspanning, waardoor je enkel nog maar aan de trail voor je denkt. En doordat er op het stuur geen kabels meer zijn die je uitzicht verstoren, kun je nog meer genieten van de trail voor je. En dit geldt zowel voor iemand die een snelle chrono najaagt als hij of zij die wil genieten van het moment.

De eerste kilometers gebruiken we om te wennen aan de nieuwe settings, maar dan is het tijd om de gashendel wat meer open te draaien op de ruwe afdalingen. Schaamteloos stormen we de hellingen af, niet lettend op een steen meer of minder die omhoog springt. Dit alles uiteraard in de wetenschap dat we niet moeten opdraaien voor eventuele kosten moesten we hier brokken maken. Het is tenslotte onze job om de stevigheid van de kooi en body van de nieuwe Sram Eagle AXS-derailleur te testen, nietwaar …

Af en toe horen we een forse tik of een krassend geluid tegen de rotswand, allemaal tekenen dat we de limieten aan het aftasten zijn. Het bewijs daarvan zien we op het eind van de dag wanneer we enkele krassen opmerken op onze derailleur. Maar het bleef wel enkel bij visuele schade, tijdens het rijden gaf de derailleur geen kik. Wanneer je bij stilstand een goede tik uitdeelt aan de derailleur, is het geruststellend om zien dat de derailleur automatisch ontkoppelt voordat hij, met dank aan de motor en het brein van het Sram Eagle AXS-systeem, terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie. We zijn benieuwd of dit na verloop van tijd ook nog zo goed zal werken, maar het systeem is interessant.

Wat we ook wisten te waarderen aan het nieuwe draadloze Sram Eagle AXS-schakelsysteem, is dat we geen onnodige energie moesten verspillen om te schakelen wanneer de vermoeidheid begon toe te slaan. Geen gehaper en geen gevloek wanneer het schakelen niet vlot verloopt, hier schakel je pijlsnel en precies.

Voor de haastigen … en zij die niet graag aan de fiets werken

Tot hiertoe hebben we de Sram Eagle AXS nog niet volledig zelf moeten monteren, we hebben enkel wat ‘gerommeld’ aan de instellingen. Het systeem lijkt zeer eenvoudig te werken en volgens ons moet je in staat zijn om in minder dan tien minuten een Sram Eagle AXS-aandrijving te monteren en compleet af te stellen! En dat is toch een verschil met de klassieke Eagle die bij een eerste montage toch wat meer tijd vergt om alles piekfijn af te stellen … zeker wanneer je ook eerst nog een kabel door het frame moet steken. Tijdens onze test van de Sram XX1 Eagle drukten we al onze hoop uit op de komst van een elektronische versie, vooral met het oog op het gebruiksgemak. Onze gebeden lijken verhoord.

Verdict

Op lange termijn moet de nieuwe Sram Eagle AXS nog wel zijn betrouwbaarheid bewijzen, maar indien Sram op dat vlak de bal niet misslaat dan hebben ze een topproduct in huis. Wat prestaties en gevoel betreft flirt de Eagle AXS met de perfectie. Niet meer, maar ook niet minder. Uiteraard is dit niet voldoende om nu meteen de kabelbediende ​​XX1 of XO1 Eagle bij het afval te zetten, noch om de Shimano Di2 als een antiquiteit te beschouwen. De Sram Eagle AXS weet zich echter weer wel net een trapje hoger te plaatsen. Indien we rekening houden met het feit dat zelfs personen met twee linkerhanden het een eitje zullen vinden om de Eagle AXS te monteren, dan deelt hij wel een genadeslag uit aan de rest. Door het hoge prijskaartje – laat ons hopen dat daar verandering in komt – is het elektronische schakelsysteem voorlopig echter enkel voorbehouden voor de gefortuneerden onder ons. Deze eerste test was te kort om er een definitieve conclusie aan te koppelen, maar het lijkt erop dat Sram sterk uitpakt met het draadloze elektronische Eagle AXS-schakelsysteem. Zeer sterk!

Meer info en de technische details kun je terugvinden in onze presentatie:

https://www.vojomag.nl/presentatie-sram-eagle-axs-daar-is-de-draadloze-aandrijving/

Meer info op https://launch.sram.com/en/axs/eagle-axs

Actiefoto’s copyright Markus Riga – SRAM

DoorOlivier Béart